הנהלת המרכז הרפואי וולפסון ערכה אירוע חגיגי, במגבלות הקורונה, בו חנכה חדר טיפולים לחולי סרטן, המטופלים במסגרת המרכז לטיפול יום אונקולוגי במרכז הרפואי.
החדר שופץ בזכות תרומתה של עמותת מקום מרפא-Place2Heal, שדאגה למימון שיפוץ מקיף גם של המבואה המשמשת להמתנה של מטופלים ובני משפחותיהם במרכז טיפול-יום אונקולוגי במתחם המרכז הרפואי.
2 צפייה בגלריה
אורנה צבי, ג'ודי בוגן, ענת אנגל, יניב פוגל, גדי דוידוביץ'
אורנה צבי, ג'ודי בוגן, ענת אנגל, יניב פוגל, גדי דוידוביץ'
מימין: אורנה צבי, ג'ודי בוגן, ענת אנגל, יניב פוגל, גדי דוידוביץ'
(צילום: מקום מרפא)
הפרויקט, שבוצע בשיתוף מחלקת ההנדסה של בית החולים ואגודת ידידי המרכז הרפואי, נתרם על ידי עמותת מקום מרפא-Place2Heal, לאחר שבחודש ספטמבר 2019 נחתם חוזה בנוכחות ענת אנגל, מנכ"לית המרכז הרפואי, יניב פוגל, המנהל האדמיניסטרטיבי של המרכז, וג'ודי בוגן, מנכ"לית העמותה. במעמד החתימה, הודתה אנגל לבוגן, על שבחרה להקדיש משאבים לשדרוג התנאים בהם עוברים חולי סרטן טיפולי כימותרפיה במרכז הרפואי בחולון.
הפרויקט תוכנן ועוצב על ידי מעצבות הפנים אירית זיו וענת סבו. בתום חצי שנה של עבודה אינטנסיבית, הפכו השתיים את החדר האפרורי הקיים לחלל מאיר עיניים, המעניק למטופלי הסרטן סביבה מכילה, חמה, עוטפת, מרגיעה ונעימה לעין. צוות המחלקה ההנדסית, בראשות גדי דוידוביץ, פעל בשיתוף פעולה עם המעצבות והקבלנים וסייע לקידום הפרויקט.
ג'ודי בוגן, שבשנת 1993 עלתה לישראל מאנגליה וקבעה כאן את ביתה, התמודדה עם מחלת הסרטן בעודה שוהה בשליחות בחו"ל, ונחשפה לתנאים בהם עוברים חולי סרטן טיפולים כימותראפיים בארה"ב. עם שובה לארץ ולאחר שהחלימה מסרטן לפני עשור, כשנוכחה לדעת שהטיפול הרפואי הניתן הוא מצוין, אך התנאים הפיזיים במכונים לטיפול בסרטן בישראל אינם מיטביים, לקחה על עצמה שליחות מסוג אחר.
לאחר תחקיר מעמיק, שארך כשנה, בכל הנוגע לקשר בין המצב הנפשי לתנאים הפיזיים, היא הקימה בשנת 2016 את עמותת מקום מרפא-Place2Heal, וגייסה כספים לשיפוץ ושדרוג מרכזי טיפול יום אונקולוגים בארץ, כשהתפיסה המנחה היא, ששיפור בתנאים הפיזיים מזרז את תהליך המעבר ממחלה להחלמה.
העמותה עוסקת בגיוס כספים בארץ ובחו"ל לטובת שיפוץ מחלקות אשפוז-יום וטיפול בחולי סרטן לסוגיו. "רציתי להביא לשינוי בטיפולי-יום הניתנים לחולי סרטן בארץ" אומרת בוגן. "הטיפול המקצועי בארץ מצוין, אבל הסביבה הפיזית טעונה שיפור. הקמתי את העמותה, כדי לעודד טיפול הממוקד במטופל, להביא לשיפור בחוויית המטופל בבית החולים, ולהעניק למטופלים סביבה שמפחיתה גם את רמות המתח וגם את הצורך בטיפול תרופתי".
2 צפייה בגלריה
המרכז שנחנך
המרכז שנחנך
המרכז שנחנך
(צילום: מקום מרפא)
הסיוע של העמותה קשור בכל הנוגע לתנאים הפיזיים הרב-חושיים, בין אם מדובר באמצעים להפחתת רעשים, הוספת תאורה מרגיעה, הוספת אמצעים חזותיים נאים, בדים נעימים, ריהוט נוח, חללים שמאפשרים פרטיות מרבית, או כל מה שיקרב את האדם לטבע ויביא להפחתת הלחץ של החולים.
"יצרנו עבור מטופלי המחלקה האלה חלל, המסייע לרגשות חיוביים. הסביבה היא כמו בד הציור שלנו, ובעזרת צבע, אור, ריח, צלילים וגורמים שונים מהטבע אנחנו יכולים ליצור מציאות אחרת לגמרי, ולהפוך סביבה מדכדכת לנעימה לעין ומרגיעה לנפש. כשהסביבה נעימה ומכילה, הייאוש מתחלף בתקווה, זמני ההחלמה מתקצרים, והשיבה לשגרה הופכת מחלום רחוק למציאות."
את האירוע, שהתקיים לפי התנאים המחמירים של תקופת הקורונה, פתחה הד"ר ענת אנגל, ששבחה את בוגן על הרצון לתרום לבית החולים, ואמרה שהלב מתמלא מהתרגשות, מכך שהפרויקט הוא הגשמת חלומה. אנגל אמרה שאין לה מילים לתאר את החלל מבחינת הנראות שלו, וכי גם למטופלים וגם לאנשי הצוות הרפואי הרבה יותר נעים לשהות במחלקה. היא הודתה לג'ודי על הרעיון ועל המימוש, על המחשבה ועל העשייה שבאה מהלב.
בדף הפייסבוק שלה פרסמה ד"ר אנגל: "תמונה ראשונה מטקס מרגש שערכנו לכבוד ג'ודי בוגן היקרה ומשפחתה, שבזכות תרומה שגייסה שופץ במרכז הרפואי וולפסון המרכז לטיפול יום אונקולוגי.
והסיפור האמיתי כאן הוא הגישה מעוררת ההשראה שלה לסביבת המטופלים ולחוויית המטופלים האונקולוגיים, שהביאה אותה להקים את הארגון Place2Healולהגשים כאן את החזון המופלא שלה. תודה מכל הלב. ריגשת אותנו עם סיפור חייך ועם מעשה הנתינה שלך".
יניב פוגל, המנהל האדמיניסטרטיבי של המרכז הרפואי וולפסון: "אנו רוצים להודות לג'ודי בוגן ולעמותת מקום מרפא-Place2Heal על הבחירה בוולפסון. אנו בטוחים שזו תחילתו של שיתוף פעולה רחב, שתכליתו הענקת שירות טוב ואיכותי יותר למטופלים האונקולוגים הבאים בשערי בית החולים." בדבריו הזכיר פוגל, כי זוהי רק תחילתו של שיתוף הפעולה עם ג'ודי בוגן, וכי כבר מדובר על פרויקט המשך משותף במחלקה".
ד"ר רונן ברנר, מנהל המחלקה, ציין עד כמה משמעותית הנראות של המחלקה, לצד חשיבות איכות הטיפול המקצועי. הוא גילה כי המטופלים מעדיפים לעבור את הטיפולים בחדר החדש, וכי גם לאנשי הצוות הרפואי, ובראשם האחות הראשית עפרה רביזדה, נעים ונוח יותר לעבוד בחלל מעוצב ומטופח.
בתה הבכורה של ג'ודי בוגן נשאה דברים בשם האב, רוברט בוגן, והילדים - אליאנה, נועה ושקד - וסיפרה שכשהייתה עם אמה במרכז רפואי אחר, ברגע בו נחשפו לכך שמטופלים מקבלים טיפולי כימותראפיה במסדרון, נולד הרעיון להקים את העמותה. בדבריה אמרה: "כל המילים לא יספיקו לבטא את הערכתי. מכל נפילה, קושי ואתגר את מצליחה לזהות נקודות אור ולקום. הפכת חזון למציאות." בהיותה קצינה בצה"ל, הוסיפה "כולנו צופים בך היום, בהערכה וגאווה, ומצדיעים לך!".
ג'ודי בוגן מסכמת: "כשרק אובחנתי כחולת סרטן בשנת 2009, לא היה עולה בדעתי, שאעמוד כאן היום ואחנוך חדר מטעם עמותה שהקמתי. החוויה האישית שלי הובילה אותי למסע, שמעולם לא חשבתי שאצא אליו. מחלת הסרטן עצבה אותי והשפיעה עלי, והיא זו שהפגישה אותי עם השליחות שלקחתי על עצמי – להביא לשיפור בתנאים הניתנים לחולים ומחלימים ממחלת הסרטן במדינת ישראל".