השבוע עלתה ב"כאן 11" עונה חדשה של סדרת הדוקו־ריאליטי "מתחילים מאפס", בה נעשה ניסוי חברתי שבוחן מה אנשים יעשו כשיצטרכו להיפרד מכל רכושם לשבועיים, מבלי יכולת לקבל עזרה מהסביבה. בעונה הראשונה של הסדרה השתתפו יחידים וזוגות, והפעם מדובר בעונת משפחות ובתוכנית משתתפת משפחת לוי מגדרה המוכרת לכולם מהרשתות החברתיות.

2 צפייה בגלריה
משפחת לוי
משפחת לוי
משפחת לוי
(צילום: קובי קואנקס)

אורית ועופר לוי מגדרה נחשבים לדמויות מוכרות ביישוב, באיזור השפלה ובכלל, כי שניהם מתחזקים חשבונות אינסטגרם וטיקטוק עם מאות אלפי עוקבים. הוא – עופר לוי, אב המשפחה, שירת ביס"מ במשטרה 25 שנה ולאחרונה אובחן כסובל מפוסט טראומה, והיא – אורית לוי, אושיית רשת שמלמדת איך לבשל. עופר הוא גם בעלים של מכון כושר יחד עם אחד משלושת ילדיהם והוא גם מאמן כלבי טיפולים מוסמך.
"הכל התחיל מקילוף שום שלימדתי את אשתי", מספר עופר על תחילת הדרך שלהם ברשתות החברתיות שהפכה אותם למשפחה מוכרת במיוחד. "אמרתי לה שהיא יודעת לעשות משום דבר אוכל גורמה והיא צריכה להראות את זה לאנשים, אז היא פתחה חשבון והיום יש לנו מאות אלפי עוקבים", מספר עופר.
החשבונות של עופר ברשתות החברתיות עוסקים בעיקר בשני הכלבים שלו ובחיות בכלל. "זה התחיל מסרטון של הכלב שלי צ'אק שתפס פורץ ולא נשך אותו, 'הצינור' הפיצו את הסרטון ומשם התחילו העוקבים לעלות. אחרי תיעוד של הבן שלי מטפל בחתולה פצועה שהתעללו בה הכניסות עלו, הגענו לחצי מיליון ואז לשני מיליון. אמרתי שאני רוצה להראות לאנשים שאפשר לגדל יחד כמה סוגי בעלי חיים. יש לנו שני כלבים, תוכי, חתולה ועוד חתולה מהגינה".

מזרנים על הראש

אחרי שהשתתף עם בנו בתוכנית "משפחה בהסעה", המלהקים פנו שוב לעופר והציעו לו להשתתף ב"מתחילים מאפס". "הסבירו לי שלוקחים את כל הציוד ומשאירים אותנו בלי כלום, הכל ארוז בקונטיינרים ובכל יום אנחנו צריכים לחשוב מה אנחנו מוציאים, כל אחד פריט אחד", הוא מסביר ומודה שבתחילת הדרך חשב שזה לא כזה מורכב.
למה הצורך הזה שוב להשתתף בתוכנית?
"רציתי לפצות על השנים שלא הייתי בבית. אני סובל מפוסט־טראומה, עברתי דברים לא פשוטים בשירות ביס"מ ועבדתי בשעות מטורפות. הילדים גדלו ולא הייתה לי הזדמנות להיות איתם, והנה נפלה לנו ההזדמנות, אז אמרתי שאני הולך על זה", אומר עופר.

2 צפייה בגלריה
משפחת לוי
משפחת לוי
משפחת לוי
(צילום: קובי קואנקס)

"זה היה ניסוי קשה", הוא מודה. "הביאו שני קונטיינרים ומיקמו אותם ביישוב, לקחו לנו הכול, נשארנו אנחנו והחיות, זהו", הוא מספר. חשוב להדגיש – הילד הצעיר ביותר של המשפחה בן 17, וכולם בחרו להשתתף יחד בתוכנית, כולל הכלה שבזמנו עוד הייתה הארוסה.
"בהתחלה יש התרגשות, אבל פתאום אין קפה ויש רק את הבסיס של הבסיס – שעועית, קמח, בלי כל מה שאנחנו רגילים, לא טוסטים, אין מכשירי חשמל, אין כלום. כל ערב היינו צריכים לכנס את המשפחה ולדבר על מה אנחנו צריכים כדי לחיות, כדי להמשיך את החיים. אז מה הדבר הראשון שביקשנו? מזרן, כדי שיהיה על מה לישון. רואים אותנו הולכים בגדרה וחוזרים הביתה עם מזרנים, השכנים היו בהלם, אנחנו משפחה מוכרת, אנשים לא הבינו למה אנחנו מסתובבים עם מזרנים על הראש".

דיכאון בבקרים

רק ביום השני לניסוי, כשההתלהבות שככה והם התעוררו לבוקר בלי כלום, האסימון ירד. "קמנו בבוקר ונכנסו לדיכאון, אנחנו מסתכלים אחד על השני והבת התחילה לבכות ושאלה אם אני רציני, אם ככה זה הולך להיראות, מה חוויה בזה? תראה את הבית, היא אומרת לי. לא היה לנו כלום, לא טלוויזיה, לא מחשבים, לא טלפון, אין כלום – כדי לקבל משהו אתה צריך לעבוד. אני מאלף כלבים אז בתמורה לשישיית זירו אילפתי את הכלב של השכנה", הוא מספר.
למרות המצב אליו הכניסו את עצמם, כולם צריכים להמשיך לעבוד, כך נוצר מצב שבו הבן ועופר רצו למכון הכושר שבבעלותם בבוקר, והנשים ביקשו שיוחזר להן האיפור כדי שיוכלו ללכת לעבודה. "ביום השני החזרנו את המיטות, אבל ביום השלישי עצרנו את הריהוט והחזרנו את האיפור. כל אחד יכול לקחת פריט אחד, אז אנחנו לקחנו גם בשבילן, כדי שיהיה להן איפור". ביום לאחר מכן ביקשו חולצות, כדי שיוכלו להחליף בגדים.
קראו גם:
אמנם הם הגיעו כדי להיות אחד בחברת השני, אבל היו לא מעט רגעי שבירה במהלך הניסוי, "לקראת הסוף הבת שלי נשברה, אני נשברתי מהאוכל, לא באתי לעונש, ניסוי ניסוי אבל קשה כשלוקחים לך אוכל ושתייה, ובכל זאת סיימנו את הניסוי בהצלחה".

"חיבור מטורף"

עופר הוכר כסובל מפוסט־טראומה וככזה הוא זכאי להטבות שונות ממשרד הביטחון. הוא היה בין הראשונים שסיימו קורס אילוף כלבים שניתן לנכי צה"ל שעליו הוא נלחם. "אנשים כמוני לא יכולים לשבת וללמוד תואר ראשון ושני, בזמן הצילומים קיבלתי את התעודה וזה היה מרגש כי המורה שלי ואני התפרקנו אחד על השני, זו הייתה התפרקות מהלב".
מה המסקנה מהניסוי?
"שאפשר להסתדר עם מה שיש, גם בלי טלפון עשרה ימים. הילדים שלנו גדלו לתוך השפע, הם לא יודעים מה זה בלי טלפון, אנחנו ידענו והתוכנית גם קצת הזכירה לנו את זה. מדהים לראות היום את החיבור בין בני המשפחה, גם בין האחים והכלה, אני חושב שכל משפחה צריכה ניסוי כזה, זו חוויה מטורפת".