ספר לי קצת על עצמך-
אני בוגר הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים. את הדוקטורט קיבלתי מאוניברסיטת קמברידג' באנגליה. שימשתי גם כפרופסור אורח באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב. לימדתי בפקולטות למשפטים של אניברסיטאות תל- אביב, חיפה ושל המסלול האקדמי של המכללה למינהל. כיהנתי במשך למעל מעשור כראש המרכז למשפט ותקשורת באוניברסיטת אריאל, במסגרתו הרציתי על המשפט הבינלאומי במיוחד בכל הקשור לסכסוך הישראלי-ערבי. במרכז נערכו, כמו כן, מחקרים וכנסים בנושא זה ובכלל אלה להסברה אפקטיבית בעולם. כיהנתי בעברי כסגן פרקליט המדינה, ולאחר מכן הקמתי משרד לעריכת דין בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
אברהם ציון- מחבר הספר
אברהם ציון- מחבר הספר
אברהם ציון- מחבר הספר
(צילום: אלבום פרטי)

מאין הגיעה השראתך לכתיבה?
הרצון לכתוב חיבור מקיף על מקורו של הסכסוך התגבש אצלי ככל שהעמקתי בנושא, וככל שהבחנתי בעובדה שהקהילה הבינלאומית מחולקת לשניים: לאלה הצבועים, היודעים את האמת על הסכסוך ומתנהגים כאילו יהודי העולם אשמים בו, והם המעטים. ואילו החלק האחר מורכב מאנשים הסובלים מבורות בלתי נתפסת לעניין מקור הסכסוך. למעשה התחלתי להתענין בנושא זה תיכף אחרי מלחמת ששת הימים, עת ישראל הושבה על ספסל הנאשמים מיד אחרי הנצחון הגדול על שלושה צבאות ערב שביקשו להשמידה. השאלה ששאלתי את עצמי היתה מדוע העולם לא התענין בנעשה ביהודה שומרון וחבל עזה כשאלה נכבשו בצורה בלתי חוקית ומנוגדת למגילת האו"ם, על ידי ירדן ומצרים, ואילו עתה, לאחר שישראל כבשה את יהודה, שומרון וחבל עזה במלחמת הגנה טיפוסית, שהם חלק מהבית הלאומי שלה, התעוררו כל מדינות העולם לגנות את ישראל על כיבוש שטחים אלה. למרות שאלות נוקבות אלה ספרי לא נכתב כמסה פוליטית או מוסרית. הוא נכתב כספר משפטי המבוסס על עובדות היסטוריות. את העובדות ההיסטוריות דליתי מתוך מאות המסמכים של הקבינט הבריטי, משרדי המושבות והחוץ הבריטיים, שנחשפו ע" הבריטים, ומתוך מקורות רבים אחרים.
מה החלק שהכי הפתיע אותך בתהליך הכתיבה?
הפתיעה אותי הבורות והצביעות של הקהיליה הבינלאומית בכל הקשור לסכסוך. כמו כן הפתיע אותי חוסר הידע שהתגלה אצל הקהילה האקדמית בישראל, ולכן ספר זה אותו כתבתי במקורו באנגלית דאגתי לתרגם גם לעברית כדי שישמש כמעין מורה נבוכים במחוזותינו. הופתעתי גם מהעובדה שהערבים בכלל והפלסטינים בפרט הצליחו, על ידי סילוף העובדות ההיסטוריות לנכס לעצמם את כל ארץ ישראל, למרות שאין לערביי פלסטין כל זכויות לאומיות בחלק כלשהו של ארץ ישראל ממערב לירדן. נוכחתי לדעת שהביטוי "אין עשן בלי אש" לא תמיד נכון, כמו למשל במקרה הנוכחי.

2 צפייה בגלריה
הספר "למי הובטחה הארץ המובטחת?"
הספר "למי הובטחה הארץ המובטחת?"
הספר "למי הובטחה הארץ המובטחת?"
(צילום: ספרי צמרת)

האם ישנם זמנים בהם לדעתך הספר רלוונטי יותר, כמו בתקופתנו הנוכחית?
בודאי!!! ההצלחה בפרסומו של כל ספר מהז'אנר של ספרי תלויה בעיתוי של הפרסום. הספר יכול להיות מאד רלוונטי אם יפורסם למשל קרוב לכ"ט בנובמבר היום שבו ישראל נתקבלה כחברה באו"ם והוכרה כמדינה לאחר 2000 שנות גלות. או ה- 2 בנובמבר עת ניתנה הצהרת בלפור או בזמן שישראל נלחמת כמו בימים אלה על הבית בעוד רבים מהגויים סבורים בטעות כי הבית עליו נלחמים הישראלים לא שייך לאמיתו של דבר לישראל אלא לפלסטינים.
האם נתקלת באתגרים/קשיים במהלך הכתיבה?
הקושי המשמעותי ביותר היה במציאת גורם בארה"ב או באנגליה שיהיה מוכן להוציא לאור את ספרי בשפה האנגלית. הטריגר שהוביל לעריכת מחקר מקיף על הסכסוך הישראלי-ערבי היא העובדה ששטחי יהודה, שומרון וחבל עזה הוגדרו ע"י הקהילה הבינלאומית כשטחים ערביים פלסטיניים כאקסיומה שאינה ניתנת לסתירה. כך ע"י מועצת הבטחון והעצרת הכללית של האו"ם, כך ע"י הצלב האדום ובית הדין הבינלאומי בהאג, וכך ע"י כל המדינות המערביות המפותחות. למעשה, הקהילה הבינלאומית מכירה בנרטיב אחד: כי שטחי יהודה, שומרון ועזה הם שטחים שנכבשו מהעם הפלסטיני הנגזל. מסיבה זו, כאמור, התקשיתי למצוא מו"ל באנגליה ובארה"ב שיסכים לפרסם את הספר. באחד המקרים פניתי לאחד המו"לים על מנת לברר מה סיבת הסירוב, הוא ענה לי בדוגמה הבאה: "אם מישהו יבוא אלי עם הצעה לפרסם ספר בו מנסה המחבר להוכיח שכדור הארץ הוא שטוח, האם מישהו ירצה לקרוא את הספר?", ואז נפל לי האסימון. אין ספק שהערבים ותומכיהם הצליחו במשימתם להפוך את המושג כיבוש ושטחים ערביים כבושים לאקסיומה שלא ניתנת לסתירה. או אז הבנתי שאני לא רק חייב לכתוב את הספר שארך כמעט 5 שנים אלא גם לדאוג להביא את תוכנו לכל מי שחפץ לדעת את האמת על הסכסוך. את המחקר התחלתי באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב בשנים 2015- 2016 כששהיתי שם כפרופסור אורח והמשכתי אותו לאחר מכן בארץ.
מה המסר שלך לקוראים?
הספר נכתב כספר משפטי. הוא בא להצביע על האבסורד בטענות מדינות תבל כולל אלה שהן חברות קבועות במועצת הבטחון כי הכיבוש של הגדה המערבית הוא בלתי חוקי מבחינת המשפט הבינלאומי, כי המשך החזקתו מהווה פשע מלחמה וכי ההתנחלויות ביהודה ושומרון הן התנחלויות בלתי חוקיות המנוגדות למגילת האו"ם.
האם יש לך תובנה עבור מקבלי החלטות?
על מקבלי ההחלטות לחזור לנרטיב העברי-ישראלי. עליהם למצוא דרך להחדיר לתוך התודעה העולמית את העובדה שארץ ישראל, כולה מנהר הירדן ועד הים, הובטחה לעם היהודי כביתו הלאומי ולא כביתו הלאומי של העם הערבי הפלסטינאי. על מקבלי ההחלטות לא למצמץ ולא לגמגם. כאמור הספר אינו ספר פוליטי ואין כוונתו לקבוע מדיניות. אם יש בינינו שסבורים שיש למסור את יהודה ושומרון לידי הפלסטינים תמורת שלום עליו לדעת בודאות שאין הוא "מחזיר" שטחים ששייכים לעם הפלסטיני, אלא הוא מוסר שטחים של העם היהודי לידי הערבים הפלסטינאים.
האם אתה עובד כיום על משהו חדש?
אני עובד על ספר העוסק באנטישמיות יהודית, ותמיהתי גם כאן גדולה: כיצד הצליח העם היהודי, יותר מכל עם אחר עלי אדמות, להוציא מתוכו כל כך הרבה מקטרגים הפועלים בגלוי ובמובהק נגד האינטרסים של העם היהודי.

מראיינת- ניצן יהושע
"למי הובטחה הארת המובטחת?", מאת פרופ' אברהם ציון
הוצאת "ספרי צמרת", 2023.
לרכישה בחנויות הספרים המקוונות ובאתר NETBOOK

מוגש מטעם: הוצאת צמרת