העוגייה במגמה העכשוויות
כדי להבין את ההיסטוריה של העוגיות נדבר קודם על העוגיות היום.
כיום ישנה אפייה עם הרבה מודעות לבריאות. כך לדוגמה עוגיות מודרניות יכילו דגנים מלאים, ממתיקים טבעיים וקמחים אלטרנטיביים, שמהם אפשר להכין עוגיות טחינה, עוגיות תמרים ואגוזים, עוגיות טבעוניות ודלות סוכר, עוגיות שומשום, עוגיות צימוקים משיבולת שועל, עוגיות נטולות גלוטן ועוד, המספקות ערכים תזונתיים חשובים ועדיין מאפשרות ליהנות מעוגייה טובה!
1 צפייה בגלריה
טחינה
טחינה
טחינה
(צילום: Pixbay)
העוגייה מבראשית
האזכור הראשון לעוגייה הוא מהמאה ה-7 לספירה, בפרס העתיקה (איראן כיום) ממש לאחר שהסוכר הפך למרכיב שכיח באזור. הטבחים הפרסיים היו הראשונים שהתחילו באפייה של עוגות קטנות, אשר מטרתן הייתה לבדוק מהי טמפרטורת התנור כדי שיוכלו לאפות בו מאכלים אחרים בכלל. בהמשך, הן התפתחו לעוגיות.
הכיבוש המוסלמי של ספרד ומסעות הצלב הפכו את השימוש בסוכר לנפוץ ביבשת אירופה, וכך התוודעה היבשת האירופאית לקיומן של העוגיות. עד המאה ה-14, הפכו העוגיות לנפוצות במטבח האירופי, ובפרט בצרפת, איטליה וספרד.
העוגייה האירופאית של תקופת הרנסנס וימי הביניים
תאמינו או לא אבל בתקופת ימי הביניים כבר הכירו את עוגיות התבלינים. אז, נהגו לכנות אותן "ביסקוויטים" והן נאפו בשילוב תבלינים כמו ציפורן, ג'ינג'ר וקינמון אשר הגיעו גם הם אל היבשת דרך נתיבי הסחר. העוגיות אשר נקראו ביסקוויטים היו יבשות וקשות, ולכן היו מושלמות לנסיעות ארוכות ואחסון ממושך. הדבר הפך אותן לפופולריות במיוחד בקרב חיילים ויורדי ים.
בתקופת הרנסנס הפכו העוגיות למעודנות ואף מגוונות יותר, ככל שמתכונים שונים להכנתן נפוצו ברחבי אירופה. המתיישבים ההולנדים הביאו עימם את העוגיות "koekjes" או אם תרצו: "עוגות קטנות", לעולם החדש כבר ב-1600.
העוגייה הקולוניאלית האמריקאית והמאה ה-19
באמריקה הגדולה העוגיות התפתחו עם רכיבים שונים כמו מולסה וקמח תירס. כאשר העוגיות הקולוניאליות הפופולריות היו דווקא אלו שנהגו להכין עם סוכר וג'ינג'ר. במאה ה-19 החלה המהפכה התעשייתית, דבר שהביא לכך שניתן היה לייצר ולהפיץ מיליוני עוגיות בכל רחבי אמריקה. שילוב של רכיבים כמו אבקת אפייה וסודה לשתייה הפכו את מתכוני העוגיות למהירים וקלי הכנה.
העוגייה במאה ה-20 ובעת המודרנית
העוגיות הכי אייקוניות ואלמותיות שיש הן ללא ספק עוגיות השוקולד צ'יפס (שהומצאו אי שם בשנות ה-30). העוגייה המצוינת הזו היא פרי ידה של רות ווייקפילד, שהפכה ללא פחות מקלסיקה אמריקאית שהתפשטה ברחבי העולם. לצד עוגיות השוקולד צ'יפס מככבות גם עוגיות האוראו – עוד עוגיות אהובות במיוחד, שנוצרו בשנת 1912 על ידי חברת הביסקוויטים (Nabisco). כיום עוגיות האוראו הן מן הפופולריות והנמכרות ביותר בעולם כולו.
העוגייה מסביב לעולם
לכל מדינה יש את העוגייה הייחודית שלה, לפניכם סקירה קצרה של העוגיות במגוון מדינות ומה כל אחת מהן תרמה לאנושות בתחום המתוק והמפנק של העוגייה:
צרפת: הצרפתים המוכשרים הכירו לנו את עוגיית המדלן - עוגיית ספוג קטנה וענוגה בצורת צדפה סגורה ומסוגננת.
איטליה: האיטלקים הנהדרים הכירו לנו את עוגיות הביסקוטי, את העוגיות הללו יש לאפות לא אחת, אלא פעמיים, כדי לקבל את מרקמן היבש והפריך. העוגיות הללו מושלמות לצד כוס קפה ואפילו כנשנוש מתוק לצד כוס יין.
מקסיקו: פולבורון הן עוגיות מקסיקניות פירוריות במיוחד העשויות מחלב, סוכר ואגוזים, נהוג לפזר עליהן אבקת סוכר, והן אף נקראות עוגיות חתונה מקסיקניות.
סין: הסינים אמונים על עוגיות השקדים הפריכות אשר נוטים לאכול אותן בראש השנה הסיני.

מוגש מטעם chef-lavan