מהי נוקטוריה?
המושג נוקטוריה מתייחס למצב שבו ישנו צורך דחוף ותכוף להטיל שתן במהלך הלילה, דבר אשר יוצר הפרעה בדפוסי שינה ויכול להוביל לעייפות מוגברת במהלך היום. בעוד שמצב זה יכול להשפיע על אנשים בכל גיל, הוא הופך לנפוץ יותר בגילים מאוחרים. הגורם המרכזי להופעה של נוקטוריה בקרב אנשים מבוגרים הוא ירידה ביכולת של הכליות לרכז שתן, דבר אשר מוביל לייצור שתן מוגבר במהלך הלילה. עוד גורמים אפשריים הם בעיות תפקוד של שלפוחית השתן, חוסר איזון הורמונלי או שימוש בתרופות מסוימות.
נוקטוריה והפרעות שינה
נוקטוריה יכולה ליצור הפרעה משמעותית בשינה משום שהיא מוביל להתעוררויות חוזרות ונשנות במהלך הלילה. כאשר אנשים הסובלים ממצב זה מתעוררים במהלך הלילה כדי לגשת לשירותים, לעיתים הם נתקלים בקושי לחזור לישון. שינה מופרעת זו, עם התעוררויות חוזרות ונשנות, מובילה לאיכות שינה ירודה ותחושת עייפות מוגברת במהלך היום. כתוצאה מכך, אנשים מבוגרים עשויים לחוות קושי בריכוז, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי וירידה באיכות החיים באופן כללי.
דליפת שתן והפרעות שינה
המושג דליפת שתן מתייחס למצב של יציאת שתן בלתי רצונית. מצב זה גם הוא נפוץ בקרב אנשים מבוגרים בכלל ובקרב נשים בגיל השלישי בפרט. בעוד שתופעה זו אינה פוגמת בשינה באופן ישיר כמו נוקטוריה, דליפת שתן יכולה באופן עקיף להשפיע על שעות המנוחה גם כן. אנשים רבים הסובלים מתופעה זו עשויים לחשוש מדליפה לא רצונית של שתן במהלך הלילה, דבר אשר עשוי להוביל לחרדה ועוררות מוגברת. כמו כן, בשל התופעה עשוי לעלות הצורך להחליף בגדים ואף מצעים במהלך הלילה בשל דליפה.

1 צפייה בגלריה
הפרעות שינה בגילים מאוחרים
הפרעות שינה בגילים מאוחרים
הפרעות שינה בגילים מאוחרים
(צילום: pexels)

איך להתמודד עם נוקטוריה ודליפת שתן כדי ליצור שינה איכותית יותר?
למרבה המזל, ישנן מספר דרכים אשר יכולות לסייע בהתמודדות עם הפרעות של מערכת השתן אשר פוגמות בשינה.
דרך אחת להתמודדות היא הגבלה של צריכת נוזלים מספר שעות לפני שעת השינה, כדי לצמצם את התדירות של הצורך להטיל שתן במהלך הלילה. כך ניתן להפחית את השפעתה של תופעה זו.
אפשרות נוספת היא לאמן את השלפוחית באמצעות התאפקות מודעת. באמצעות הארכת זמן ההתאפקות באופן הדרגתי, ניתן להרגיל את השלפוחית להחזיק כמות גדולה יותר של שתן בטרם עולה הצורך להתפנות.
ישנם מקרים שבהם נטילת תרופות מסוימות גורמות לתופעות כמו נוקטוריה או דליפת שתן. במקרים אלה ייתכן כי יהיה זה נכון לפנות לרופא כדי לבחון האם כדאי וניתן לשנות את הטיפול התרופתי כדי לספק הקלה.
אפשרות נוספת העשויה לעשות היא תרגול של תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן. שרירים אלה מספקים תמיכה לשלפוחית השתן וכאשר הם חלשים עולה הסיכוי לדליפה. באמצעות כיווץ והרפיה של שרירי רצפת האגן מספר פעמים ביום, ניתן לחזק את השרירים וליהנות משליטה גדולה יותר בשלפוחית.
לסיכום, הפרעות שינה הופכות לנפוצות יותר ויותר ככל שהגיל עולה. מצבים כמו נוקטוריה או דליפת שתן יכולים להשפיע בצורה משמעותית על איכות זמן המנוחה החשוב הזה. ההבנה של ההשפעות של התופעות הללו על השינה והיעזרות בשיטות אשר יכולות להביא פתרון, יכולות לסייע בשיפור איכות החיים בצורה משמעותית.

מוגש מטעם: depend