ספרי לי קצת על עצמך-
שמי אלכסנדרה אופנהיימר וקיבלתי את הזכות והרשות מסומה מוקהופדהיי, יוצרת שיטת "ההנחייה המהירה", להפיץ, ללמד ולתת הרצאות לפי השיטה שלה בישראל. הספר שתרגמתי נותן את הרקע התאורטי ומסביר את העקרונות שנמצאים מאחורי היישום.
לי עצמי נולדו שני ילדים בעלי צרכים מיוחדים שונים, כאשר לבני הגדול היו קשיי למידה כשהיה קטן, ובני הקטן נחשב ל-לא ורבלי, למרות שהמינוח לא מדויק, מאחר ואנשים טועים לחשוב שאין לאנשים האלה שפה ולמעשה יש להם את כל המילים, רק שיש להם קושי בלבטא אותן. הוא נפטר לצערי בגיל 13, מספר חודשים לאחר שסיימתי את הקורס ההתחלתי אצל סומה ב-2009. כדי להמשיך ולתפקד הבנתי שאת כל הידע שרכשתי מסומה עלי להמשיך ולהעביר הלאה, לעבוד איתו ולעזור לאנשים נוספים שנמצאים על הספקטרום.

2 צפייה בגלריה
אלכסנדרה וסומה
אלכסנדרה וסומה
אלכסנדרה וסומה
(צילום באדיבות: אלכסנדרה אופנהיימר)

יש לי תואר ראשון בייעוץ חינוכי וספרות אנגלית בתעודת הוראה, ולאחר מכן עשיתי תואר שני בחינוך מיוחד ועוד תעודת הוראה מיוחדת של אוטיזם.
עבדתי ויישמתי את השיטה הזאת אצל תלמידים בתפקוד גבוה ואצל תלמידים בתפקוד נמוך, וגם עבדתי בפועל במסגרות של חינוך מיוחד.
מאין הגיעה השראתך לתרגום הספר?
לא מדובר בהשראה, זה היה התנאי שסומה מציבה לכל מי שרוצה להפיץ את שיטתה בארצות דוברות שפות נוספות כדי שתהיה בטוחה שנוכל להסביר כהלכה. יש מי שעשתה זאת ביפן ולא מזמן סיימנו לתרגם חוברת התחלתית לצרפתית.
חשבתי שיש לשיטה הזאת מקום בארץ, מפני שהיא מאוד "ת'כלסית", ומתאימה לרוח החדשנות כאן.
האם נתקלת באתגרים/קשיים במהלך התרגום?
כן- מעבר לחלקי שיעור שאולי היו ברורים יותר, לו היו (מבחינת התוכן) יותר קרובים למה שמלמדים בארץ, יש שוני בתפיסה כאן של האנשים על הרצף, באיך שרואים ומבינים אותם. וכנראה, אותו השוני גם תקף לגבי הראייה של כל בן אדם עם צורך מיוחד.
מה המסר שלך לקוראים?
המסר שלי הוא לפעמים פחות להאמין לכל מיני מומחים שבאים מתפיסת העולם שלהם, ושמבחינת השקפת עולמם הם אולי נעולים בראייה מסוימת על יכולת ילדכם, ואינם יודעים איך להגשים משהו אחר. השיטה שלנו היא מעשית ומגיעים איתה לתוצאות של ממש עבור כל תלמיד בכל רמת תפקוד ובכל גיל (כלומר ניתן להתחיל בכל גיל)
יש לנו ספרים, סרטונים, אתר תמיכה בין-לאומי והרבה עזרה הדדית שפתוחים לכל אחד.

2 צפייה בגלריה
הספר "הבנת האוטיזם דרך שיטת ההנחיה המהירה"
הספר "הבנת האוטיזם דרך שיטת ההנחיה המהירה"
הספר "הבנת האוטיזם דרך שיטת ההנחיה המהירה"
(צילום באדיבות: אלכסנדרה אופנהיימר)

האם את עובדת כיום על משהו חדש?
כיום אני מסיימת את ההגהה על ספר נוסף של סומה שמדבר על איך לחיות יותר טוב לצד מה שאנשים קוראים "התנהגות מאתגרת". הוא ייקרא "גיוס הגרייה העצמית וההתנהגויות המאתגרות באוטיזם תוך שימוש בשיטת ההנחיה המהירה" והוא למעשה אמור להקנות כלים מעשיים למי שגרים לצד ילדים או בוגרים עם אוטיזם, שמטפלים בהם גם בבתים, גם בבתי"ס וגם במוסדות למיניהם או הוסטלים. הם למעשה אמורים לעזור לאותם אנשים לחיות טוב יותר לצד התנהגויות שהם רואים כמאתגרות (וחלקן אכן מאתגרות) ולתת להם כלים איך להסיח את הדעת של אותו בן אדם להתנהגות שתפריע פחות ושתצרוך פחות התערבות משמעתית. הספר יכול לבוא במקום התערבות משמעתית והוא יוכל לעזור לאותם ילדים ובוגרים עם אוטיזם להתקבל טוב יותר ע"י החברה. הספר למעשה מציע דרכים להתמודדות אלטרנטיבית שיכולה להביא לחיים טובים יותר של הכלה חברתית, יתר קבלה, ופחות ענישה.
מידע חשוב נוסף שהיית רוצה לשתף-
חשוב להבין, הספר הזה יכול להיות משמעותי גם עבור בני אדם על הרצף שאינם גרים כבר במסגרת משפחתית. הוא יכול לשפר את חייהם, להביא ליותר הכלה ולפחות נידוי וענישה. זה מגיע להם!

מראיינת- ניצן יהושע
"הבנת האוטיזם דרך שיטת ההנחיה המהירה", מאת סומה מוקהופדהיי
תרגמה: אלכסנדרה אופנהיימר
הוצאת "ספרי צמרת", 2023
לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר של אלכסנדרה אופנהיימר- https://he.rpmforautismisrael.com/
ולאתר של סומה מוקהופדהיי- http://halo-soma.org
לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK


מוגש מטעם הוצאת צמרת