מוסף האוכל המיוחד המתפרסם באתרי mynet ובעיתוני "ידיעות תקשורת" ברחבי הארץ הינו חלק משיתוף פעולה של FOODISH, אגף הקולינריה של "אנו - מוזיאון העם היהודי". FOODISH עוסק בזהות ותרבות יהודית דרך האוכל ומציג את הסיפור של המטבח היהודי על כל טעמיו וגווניו.
2 צפייה בגלריה
ליאת סגל אפשטיין וטל איתקין, פרויקט מאכלים אבודים של פודיש
ליאת סגל אפשטיין וטל איתקין, פרויקט מאכלים אבודים של פודיש
ליאת סגל אפשטיין וטל איתקין, פרויקט מאכלים אבודים של FOODISH
(צילום: אנטולי מיכאלי)
כשנכנסים לאתר FOODISH קופצת הודעה: "יש לכם אוצר במטבח", המזמינה את הגולשים לשתף את המתכונים וסיפורי האוכל המשפחתיים שלהם ולצרף אותם למאגר של FOODISH והמוזיאון.
המאגר הזה, הכולל כבר עכשיו - פחות מחצי שנה מאז הקמתו - אלפי מתכונים וסיפורי אוכל ביתיים מכל העדות והסוגים הוא רק חלק מהפעילות של FOODISH, אבל הוא מייצג את תפיסת העולם שמובילה את העשייה: הסירים הם של כולנו. מה שיש בתוכם, הסיפורים הקטנים שנרקמים סביב שולחנות האוכל בבתים או הבישול המשותף המנהגים והמסורות שנוצרים בחגים ובשבתות - הם נכס תרבותי שחשוב להגן עליו, לתת לו במה ולחגוג אותו.
"FOODISH, כמו יתר האגפים במוזיאון אנו, עוסק בזהות ותרבות יהודית, רק שאנחנו עושים את זה דרך האוכל", אומרת מנכ"לית FOODISH, מרב אורן. "העשייה שלנו במוזיאון ומחוצה לו, כוללת פסטיבלים ואירועי פופ אפ במסעדות, מאפיות ואפילו במתנ"סים ברחבי הארץ; שיתופי פעולה עם גופים וארגונים; פודקאסט וכמובן האתר שלנו - שהוא הבית של האוכל היהודי מכל המטבחים והעדות. בית למתכונים, למסורות ובעיקר לסיפור שהם מספרים, שהוא בעצם הסיפור המשותף שלנו כעם על כל התהפוכות, הנדודים והשינויים שעברנו.

2 צפייה בגלריה
ממליגה של שרה
ממליגה של שרה
הממליגה של שרה
(צילום: ריאן)

"אוכל", מדגישה אורן, "הוא גורם מלכד ומחבר וחשוב לחגוג יחד את מה שמחבר בינינו, לתת במה לכל המנהגים וכל המסורות המשותפים, במיוחד עכשיו, ולהעביר אותם הלאה לדורות הבאים".
פרויקט הדגל של FOODISH - 'סיפורים מהמטבח', הוא מיזם שיוצא אל הקהילה כדי לאסוף מתוכה את האוצרות הקולינריים שמתחבאים בבתים, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה התנדבותיים. הפרויקט המשותף עם עמותת 'באים לטוב' והמשרד לשיוויון חברתי, למשל, כלל מפגשים של מתנדבים עם בני הגיל השלישי במטרה לתעד את זיכרונות האוכל המשפחתיים והמתכונים, ולהעלות אותם לאתר FOODISH (כך שיישמרו לטובת הדורות הבאים) וכערך מוסף - נוצרו קשרים משמעותיים בין המתנדבים למשתתפים המבוגרים".
"מפתיע לגלות איך מאחורי כל מנה ומנהג קטן שאנחנו חוזרים אליו מדי חג, מסתתר עולם ומלואו ואיך האוכל שלנו - אם רק ניתן לו במה - יכול לחבר בין העבר לעתיד, לגלות לנו כמה עמוקים השורשים שלנו וגם לאפשר לנו התחבר בלי מילים למסורות, ערכים ורעיונות שנצטברו במשך דורות. ההכנה של מתכון פשוט או החזרה על ריטואלים קטנים שקשורים בהגשה או בהכנה, עוברים מדור לדור ומקיימים אותם. וגם בעידן המשתנה והמהיר שלנו אפשר לשמור על השרשרת הזו בחיים", מסכמת יונית נפתלי קו־אל, מנהלת התוכן והעורכת הראשית של FOODISH. "בדיוק בשביל זה אני מזמינה את כולם, לצרף את החלק שלכם לסיפור האוכל הגדול של כולנו".


סיפורים ומתכונים נוספים מכל הסוגים, התקופות והעדות באתר FOODISH
בפייסבוק ובאינסטגרם חפשו: @foodishanu

מחפשים כתבה על בשלנים מהפרויקט? הנה הרשימה המלאה:



  • מטעם FOODISH סייעו - רכזת הפרויקט: לי גיל. תחקיר: יעל גרשון, נעמי נוי