תושבי חולון יתייצבו ביום שלישי בעוד עשרה ימים בקלפיות בעיר כדי להשפיע ולהצביע לאיש שינהל את העיר בחמש השנים הקרובות. המועמד מורן ישראל (40), מרגיש שהוא מוכן וראוי להיות במקומו של ראש העיר המיתולוגי מוטי ששון (77), שמנהל את העיר כבר יותר משלושה עשורים, או המועדף על פני חמשת המועמדים הנוספים. "מה שמבדיל אותי מיתר המועמדים המובילים שרוצים להחליף את ראש העיר הנוכחי, הוא זה שרק אני מגדל פה בעיר את ילדיי. ראש העיר הנוכחי כבר מיושן, מקובע, דרך הניהול שלו בעיר כבר לא רלוונטית, והגיע הזמן שהעיר חולון תתקדם ויהיה לה ראש העיר שהוא אמנם צעיר אבל עם מלוא הניסיון", אומר מורן ישראל על ההעדפה שצריכה להיות לתושבי חולון שצריכים להצביע לו ומסביר למה הוא הכי ראוי.
"אני מביא איתי ניסיון במישור המוניציפלי, במישור העסקי וגם במישור הטכנולוגי, ובתוך כל אלה, אני גם מצליח לראות את כל התושבים שמגיעים מרקעים שונים. אני גם אדם מסורתי והולך להתפלל בבית כנסת מצד אחד אבל גם ליברל וחושב שצריכים להפעיל תחבורה ציבורית בסופי שבוע לכל הקהלים כדי שהצעירים והמבוגרים שלנו יהיה איפה לבלות. בחולון אין אפילו בית קולנוע אחד ומי שרוצה לצפות בסרט צריך לצאת אל מחוץ לעיר. בניגוד למועמדים אחרים, אני מתנגד נחרצות לגזענות, להתבטאויות כנגד קהילת הלהט"ב וקהילות אחרות, אני רואה את עצמי כראש העיר שרואה את כל האוכלוסיות ודואג לכולם".

2 צפייה בגלריה
מורן ישראל
מורן ישראל
מורן ישראל
(צילום: REISS.co.il)

בנה אלטרנטיבה

מורן ישראל בנה את עצמו דרך ספסלי האופוזיציה במשך 11 שנים כאלטרנטיבה לראש העיר ו-16 שנים בסך הכל, החל מגיל 24 שהוא מעורה בענייני העיר כפעיל ציבור שהגיע באופן קבוע לישיבות מועצת עיר ולמד כל מה שהעיר צריכה וזקוקה לו. יותר מכל מועמד אחר לראשות העיר, מורן ישראל מציג רזומה וכרטיס ביקור שצריכים להוביל אותו לעבר התפקיד הבא שראוי למידותיו, למעשיו ולפעילותו הרבה.
מורן ישראל, נשוי ללילך ואב לאורי בת השלוש ויוסף בן השנה, הקים לפני עשור את סיעת "צעירים פלוס", ועכשיו הגיעה העת להוביל. הניסיון הצבאי שלו היה כקצין חימוש בסדיר וקצין מילואים בחיל הרפואה. בארבעת החודשים האחרונים מורן ישראל התגייס למילואים בצו 8 כדי לנהל את יחידת רם 2 בבית חולים וולפסון, אבל במשך כל הזמן הזה הוא סייע יחד עם חבריו לחיילים, מפונים וקשישים בעיר, מה שלא בדיוק עשתה הרשות.
מורן ישראל הוא גם בעל השכלה, בוגר תואר ראשון BA בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגר תואר שני MA במדע המדינה בתוכנית למנהיגות ציבורית ופוליטית באוניברסיטת תל אביב. במהלך השנים הוא התנסה כיועץ פוליטי פרלמנטרי בכנסת ישראל וגם ניהל תוכנית הסייבר הלאומית בכל בתי הספר בארץ. מורן ישראל דאג להכניס לתוך מערכת החינוך חמש יחידות בתחום הסייבר בשיתוף יחידה 8200 והביא אלפי תלמידים לתחום.

"הציבור מאס בששון"

במישור המקומי שימש מורן ישראל כיו"ר ועדת הביטחון, יו"ר ועדת הקליטה והעלייה, חבר דירקטוריון בחברה הכלכלית לפיתוח חולון, חבר ועדות כספים, חינוך, תכנון ובנייה, נוער וצעירים, חבר הועד הפועל הציוני בהסתדרות הציונית העולמית וחבר בחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. אחרי 30 שנה של שלטון, מורן ישראל חושב שהסתיימה דרכו של ראש העיר מוטי ששון. "הסקרים ולא רק הסקרים מראים שהציבור מאס בראש העיר הנוכחי. מבחינת הציבור ראש העיר סיים את דרכו הפוליטית ואחרי הבחירות צריכה להיות הנהגה אחרת. התחושה של התושבים מראה שחולון תקועה במקום והעיר לא יכולה להרשות לעצמה לעמוד במקום. בתחושה שלנו היא שחייבים להתקדם, וחייבים לצאת להצביע כדי להתקדם".
איפה לדעתך ראש העיר כשל?
"כל מי שמסתובב חווה את מערכת החינוך הכושלת, עומד בפקקים, ויודע למה צריך להחליף את ראש העיר. העיר לא מספיק טובה לתושבים והיא חייבת להיות עיר מועילה, טובה ומובילה בארץ. לצערי העיר מדשדשת כמעט בכל התחומים, בתחום האישי של ביטחון התושבים, בתחום החינוך, הפקקים ותחום התחבורה. זה לא בריא שיש הנהגה כבר 30 שנה וצריך לרענן ולהחליף. אני חושב שבכל מערכת ארגונית, עירונית או לאומית, צריך לתת את המפתחות לדור צעיר וראוי".
בוא ננסה לבדוק את הבעיות הבוערות בעיר, למשל נושא החינוך שהוא חשוב להורים בעיר. מה מקולקל ומה צריך לתקן?
"פעם חולון הייתה עיר הילדים וכבר מזמן לא, כבר מזמן אנחנו לא בסדר העדיפויות של העיריה וגם לא במדדי ההצטיינות. אף אחד מהתיכונים שלנו לא מובילים בשום מקצוע ואף מדשדשים באמצע. אפילו כל הצמרת העירונית החינוכית עזבה בשנה האחרונה, אף אחד מהמנהלים לא רוצה לעבוד בחולון. כמי שצמח בתחום החינוך, אני מתכוון להשקיע בצוותי ההוראה, מורים ומורות טובים, כך גם מנהלים ומנהלות טובים, שהכי טובים יבואו לפה וינהלו את העניינים. וצריך גם להעצים אותם, כי הם מרגישים שהם לבד במערכת. אני גם מתכוון לעשות תו תקן בגנים עירוני שירים את איכות החינוך בגיל הרך מאפס עד שלוש וליישם תוכנית חוג לכל ילד. בת ים וראשון לציון כבר מקדימים אותנו בתחום ואני איישם אותה כשאהיה ראש העיר. כבר הראיתי מאיפה יכול הכסף להגיע, כבר העברנו החלטה במועצת העיר אבל ראש העיר תוקע את זה".
"אנחנו נמצאים בתקופה של פוסט קורונה ובמהלך מלחמה ונשאלת השאלה איך אנחנו בתור רשות מסתכלים על הילדים שלנו שאנחנו מגדלים במערכת והתשובה היא שצריך לתת יותר מיומנות רגשיות, תקשורתיות וחברתיות ולהעצים את תנועות הנוער שנפגעות מהממשלה. חולון צריכה להיות עיר מובילה בחינוך בארץ".

2 צפייה בגלריה
בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, הודיע על תמיכתו במורן ישראל לראשות העיר חולון
בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, הודיע על תמיכתו במורן ישראל לראשות העיר חולון
בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, הודיע על תמיכתו במורן ישראל לראשות העיר חולון
(צילום: אלעד מלכה)

יש לך בשורות לצעירי העיר בתחום הדיור?
"אנחנו חייבים להשאיר את הצעירים בעיר. כשהתמודדתי בגיל 24 למועצת העיר ועד היום כחבר מועצה אני משמיע את דעתי שאנחנו צריכים לעשות הכל כדי להשאיר אותם פה, קרוב לבית וקרוב להורים, ויש דרכים איך לעשות את זה. אנחנו צריכים ליצור מיזמים כמו מחיר למשתכן ודירות בהנחה עם עדיפות לבני המקום. הראיתי בוועדה המקומית לתכנון ובנייה איך אפשר לעשות את זה. אנחנו צריכים להקים פרויקט של שכירות לטווח ארוך, גם שיאפשרו למי שרוצה לשכור דירה או מתאפשר לו רק לשכור דירה ולהיות חלק מהישוב ולהשקיע לטווח ארוך. כבר בקדנציה הקודמת קידמתי החלטה בוועדה המקומית לתכנון ובניה שבכל פרויקט עתידי שייבנה בעיר, בין אם הריסה ובנייה או על קרקע חדשה, שיהיה בהם מינימום 20 אחוזים של דירות ברות השגה לצעירים להתחיל את דרכם וגם למבוגרים. בשביל דברים כאלו צריך הנהגה עם אנרגיה חדשה שתדחוף פרויקטים גדולים ותאפשר עוד צמיחה".
תושבי העיר טוענים שהארנונה גבוה מידי.
"ראש העיר באופן אוטומטי בכל שנה כמו טייס אוטומטי מעלה את מחיר הארנונה. תפיסת העולם שלי הפוכה לחלוטין משלו, אני מתכוון להפסיק את העלייה האוטומטית ואף להוריד אותה. בסופו של דבר, העיר חולון נמצאת בתחרות על הארנונה העסקים מול ערים שכנות אחרות, ודווקא כשאתה מפחית את הארנונה אתה מעודד את התחרות ומאפשר ליותר עסקים לבחור בנו. אם אני אדע להכניס עסקים נוספים אז הרווחנו פעמיים. מצד אחד אני מגדיל את הארנונה העסקית כדי לתת לתושבים יותר בחינוך ובתשתיות ומצד שני מפתח מקורות תעסוקה שיאפשרו לחולונים לעבוד בתוך העיר ולא לצאת החוצה".
יש בעיית פקקים נוראית בעיר, איך אפשר לפתור את הבעיה?
"העיר תקועה בגלל שראש העיר תקוע בשנות השמונים ולא פותר את הנושא הזה ולא מוכן להתערב. אני מציע שילוב טכנולוגיות, יש לנו יכולת להתחבר לטכנולוגיות שתיתן בקרה על רמזורים בהתאם לעומסים. במסגרת עבודות אם זה נת"ע או עבודות אחרות של משרד התחבורה, כל פעם סוגרים כביש אחר וניתן להתגבר על זה רק על ידי אותה בקרה. אני אישית פניתי לווייז העולמית ויצרתי שיתוף פעולה עם קהילות עירוניות והם אמרו לנו להתחבר למידע והם יאפשרו לנו לנתב את התחבורה בצורה יעילה יותר".

השביעי לאוקטובר

מהרגע שפרצה המלחמה בשביעי לאוקטובר, הפכו מטות הבחירות למוקדי סיוע והמועמדים השתדלו לסייע ללוחמים, מפונים ופצועים. מורן ישראל מספר במונולוג ארוך מה הוא עשה בלמען עם ישראל, חיילי צה"ל, המפונים שהגיעו מהדרום וגם למען תושבי העיר חולון.
"מאז אותו ערב של השביעי באוקטובר, התחלנו בעשייה אינטנסיבית וראינו גם את התוצאות. מהרגע הראשון באותה שבת ארורה גויסתי בצו 8 בתפקיד קצין רפואה בדרגת סרן של יחידת רם 2 בבית חולים וולפסון. התפקיד שלי היה לטפל בחיילים הפצועים ובמשפחות שלהם, גם היו לנו חטופות וחטופים שהגיעו אלינו וטיפלנו בהם. כמעט ארבעה חודשים הייתי במילואים ולפני שבועיים שוחררתי. תוסיף לכך את העובדה שאני אבא לשני ילדים קטנים, גם אני וגם אשתי היינו צריכים לתמרן בין הבית לעבודה, מילואים ולימודים וגם לתפקיד שלי במועצת העיר שלא זז הצידה. חוץ מהשירות במילואים וגם במקביל, מהשעות הראשונות של המלחמה הובלתי עם חבריי לסיעה הקמה של חמ"ל עירוני שנקרא 'שעת חירום'. תוך שעות פתחנו עשרות קבוצות בעיר, גייסנו מאות מתנדבים ונתנו מענה לתושבים איפה שהעירייה לא הייתה שם. נתנו מענה במציאות שהשתנתה לנו מול העיניים. הכנו חבילות לחיילים, עזרנו למשפחות מפונות, פינינו עשרות מקלטים ברחבי העיר וגייסנו בקבוצות כל מה שצריך למשפחות שהתפנו מיישובי העוטף והיו זקוקים לסיוע כמו ביגוד. היינו הראשונים לבצע את כל העשייה הזו. בתקופה הזו גם סייענו לאנשים בגיל השלישי, למשפחות של מילואימניקים וגם נאבקנו עם כל ההורים בעיר בכל עניין האבטחה של מוסדות החינוך".
אבל איפה הייתה העירייה והרשות בכל המלחמה הזו?
"בוא נאמר שהמלחמה חידדה עבורנו ועבור הציבור כמה הבחירות האלו הם קריטיות. ראש עיר צריך להגיב במציאות משתנה, וככל שראש העיר מחובר וקשוב יותר לתושבים, הוא ידע לתת מענה מדויק יותר. זה לא מה שהיה בתקופה הזו. צריך ראש עיר שנערך מבעוד מועד ולא מחכה לרגע האחרון ומן הסתם היה מכין את העיר למצב של מלחמה".
מלבד הליקויים שהיו בתקופת המלחמה, מורן ישראל טוען שהוא התריע כבר לפני שש שנים וגם בחודשים האחרונים שישנם ליקויים מיגונים במערכת החינוך שבהם צריך לטפל והכתובת הייתה מופיעה על הקיר. "אתן לך דוגמא, בשנת 2017 מבקר העירייה כותב דוח ומתריע בפני ראש העיר וטוען שחייבים לדאוג למיגון מוסדות הציבור בעיר. מאז ועד היום ראש העיר לא עשה שום דבר. ארבעה חודשים לפני המלחמה, בחודש יוני האחרון, הסיעה שלי הגישה הצעה לסדר יום וגם שאילתא בעניין מיגון בתי הספר. ידענו שיש פערים ושאלנו את ראש העיר למה לא ממגנים את מוסדות החינוך ולא היה מענה לכך. ואכן, לפני המלחמה היו עשרות בתי ספר לא ראויים ולא מוגנים, כך גם כמאה גנים מאחר וזה לא נעשה מראש. ראש העיר לפני השביעי באוקטובר לא השקיע שקל במיגון זאת למרות הדוחות כנגדו ולמרות שהתרענו. ילדי העיר איבדו זמן יקר כשהם ישבו חודשיים בבית או למדו בקפסולות. ראש העיר אמנם הביא מיגונית אחת וגם אותה הניח ליד הויטרנריה העירונית".

מורן ישראל נחשב למועמד הכי צעיר מבין כל שבת המועמדים, כאשר ראש העיר מוטי ששון הוא הכי מבוגר. ואולי חוסר הניסיון יהיה לו לרועץ? "אני אמנם הכי צעיר מבין כל המועמדים אבל מצד שני באותה נשימה גם הכי מנוסה, הוא אומר. "אני כבר 11 שנים פעיל במועצת העיר אבל כבר ב2008 התמודדתי למועצה אבל לא נבחרתי, אבל אחרי הבחירות הייתי מתייצב באופן קבוע בישיבות מועצת העיר, יושב ביציע, כותב הערות ולומד מה ואיך צריך לפעול כחב מועצה לכשאבחר. יש לי 16 שנים במועצה ואני רק בן 40. זה לא מספיק ניסיון?".
מורן ישראל גם מציג פעילות אינסופית כחבר מועצה ואופוזיציה לוחמת. "אנחנו באופוזיציה הכי פעילה במועצת העיר עם 133 שאילתות והצעות לסדר, הסיעות האחות הגישו פחות מחצי הכמות הזו. אנחנו הסיעה הכי נוכחת, הכי פעילה, והכי עובדת מבין כל הסיעות בעיר. היו אחרים שהצטרפו לקואליציה והעדיפו את הנוחות השלטונית, אבל אני איש עקרונות וחיכיתי כי לא האמנתי להנהגה שהייתה. עכשיו הגיע הזמן שלי".

מוגש מטעם צעירים פלוס בראשות מורן ישראל