"מן הסתם אם נידרש לסגר ציבורי, תראו גם חיילים ברחובות, שמטרתם תהיה לסייע לשוטרים בפעילות שמירת הסדר הציבורי והסגר, כמו בתקופת הפיגועים". כך אומרים היום לראשונה (א') במשטרה וגם מבהירים שדוחות יחולקו לתושבים שיסרבו להתפנות.
1 צפייה בגלריה
(יוצבו חיילים? אילוסטרציה: shutterstock)
במשטרה מבהירים כי הנושא עדיין לא על הפרק, אבל במידה ותקנות החירום יוחמרו עד לכדי סגר ציבורי מלא, המשטרה תבקש מן הסתם להגביר משילות ברחובות באמצעות חיילים שיסיירו ברחובות לצורך 'בטחון שוטף'. זאת, על מנת לסייע לאכוף את הסדר הציבורי.
"עלינו הבוקר מדרגה וההיערכות מוגברת כדי לממש את המדיניות עד כמה שניתן, בין פיקוח במטרה לסייע לציבור במרחב הציבורי, לבין האכיפה שאיתה אנחנו רוצים להיות מדודים", מסביר הבוקר בכיר במשטרה.
לדבריו, "לטובת העניין הגדלנו את פריסת השוטרים בתוך המרחב הציבורי, ואנחנו נערכים במקביל לעליית המדרגה של אכיפת סגירת השווקים לדוגמא, וגם במידה ויכנסו עוד תקנות חדשות. אבל מבחינתנו כרגע זה לא רלוונטי לבקש את הצבא".

שוטרים בבתים

משטרת ישראל מקבלת את רשימות המבודדים ברחבי הארץ ממשרד הבריאות, ובהתאם לכך היא מבצעת גם "ביקורי בית", על מנת לבדוק שהמבודד אינו מפר חובת בידוד.
מודבר באחת מהוראות השעה הנאכפות כעת בקנסות. כך לדוגמא:
חולה מפר בידוד - מוגדר כ"מגיפה מהלכת", יחקר בסעיף עבירת 'הפצת מחלה', שזו עבירה מסוג פשע.
הפרת חובת דיווח - אדם שחייב בבידוד מחויב לדווח שהוא בבידוד. במידה ולא נרשם לדיווח, הוא מפר חובת דיווח וזו עבירה פלילית, שלצידה קנס של 3,000 שקלים. על כל יום שלא ירשם, יתווספו לו 600 שקלים כל יום, שזה חמישית מגובה הקנס. מדובר בעבירה נמשכת במידה והאיש הוזהר להירשם במשרד הבריאות ולא עשה כן.
בכל תחנות המשטרה בארץ הוגדר כוח יעודי של שוטרים וניידות לטובת משימת בדיקת הימצאותם של מבודדי קורונה מוכרים ורשומים בכתובת אותה מסרו. המשטרה מסבירה כי תברר עם אזרח היכן הוא גר ולאן הוא הולך, אבל אם בסופו של דבר הוא "מצפצף על השוטר", כדברי בכיר במשטרה, זאת לא עבירה פלילית. "במקום שאין לנו סמכות פלילית אנחנו מוגבלים במתן דוח. זה מצב שאין לנו אכיפה פלילית, אבל ברור שאם תתלווה לזה עבירה נוספת, נאכוף כרגיל", מסבירים במשטרה.
מקרים נוספים בהם יחולקו דוחות כספיים הם:
הסירוב להתפזר - כל התקהלות מעל 10 אנשים לא חוקית ושוטר נותן הוראה להתפזר והיה מישהו שלא התפנה, זה יעלה לו ב- 5,000 שקלים. למעט מקרים של הלווית וחתונות, שניתן לקיים בהשתתפות 20 נוכחים.
איסור הפעלת עסק או מקום – מדובר בהגבלה חדשה מהבוקר והיא כוללת את השווקים, אך היא לא תקפה לבתי אוכל שעושים משלוחים ולבתי מרקחת, אפילו כשהם בתוך קניונים. מדובר בהגבלה היחידה המוגדרת גם כפלילית מהבוקר והיא תיאכף גם בקנס של 5,000 שקלים שיימסר למי שנמצא באותו הרגע בעסק, ומיועדת לבעל העסק או בעל המקום.
כמו כן, כל השווקים לציבור נסגרו, אבל השווקים הסיטונאים של הסוחרים שמביאים את התוצרת לבתי המזון והמרכולים, ימשיכו לפעול.
המשטרה מסבירה שעל פי תקנות משרד הבריאות, אסור גם ללכת לים. אם שוטר רואה גולש ויבקש ממנו לעזוב את המקום אבל הוא לא יעשה כן, הגולש יקבל קנס.

שימו לב לנוכלים

במשטרה מזהירים גם כי השהייה המוגברת של האזרחים במרחב הוירטואלי, מגבירה את היקף נסיונות עבירות המירמה וההונאה ברשת. זאת באמצעות התחזות לאתרים וגופים לגיטימיים ואף ממשלתיים.
גורם בכיר במשטרה מסר כי "עבירות הביזה", המוכרות מתקופות של מלחמות נצפות כבר עכשיו, במה שבמשטרה מכנים "עליה במספר ההתפרצויות לבתי עסק".