רותם אברמוף (24), מעצבת מהחוג לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי HIT חולון, גדלה בחולון בקרבת שכונת ג'סי כהן. לאורך כל ילדותה היא ידעה שלא כדאי לה להתקרב לשם.
3 צפייה בגלריה
"ג'סי כאן", מתוך פרויקט הגמר
"ג'סי כאן", מתוך פרויקט הגמר
"ג'סי כאן", מתוך פרויקט הגמר
(צילום: רותם אברמוף)
הידיעה שמדובר בשכונת מצוקה ופשע, יחד עם האמונה שעיצוב ותכנון נכון יכולים להשפיע ולתקן, הביאו אותה להחלטה להקדיש את פרויקט הגמר שלה לשכונה.
קראו גם:
אברמוף היא אחת מ־160 בוגרות ובוגרי תואר ראשון במחלקה לעיצוב המציגים בתערוכה, שמסכמים ארבע שנות לימוד. "אומרים שיש שלושה כללים לעיצוב טוב, אבל אף אחד לא יודע אותם", אומר פרופ' דודי ראב"ד, דיקאן הפקולטה לעיצוב, "אנחנו מאפשרים לכל סטודנט למצוא את שלושת הכללים שלו".
אברמוף מציגה בתערוכה את "ג'סי כאן", מרכז מסחרי־חינוכי־טיפולי לנוער בסיכון, המשלב את הנוער בשכונה ובאוכלוסייה, תוך יצירת מסגרת תומכת.
3 צפייה בגלריה
רותם אברמוף
רותם אברמוף
רותם אברמוף
(צילום פרטי)
"השפה העיצובית של הפרויקט נובעת משפת הרחוב, תוך שימוש בחומרים תעשייתיים שמקבלים תפנית חדשה וצבעוניות דומיננטית בהשראת הפאבלות. הצבעוניות לוקחת את המבנה הישן ונטול הצבע למקומות צעירים שמושכים את העין ויוצרים סקרנות באשר לנעשה במקום", מסבירה אברמוף.
"המטרה היא להעלות את תחושת היכולת והנכונות בקרב בני הנוער בשכונה ולתת להם מסגרת, ערכים, ביטחון עצמי כלכלי ומוסר עבודה".
3 צפייה בגלריה
"ג'סי כאן", מתוך פרויקט הגמר
"ג'סי כאן", מתוך פרויקט הגמר
"ג'סי כאן", מתוך פרויקט הגמר
(צילום: רותם אברמוף)
כנערה אברמוף עבדה כמדריכה בקייטנה במתנ"ס לזרוס בשכונה, שם נחשפה מקרוב לילדי השכונה, למציאות חייהם הקשה, לעוני, להיקפי הנשירה מהמסגרות, לשוטטות ולהיעדר המטרה.
כשהחלה לחשוב על עבודת הגמר, נרקם הרעיון: לפתח מרכז מסחרי חינוכי שיעבוד בשיתוף פעולה עם אוכלוסיית השכונה וייצור שינוי בחיי הנערים והנערות.
הפתרון בו התמקדה הוא "עבודת הרחוב", מיזם תעסוקתי שיקנה לבני הנוער תחושת מסוגלות, הערכה עצמית והתמדה. במרכז הם ימצאו עבודה בתפקידי המזון – בישול, מלצרות, עבודה בבר, דוכני מכירה וחלוקת מזון למעוטי יכולת בשכונה.
הפרויקט נשען על מכולות, השפה העיצובית היא מחומרים תעשייתיים וממוחזרים והסביבה תואמת לבני נוער.
"במהלך העבודה ראיינתי אנשי מקצוע כדי להבין אם הרעיון רלוונטי", אומרת אברמוף, "הבנתי שמקום כזה יכול לשמש להם כמרחב בטוח ולסייע להשתלב בשוק העבודה. גם המפגש בין בני הנוער למטפלים, לעובדים הסוציאליים ולאנשי המקצוע מתקיים בטריטוריה שלהם, בתוך המרכז עצמו".