יוצאים אל אוויר העולם
כאשר התינוק נמצא בתוך הבטן הוא מוזן ישירות מחבל הטבור והוא לא מוציא יציאות בבטן (ברוב המקרים). ברגע שתינוק מגיח אל אוויר העולם ומתחילים להאכיל אותו, יש לו יציאות רכות ונוזליות שעשויות להזכיר לכם שלשול. אל תתבלבלו עם השלב שבו ילדיכם מכניסים כל חפץ לפה ואז עלולים להידבק בווירוס ולשלשל. אם זה המקרה יש לגשת לבדיקת רופא ולקחת דגימה מהצואה ולוודא כי אכן מדובר בשלשול לפני מתן טיפול תרופתי מכל סוג.
בקיעת שיניים
יש תינוקות שכאשר יוצאות להן השיניים הן משלשלים, גם כאן אין מדובר בשלשול הנגרם ממחלה נגיפית, זיהום או וירוס, אלא ביציאות שעשויות להיות חומציות ונוזליות יותר. אם אתם רואים שהתינוק שלכם משלשל שלשול מימי או רירי המתרחש בתדירות גבוהה מן הרגיל מומלץ לגשת ולבדוק האם מדובר בחיידק או וירוס.
כניסה לגן
עם כניסתו של תינוקכם למסגרת הגן הוא ייחשף לשלל חיידקים וייתכן שאף יידבק מילדים אחרים, מצעצועים או מכך שהוא מכניס לפה בקבוקים או מוצצים של ילדים אחרים. זה אומנם לא נעים אך בהחלט קורה ומצריך מעקב.
מחלה נגיפית
שלשולים אצל תינוקות נגרמים לרוב עקב מחלות נגיפיות. כיוון שיש אפשרות גם למחלות זיהומיות חשוב לגשת לבדיקה ולברר על מה מדובר.

1 צפייה בגלריה
התינוק משלשל?
התינוק משלשל?
התינוק משלשל?
(צילום: pexels)

חוסר היגיינה
אחת הסיבות הנפוצות ביותר להיווצרותם של שלשולים אצל תינוקות היא חוסר בהיגיינה הקשורה למזון ולשטיפת הידיים. חשוב מאוד לשים לב שאם התינוק נמצא בגן, שאכן מקפידים לשטוף את הידיים בתדירות גבוהה וכמובן לפני האוכל.
מה ניתן לעשות כדי למנוע זאת?
ראשית יש להקפיד על היגיינה במזון, במים ובשטיפת הידיים. יש להקפיד על הכנת אוכל בתנאים הסטריליים ביותר, לוודא שהאוכל אכן מבושל היטב – בפרט ביצים. חשוב להקפיד על שתיית מים רק ממקורות מבוקרים ואף להרתיח את המים בשנה הראשונה לחייו של התינוק. בנוסף, חשוב להקפיד על נטילת ידיים ושטיפתם עם סבון כדי להפחית את הסיכון ללקות בשלשול.
האם שלשול מסוכן לתינוקות?
התשובה היא כן. תינוקות נוטים להתייבש יותר מילדים משום שגופם מכיל יותר אחוזי מים, הם נושמים מהר יותר והדבר גורם לאיבוד של נוזלים, הכליות שלהן עלולות להיות לא מפותחות דיין ולא להיות מסוגלות לווסת כראוי את הנוזלים בגוף. בנוסף, השלשול עלול לגרום להם להתייבש עקב מחסור בנוזלים ובמלחים ואם המצב מחמיר מאוד ייתכן כי צורך לתת להם עירוי ולמנוע התייבשות. בנוסף, תינוקות תלויים בכם באופן מוחלט ואין להם את האפשרות לבקש מים או להסביר לכם שיש איתם בעיה כלשהי ולכן הם נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר.
כיצד ניתן לזהות שהתינוק מיובש עקב שלשולים בלתי פוסקים וחשד להתייבשות?
ישנם מספר סימנים אשר חשוב לשים לב אליהם אם חלילה תינוקכם אינו מפסיק לשלשל בתדירות גבוהה שעולה על 6-5 ביום, אלו הם הסימנים: הילד נראה אדיש ולא מגיב, כמעט ואינו נותן שתן כלל, בכי ללא דמעות, עור יבש וריריות יבשות.
לסיכום, ישנן לא מעט סיבות אשר יכולות לגרות לתינוק שלכם לשלשולים, חשוב מאוד לעקוב אחר הנושא ולפנות מיד לטיפול רפואי אם המצב מחמיר.


מוגש מטעם: האגיס