כאשר ניגשים ליוזמה או ביצוע של עסקת מקרקעין ככל שתהיה, יש לדרוש ולהוציא את נסח הטאבו בדבר הנכסים הרלוונטיים למימוש העסקה עוד בטרם חתימה על כל חוזה או הסכם כלשהו. בהעמקה בנסח הטאבו, המשמש כתעודת הזהות של הנכס, תוכלו לסקור ולראות בדיוק את גודלו, מיקומו וגבולותיו, החלוקה האפשרית בו על פי חוק, ייעודו וכמובן את בעליו החוקיים כמו גם הערות אזהרה, עיקולים או משכנתאות הנרשמו בגינו ועוד.
מי יכול להוציא נסח טאבו?
רישום המקרקעין בישראל הינו מאגר ציבורי והמידע בו פתוח וניגש לכל דורש. כך שגם אם אינכם בעלי הנכס או חתומים על הסכמים בעניינו, באמצעות מספר צעדים פשוטים תוכלו להוציא בקלות נסח טאבו. יש לציין כי כאשר את צעדיכם בעסקה מלווה משרד עורכי דין מקרקעין הוא ברוב המקרים יוציא את נסח הטאבו למענכם.
ישנם מספר סוגים שונים של נסחי טאבו, על פי רוב, נכון יהיה להנפיק נסח טאבו מלא או היסטורי בהתאם לצרכים ולאופי העסקה המתכוננת.
1 צפייה בגלריה
אמיר שטיינהרץ ושות'
אמיר שטיינהרץ ושות'
אמיר שטיינהרץ ושות'
(צילום: אמיר שטיינהרץ ושות')
איך מתחילים?
בראש ובראשונה, על מנת להוציא נסח טאבו, עליכם לדעת את מספר הגוש והחלקה של הנכס. בנוסף, כאשר מדובר בדירה בבית משותף (בניין מגורים) עליכם לדעת גם את מספר תת-החלקה שעל פי רוב אינו זהה למספר הדירה מתוך הדירות בבניין. אם אינכם יודעים מה מספר הגוש והחלקה תוכלו לאתר זאת בקלות באתר הרשמי של מרכז המיפוי בישראל בהזנת כתובת הנכס.
לאחר הצטיידותכם במספרים הרלוונטיים לאיתור הנכס הספציפי, השלב הבא יהיה תשלום האגרה לצורך הנפקת הנסח. את האגרה ניתן לשלם באופן מקוון בדף האינטרנט מטעם רשם המקרקעין בישראל (בנוסף ניתן לשלם בעמדת התשלום בלשכות הפיזיות, או לחילופין בדואר באמצעות שובר תשלום). בסיום התשלום תקבלו מספר אישור, אותו עליכם לשמור והוא ישמש אתכם במעמד הגשת הבקשה לקבלת הנסח.
יאללה מגישים!
כיום, שלא כמו בעבר, ניתן להגיש בקשה לנסח טאבו בעיקר באופן מקוון דרך אתר האינטרנט ובמקרים חריגים בלבד ניתן לעשות זאת גם באופן פיזי באחת מלשכות המקרקעין הפרושות ברחבי הארץ. בכמה קליקים פשוטים וברורים תוכלו להפיק את נסח הטאבו (דרך אתר רישום המקרקעין בישראל) ובאם בחרתם לשלם את האגרה בצורה וירטואלית תוכלו לתפוס את שתי הציפורים במכה אחת.
אם במקרה שלכם תיאלצו לפעול באופן חריג, תוכלו להגיש את הבקשה באחת מ13 לשכות המקרקעין בישראל וזאת בהתאם למיקום הנכס והלשכה המטפלת באותו איזור בו הקרקע מצויה.
חשוב לדעת, לנסח הטאבו שיתקבל בצורה אינטרנטית (המצוייד בחתימה אלקטרונית כמובן) ישנו מעמד רשמי וחוקי אך ורק כאשר הוא נמצא בגרסתו האלקטרונית. כלומר, בהדפסת נסח הטאבו אשר הופק באמצעות האתר, ייאבד המסמך את רשמיותו וזאת מכדי למנוע זיופים ועריכה לא חוקית במסמך טרם הדפסתו.
אין להמעיט בערכו וחשיבותו של נסח הטאבו, באופן גורף אין לרכוש נכס או קרקע לפני בחינה ועיוון קפדני ומעמיק בנסח הטאבו המלא של המקרקעין. במקרים רבים באמצעות נסח הטאבו מתגלים חורים ונקודות תורפה שהמוכר לא ימהר לספר לקונים מתוך אינטרסים כלכליים כמובן. לעולם אל תוותרו על הוצאת נסח טאבו, המידע המונגש בו הוא השקוף, האמין והעדכני ביותר והגישה הציבורית למאגר קיימת בעיקר על מנת להגן על רוכשים מפני הונאות ועסקאות מסוכנות.