אנו נשתדל להביא את המידע הבסיסי והפשוט להבנה, בכדי להוות גשר בין הצורך והסקרנות לבין הידע שלפעמים מסתתר מאחורי מילים גדולות ורחוקות והליכים שרק שמענו עליהם, הליכים כמו אולטרסאונד שד.
מכשיר אולטראסאונד הינו מכשיר שמייצר תדרי קול, כלומר גלי קול, אשר אוזן אנושית אינה יכולה לשמוע. התנהגותם של הגלים הללו כהתנהגותם של גלי קול, בכך שהם חוזרים כהד מאובייקטים בהם הם מתנגשים. כמובן שברמה הטכנולוגית יש בבדיקות האולטראסאונד הרבה מאוד ידע ויכולות טכניות, אך בסופו של דבר מדובר בגלי קול הנורים לעבר האיברים הפנימיים שלנו, וחוזרים בתצורה שמאפשרת יצירת מפה וממש התבוננות באיברים הללו, כולל ברקמות השד, בכדי לאתר ממצאים חריגים החשודים בפתולוגיות.

1 צפייה בגלריה
אולטרסאונד שד
אולטרסאונד שד
אולטרסאונד שד
(צילום: pixabay)

על אבחון סרטן השד
אבחון מוקדם של סרטן השד הינו חלק קריטי ומשמעותי עד מאוד בכל הנוגע להתגברות על המחלה. מן הצד האחד מדובר בסרטן כה נפוץ (הנפוץ בישראל!) עד כי למעלה מחמשת אלפי נשים מאובחנות כל שנה. זכרו כי ישנן גם את אלו שלא אובחנו מיידית, כך שהמספרים המלאים אינם נגישים, והם גבוהים עוד יותר. מן הצד השני מדובר בסרטן שניתן לחסל בצורה חד-משמעית עד כדי למעלה מתשעים אחוזי החלמה כאשר מאתרים אותו מבעוד מועד.
קראתן נכון, סיכויי ההחלמה מסרטן השד גבוהים בצורה יוצאת דופן, כל עוד הסרטן הזה אובחן במהרה. המהירות היא קריטית, שכן יש לזהות את התהליך הסרטני לפני שהתפשט ושלח גרורות לחלקים אחרים בגוף. או אז יש לבצע תהליכים רפואיים בהם נדון בקצרה בהמשך.
לצורך הזיהוי בטרם עת של מחלת סרטן השד נהוג לבצע דווקא בדיקת ממוגרפיה, ולא אולטרסאונד שד. בעוד שבדיקת האולטרסאונד משתמשת בגלי קול לצורך ההדמייה, הרי שטכנולוגיית הממוגרפיה היא בעצם טכנולוגיה של גלי רנטגן. הבדיקה הזו חיונית, שכן ביכולתה לאתר מבעוד מועד (ובכלל) עד לתשעים אחוזים (90%) ממקרי סרטן השד.
אבחון וטיפול
במידה ובדיקת הדימות עלה ממצא חריג, הרי שיש לבחון אותו ולהבין האם יש חשד להליך סרטני או לא. מכשירי הדימות, מתוחכמים ככל שיהיו, לא יכולים להחליף את היד האנושית, שכן לעיתים הממצאים פשוט לא נראים (זוכרות? זה עד 90%, ולא 100%). לכן יש להיוועץ ברופאות מנתחות מומחיות כמו ד"ר סמדר ניר פקר - כירורגית שד ידועה, אשר תוכל לבדוק אתכן באופן אישי, לזהות, לאתר, להמליץ ולהסביר את המצב הקיים ולמה לצפות.
הטיפול בסרטן השד הוא בסיס למאמר שלם בפני עצמו. ישנם טיפולים שונים לסרטן השד, הכוללים, במקרים קלים, סילוק של הנגע, ובמקרי סרטן מתקדמים יותר תהליכי כימותרפיה והקרנות, עד כדי כריתה. מסיבה זו יש להקפיד על בדיקות סקר לרפואה מונעת ואיתור מוקדם.

מוגש מטעם: pekernir