בימים האחרונים אנו רואים עלייה משמעותית ברמת התחלואה הארצית. במקביל ישנה עלייה במספר בדיקות הקורונה המבוצעות מידי יום ע"י המעבדות השונות ברחבי הארץ. נתונים אלה מדאיגים במיוחד ככל שאנו מתקרבים לעונת החורף, במהלכה נאלץ להתמודד כמידי שנה גם עם מחלת השפעת.
"קופות החולים עומדות בחזית המאבק במחלות השונות ללא קשר לעונות השנה", אומרת ד"ר טניה קרדש מנהלת רפואית מחוזית של מכבי שירותי בריאות במחוז ירושלים והשפלה. "בחודשים האחרונים הצוותים שלנו עובדים קשה מאד ונלחמים לילות כימים בנגיף הקורונה. בעיר ירושלים וסביבתה הוקמו עמדות חדשניות לבדיקות קורונה, שמאפשרות תהליך נטילת דגימה סטרילי מרגע הבדיקה ועד העברת הדגימה למעבדה המרכזית של מכבי. בסיום לקיחת הדגימה, מתבצע חיטוי של הציוד המחובר לעמדה באופן מיידי ואוטומטי ובכך מתאפשר מעבר מהיר לביצוע בדיקה של הנבדק הבא. במקביל הוקמו גם מתחמי דרייב אין ומעבדות לבדיקת קורונה וזאת על מנת להעניק שירות מקצועי יעיל ומהיר ובמטרה לקטוע את שרשרת ההדבקה".

1 צפייה בגלריה
עמדת דגימה לקורונה
עמדת דגימה לקורונה
עמדת דגימה לקורונה
(צילום: דוברות מכבי)

בחודש הקרוב מכבי צפויה גם לחנוך מעבדת קורונה חדשה שתהיה המעבדה הציבורית הגדולה ביותר בארץ. אחרי שהיא תפעל באופן מלא יבוצעו בה 12,000 בדיקות ביום ובמטרה להגדיל משמעותית את היכולת. זה צעד קריטי לקראת החורף כאשר מערכת הבריאות תצטרך לבצע עשרות אלפי בדיקות ביום לחולים עם תסמינים נשימתיים.

היערכות לחורף וחיסוני השפעת

"בהתאם להנחיות משרד הבריאות התחלנו השבוע לחסן נגד שפעת חברים בני 70 ומעלה אשר נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים רפואיים והחל משבוע הבא נתחיל לחסן גם בני 65 פלוס ומטופלים עם מחלות כרוניות", מעדכנת ד"ר קרדש. "חשוב מאוד להדגיש שבניגוד לשנים קודמות, השנה יינתנו החיסונים בקביעת תור מראש בלבד על מנת למנוע התקהלויות. בעיר ירושלים יפתח מתחם ייעודי לחיסוני שפעת במתחם ה״ארנה״ וכן תפעל ניידת חיסונים, שתגיע למרפאות השונות ואליה יוכלו להגיע חברי הקופה להתחסן על פי תאום מראש".
"בנוסף, לקראת ההיערכות לחורף, במכבי יפתחו 'מרפאות זהב', שאליהן יגיעו בשעות מוגדרות מראש מטופלים בני 65 ומעלה, ובהן הם יוכלו לקבל מספר שירותים, כגון מעבדה, אחיות, שירותי רופא משפחה ועוד. המטרה היא שהמטופלים הללו ירגישו יותר ביטחון לצאת מהבית".

לא להזניח את הבדיקות

"בעקבות המגפה מטופלים רבים מעדיפים לדחות בדיקות שוטפות וזה מאוד מסוכן", מזהירה ד"ר קרדש. "למרות הקורונה אנשים חייבים לאזן את עצמם, ובמכבי יש לנו פתרונות מצוינים. גם בסגר אנחנו נמשיך לתת שירותים חיוניים לכל חברינו וכמובן נאפשר מענה מקיף ככל הניתן בדיגיטל כדי להקל על החברים – בין אם באמצעות וידאו, בתורים טלפוניים ובמענה מקוון כמו אפליקציית K שמאפשרת צ'אט עם רופאים מומחים מדי ערב".

חשיבות השמירה על ההנחיות

"אם לא נשמור בקפדנות על ההנחיות, נמשיך לראות עלייה חדה בתחלואה ונחזור בכל פעם לאותו מצב", מסכמת ד"ר קרדש. "יש פה אחריות אישית של כל אחת ואחד מאיתנו, העצירה של התחלואה תלויה בעיקר בנו האזרחים ולא רק בממשלה ובפעולות שלה. אנחנו מצדנו במכבי שירותי בריאות נמשיך להעניק לחברינו שירות מיטבי בכל עת".