עם שריקת הסיום של עונת 2021/22, התבשרו קבוצות ליגה א' כי החל מעונת המשחקים הקרובה הן יפעלו תחת הפיקוח של הרשות לבקרת התקציבים, במסגרת מתווה שאושר על ידי התאחדות לכדורגל. באופן לא מפתיע, ההודעה התקבלה בהתנגדות על ידי מנהלי קבוצות הליגה.
2 צפייה בגלריה
מרמורק נגד מכבי תל אביב. "החלטה לא מבושלת"
מרמורק נגד מכבי תל אביב. "החלטה לא מבושלת"
מרמורק נגד מכבי תל אביב. "החלטה לא מבושלת"
(צילום: עוז מועלם)
"בשורה התחתונה הקבוצות לא מעניינות את ההתאחדות והמינהלת", אמר השבוע אחד מהם. "יש פה עניין גדול למנוע הלבנת הון, ועם כל הכבוד, גם לרשות לבקרת התקציבים אין שום דרך למנוע את זה".

מה התכלית?

בין הקבוצות שקיבלו את ההודעה החגיגית נמצאות גם הקבוצות שפועלות באיזורנו - עירוני מודיעין, שעלתה לפני כחודש וחצי לליגה א', מכבי שעריים, הפועל מרמורק, ומ.כ ירמיהו חולון, שבחודשים האחרונים חווה טלטלה ניהולית ותקציבית, בעקבות עזיבתו של הפטרון רונן כנאפו. בנוסף, מתרבים הדיווחים על חובות כספיים שנותרו לקבוצה החולונית כלפי שחקנים.
הפיקוח של הרשות לבקרת תקציבים, אמור, בין השאר, למנוע קריסה כפי שחווה ירמיהו. בסוף המתווה, שיחולק לשלוש הפעימות, כך מקווים בהתאחדות ובמינהלת, תוטמע בליגה השלישית בקרת תקציבים דומה לזאת שפועלת בליגת העל ובלאומית. בשלב הראשון אמורה הבקרה לאתר ולמנוע העסקה של מאמנים ושחקנים בניגוד לחוק. בשלבים הבאים יינתן דגש על שמירה על איזון תקציבי, הבראה של המצב הפיננסי במועדונים, וכמובן, ברמה הפלילית, סיכול הלבנת הון.
"אני לא מתנגד למהלך אבל באמת לא מבין את התכלית שלו", אמר השבוע הבעלים של מכבי שעריים, מני סוויסה. "מה שבעצם אומרים פה לקבוצות זה 'אתם תוציאו עוד כסף למרות שאין לכם'.
תסביר.
"קודם ברמה הכי בסיסית, יש פה התעסקות בירוקרטית נוספת, שגם עולה לנו עוד כמה עשרות אלפי שקלים. וכל זה בשביל מה? מילא היינו מקבלים 2.6 מיליון כמו הקבוצות בליגה הלאומית, אז בכיף היינו מקצים לזה מאה אלף שקל. אבל אנחנו מחברים פה שקל לשקל ולא מקבלים תקציבים מההתאחדות, אז כל הסיפור הזה הופך לנטל. עכשיו, אני שמח שיש בקרה תקציבית, אבל בליגה א' צריך מישהו שילווה את זה, רואה חשבון מטעם ההתאחדות, שגם תממן את זה. הוא ירכז את המהלך ויבנה פירמידה תקציבית עבור הקבוצות, שיזכו לליווי נכון, שימנע את ההתפרקות שלהן בסוף כל עונה".
2 צפייה בגלריה
ירמיהו נגד כפר קאסם. למנוע התרסקות דומה
ירמיהו נגד כפר קאסם. למנוע התרסקות דומה
ירמיהו נגד כפר קאסם. למנוע התרסקות דומה
(צילום: קובי קואנקס)
יש יותר ויותר סיפורים של קבוצות שמתחילות את העונה עם הצהרות חגיגיות על עלייה ועד האביב מתפרקות טוטאלית.
"כי קבוצות מתנהלות באופן לא אחראי. בונות תקציב של 600 או 700 אלף שקל ומוציאות מיליון. אצלנו זה בחיים לא יקרה, לא משנה כמה האוהדים ילחצו להוציא עוד ועוד כסף. אני לא פנטזיונר, אבל רוב הבעלים בליגה הזאת כן".
אולי ניהול שקוף ומקצועי יותר יעודד ספונסרים לבוא לקבוצות?
"בזכות ההתנהלות של שעריים כמות הספונסרים רק גדלה, הם רואים שיש להם עסק עם קבוצה בריאה שמתנהלת נכון, ולא עושה דברים לא כשרים. זה מעודד אותם להגדיל את התמיכה בקבוצה, אבל באופן כללי המצב לא טוב, אין הרבה ספונסרים ששמחים לתמוך בספורט".
מה יהיה בסוף התהליך הזה?
"לפי מה שהבנתי בעלי הבית לוקחים את זה די קשה, ובסופו של דבר, אם אתה רוצה לבוא בדרישות למישהו, אז גם תתן לו, תגיד לו שאתה מעלה לו את התמיכה ל־300 או 400 אלף שקל. אבל מההתאחדות אין כלום ושום דבר".

לא אפקטיבי

"אנחנו בעד התהליך", אומר יו"ר הפועל מרמורק ליאור חופי. "אבל התהליך הזה אמור לבוא ביחד עם החלטות נוספות של ההתאחדות כמו הקצבות וזכויות שידור. כל מועדון מקבל מדי עונה בליגה א' 50 אלף שקל. זה אפילו לא מספיק כדי לשלם אגרת שיפוט, אז על זה הם רוצים לי בקרה? הרי ההתאחדות לכדורגל היא לא רשות מס. מי שאמורים לעשות את הבקרה על הקבוצות הם רשם העמותות או רשויות המס. ההתאחדות ומשרד הספורט צריכים לעשות בקרה על כסף שהם נותנים - האם הוא מספיק להתחייבויות או האם הוא הולך למקומות נכונים. אבל לעשות בקרה בלי לתת? ואף אחד לא עובד בחינם, אז הבקרה גם תגבה כסף עבור הפיקוח שלה, מכל קבוצה, וכל זה מאותם 50 אלף שאין".
חופי: "לא בטוח אם שיתוף הפעולה יהיה גדול. באים בהתאחדות לכל מיני קבוצות ודורשים מהן לפתוח את תיבת הפנדורה שלהן עבור תמיכה של 50 אלף שקל"
אז מה כן, בכל זאת?
"אם ההתאחדות תמשיך עם תהליכים טובים שהיא עושה כמו שידורים, והגדלת התמיכות, זה יהיה מעשי יותר. אבל לא לתת לי ולבקר אותי, זה לא יהיה אפקטיבי. הרי אני לא חייב להם דין וחשבון על כסף שאני מביא מספונסרים, והם לא יכולים לבוא ולומר לי, תקציב השחקנים שלך מוגבל לכסף מסוים, כמו שהם עושים עם הסכמי שחקנים בליגת העל. כדי למנוע בעיות כמו כסף שחור צריך קודם כל להגדיל את התקציבים לליגה א', ודבר שני זה להגביל את שכר המקסימום בליגה א'. הרי זה לא סתם שיותר ויותר שחקנים מעדיפים לשחק בקבוצות מהמגזר".
לא נשמע שאתה אופטימי בכל הנוגע לעתיד הרפורמה הזאת.
"תראה, נכון לאיך שזה מתנהל היום, ממש לא. הפועל מרמורק תשתף פעולה עם זה אבל אני לא בטוח כמה שיתוף הפעולה מצד שאר הקבוצות יהיה גדול. אחרי שנים של הזנחה באים בהתאחדות ובמינהלת הליגות לכל מיני קבוצות ודורשים מהן לפתוח את תיבת הפנדורה שלהן עבור תמיכה של 50 אלף שקל. הדברים לא מבושלים ולא ממוקדים. זה יצליח רק אם יהיה ערך מוסף והחלטות נוספות שיעזרו לקבוצות להתקיים".