אין גאווה יותר חולונית מלקום בבוקר ולשתות קפה שנעשה ממש כאן, אצלנו בעיר. לכבוד יום העצמאות קיבלנו הצצה לאחד המפעלים הכי ציוניים בחולון. מפעל שהסיפור שלו שזור בהיסטוריה היהודית ובהקמת המדינה.
את המותג "לנדוור" אתם ודאי מכירים, אבל מה לגבי הסיפור שעומד מאחוריו? הכל מתחיל ב-1919 עם משפחתו של משה לנדוור בברלין. ב-1939, עם עליית הנאציזם, נאלצה המשפחה לברוח והגיעה לישראל. איתה הגיע גם הקפה.
בתחילה הקימה המשפחה בית קלייה זמני בתל אביב, אך בשנת 1964 הועתק המוסד המשפחתי לחולון, שם נפתח המפעל שעומד שם ומריח מקפה עד היום.
ב-1983 מכר שמואל לנדוור, בנו של משה, את בית הקלייה לקבוצת "פדרמן ובניו (אחזקות) בע"מ" והיא נמצאת בבעלותה משפחת פדרמן עד היום.
"המותג, הרעיון, המסורת והשם נשארו בדיוק כמו היה קודם לכן", אומרת סיוון הור, מנהלת השיווק של לנדוור, ומוסיפה: "זו חברה משפחתית ישראלית, שהכל מיוצר פה בחולון - פולי קפה, קפסולות, קפה למכונות ועוד". כיום המפעל מייצרים כ-800 טון קפה קלוי בשנה, ונחשב לשני בגודלו בישראל (אחרי שטראוס-עלית).
"זהו מפעל כחול לבן ששומר על הצביון שלו מאז ומתמיד. כיום עובדים כ-25 מתושבי חולון והסביבה במפעל, ובסך הכל עובדים כ-60 איש בכל לנדוור בישראל", מוסיף אורן מריאמי, מנהל המפעל בחולון.
יש לציין כי בארץ מוכרת "רשת בתי הקפה של לנדוור", אך אין קשר מעשי בין המפעל בחולון לרשת הארצית, "יש לנו הסכם איתם שהם יכולים להשתמש במסורת ובהיסטוריה שלנו", מוסיפה הור, ואומרת: "אנו משווקים את הקפה שלנו ברשתות השיווק ובחנויות יוקרה, בתי מלון ומשרדים".
אחת הגאוות הגדולות ביותר במפעל הקפה בחולון, הוא שעד היום מייצרים בו אך ורק קפה. "אנו עושים רק קפה – לא עושים שום דבר נוסף. מייבאים ישירות מכל העולם: דרום אמריקה, אפריקה ומזרח אסיה – ומפיקים קפה טבעי ושחור, בדיוק כמו שישראלים אוהבים. חשוב גם לציין, שאנו עושים זאת בתקנים הכי מחמירים שיש", אומר מריאמי.
היום לא מדובר במפעל בלבד, אלא גם באתר לסיורים מקצועיים, בעיקר עבור מומחי קפה (בריסטה). במפעל הם לומדים בדיוק איך עושים את הקפה, טוחנים אותו, ואז הם יכולים להתנסות בחדר ההדרכה במבחר גדול של טכניקות הכנה ושתיית הקפה.
קראו גם:
רגע לפני סיום, אי אפשר שלא לשאול את המומחים, בשנתה ה-75 של מדינת ישראל, איזה קפה הישראלים הכי אוהבים היום?
הור: "מזמן עברנו מהנס קפה של שנות השמונים, וכיום בישראל רוב האוכלוסייה שותה קפוצ'ינו, והרבה ממנו. זאת בניגוד לצפון אירופה או ארצות הברית שם שותים יותר פילטר", עוד היא הישראלים אוהבים את הקפה שלהם מאוד חזק, מה שנקרא מספר 10 (בעוצמה, ולא בקפאין), ובמיוחד אם זה בא כחלק מהקפוצ'ינו, הם צריכים להרגיש את הטעם".