3 צפייה בגלריה
דדאס. 'זכה' לראות את חניכיו העתידיים בתצוגת נפל | צילום: FIBA.COM
דדאס. 'זכה' לראות את חניכיו העתידיים בתצוגת נפל | צילום: FIBA.COM
דדאס. 'זכה' לראות את חניכיו העתידיים בתצוגת נפל | צילום: FIBA.COM
נראה שגם סטיבן שפילברג לא היה יכול לתכנן תסריט כה מדויק ואירוני. בנר ראשון של חנוכה מינתה הפועל חולון מאמן חדש - יווני למהדרין. ועכשיו אוהדי חולוניה, שזכו לקבל מחמאות מהמאמן החדש, יצטרכו לדמיין תסריט שבו דווקא גנרל יווני מוליך אותם לקאמבק. תתחילו לשנן: סטפנוס דדאס, האיש החדש על הקווים בהיכל טוטו.
עזר לספרופולוס
הבכורה של דדאס בן ה־37 תהיה כבר מחר - נר שביעי של חנוכה - דוווקא באחד האולמות הכי ביתיים בארץ: הפיס ארנה של הפועל ירושלים, במסגרת המחזור ה־12 בליגת העל. היוונים מפסידים בחנוכה? נראה במוצ"ש אם זה עדיין רלוונטי... בינתיים הקהל בצהוב־סגול מוכן לקבל כל חבילה חדשה, בטח אחרי האופן שבו השחקנים שלו נראו בשבוע האחרון. כלומר, זוועה. מנקודת הפתיחה הזאת לדדאס יש רק לאן להתרומם. וגם הוא יודע את זה היטב כבר, ומקרוב, אחרי שצפה ביום ראשון האחרון באחת התבוסות הגדולות של חולוניה בשנים האחרונות, 92:60 למכבי חיפה. אוי לבושה.
למעשה החל מ־5 בדצמבר חיפשה הפועל חולון מאמן שיחליף את שרון דרוקר. מתן חרוש מילא את מקומו באופן זמני, וכעת דדאס יהיה זה שיעמוד על הקווים כבר מחר בירושלים.
כמה שעות לפני ההתפרקות בחיפה, הודיעו הצהובים־סגולים על מינויו של מי שהדריך העונה את בשאקשהיר, אבל פוטר ממנה כבר בנובמבר בעקבות פתיחת עונה רעה מאוד בליגה הטורקית, שכללה שישה הפסדים ואפס ניצחונות.
חולון תרה מלכתחילה אחרי מאמן זר, וזאת על אף שבשלב מסוים בדקה גם את השוק המקומי. תחילה עלה שמו של איליאס זורוס היווני, שכבר היה מועמד להגיע לחולון בקיץ האחרון, אבל מאחר והוא רצה להביא איתו עוזר - מה שהיה מייקר את העסקה באופן משמעותי - ירדה מועמדותו מהפרק.
3 צפייה בגלריה
ספרופולוס | צילום: יאיר שגיא
ספרופולוס | צילום: יאיר שגיא
ספרופולוס | צילום: יאיר שגיא
"אני מאוד נרגש להיות חלק ממועדון בעל היסטוריה עשירה כמו זה של הפועל חולון", אמר השבוע דדאס, שיאמן לראשונה בקריירה שלו קבוצת צמרת. "הסיבה המרכזית לכך שרציתי להגיע להפועל חולון היא התמיכה והאהדה המוכרת והמסיבית של אוהדי המועדון. אתן 100 אחוז להצלחת הקבוצה. אני רוצה לעשות את כולם גאים בחולון, וחשוב לי שיראו כאן על המגרש קבוצה שלוחמת מהג'אמפ הראשון של המשחק ועד הסיום".
אז מי אתה סטפנוס דדאס? היווני החל את קריירת האימון שלו כבר בגיל 19, כעוזרו של מאמן מכבי ת"א כיום, יאניס ספרופולוס, בפאוק סלוניקי. ב־2004 ירד לליגה השנייה ועבד בתפקיד זהה במנט מסלוניקי. תוך כדי העונה הוא מונה למאמן הראשי כבר בגיל 23, והוביל אותה לליגה הראשונה.
לאחר מכן דדאס התחבר ליורי זדובץ' הסלובני, שהיה בעצמו מועמד לחולון בקיץ האחרון, ועבד כעוזרו בהיראקליס, בנבחרת סלובניה, באריס סלוניקי, בספרטק מוסקבה ובגזיינטפ. בין לבין הספיק לאמן את אופי כרתים. ב־2015 שב לעמדת המאמן הראשי, אחרי שזדובץ' עזב את גזיינטפ לאא"ק אתונה והוא נשאר.
בשתי עונותיו במועדון הטורקי סיים דדאס במקום השמיני והשביעי בליגה, ועלה לשמינית גמר היורופקאפ. הוא החל את עונת 2017/18 במועדון, אבל עזב אחרי שישה משחקים בעקבות מאזן 5:1 בליגה. אחת הסיבות לעזיבתו היתה ההחלטה המקצועית להשאיר את אקס מכבי ת"א, ויקטור ראד, מחוץ לסגל במשחק האחרון נגד טרזבנוספור, שלא התקבלה בצורה יפה במיוחד על ידי חברי ההנהלה. בסך הכל עבד דדאס במשך חמש עונות במצטבר בגזיינטפ כעוזר מאמן וכמאמן ראשי.
הג'וב הבא שלו היה כאמור בבשאקשהיר שאיתה הגיע עד גמר הפלייאוף של הליגה השנייה, לראשונה בתולדותיה, אבל הפסיד. לשמחתו אשקישהיר עזבה את הליגה הראשונה מסיבות כלכליות וקבוצתו קודמה במקומה. את 2018/19 הוא סיים עם המועדון במקום התשיעי. כאמור, את העונה הנוכחית הוא החל בצורה נוראית, וכאמור נקלע למאזן 6:0. ביורופקאפ הוא עוד הספיק לנצח בשני משחקים ולהפסיד באחד לפני עזיבתו.
טיפח את סלוקאס
דדאס נודע ביוון ובטורקיה כמאמן בעל יכולת לזהות ולגלות שחקנים אלמוניים, לקדם אותם ולהפוך אותם למבוקשים בשוק האירופי. את היכולת הזאת, כך נראה, הוא רכש כבר בתחילת הקריירה שלו על הקווים כשעבד בעיקר עם שחקנים צעירים וליטש את יכולותיהם.
סיפור ההצלחה הגדול ביותר של דדאס היה באריס סלוניקי. הוא הגיע אז לקבוצה שחסתה בצילן של פנאתינייקוס ואולימפיאקוס והחל לטפח את קוסטאס סלוקאס, רכז אלמוני בן 20. דדאס עבד איתו במשך עונה שלמה במסגרת של אימונים אישיים - ובאותה שנה נבחר סלוקאס לתגלית העונה בליגה היוונית. ההמשך ידוע לכולם. סלוקאס חזר לאולימפיאקוס, ומשם המשיך לקריירה אירופית מזהירה, כשכיום הוא אחד הכוכבים הגדולים ביותר ביורוליג - בפנרבחצ'ה של ז'ליקו אוברדוביץ' הגדול.
בטורקיה פורסם בעבר שבהיותו עוזרו של זדובץ' בגזיינטפ, היה דדאס הגורם שלחץ לצרף לקבוצה את קורי היגינס. ואכן האחרון הגיע לטורקיה לעונה אחת, השתדרג מאוד ובסיומה נרכש על ידי צסק"א מוסקבה והפך לסוג של סמל באימפריה הרוסית (נכון להיום הוא מככב בברצלונה).
שנה לאחר מכן, כמאמן ראשי, החתים דדאס את מרקוס דנמון, שעבר לפנאתינייקוס ונהפך לאחד הזרים המרשימים ביותר בליגה היוונית.
מלבד הנטייה למנות מאמן זר, היתה סיבה נוספת שהביאה את ראשי הפועל חולון למנות השבוע את דדאס לתפקיד: הרצון לראות מאמן צעיר ורעב שנמצא יחסית בתחילת דרכו, ולא אחד שמגיע לישראל בשלהי הקריירה ואולי גם רק כדי 'לדפוק כרטיס' ולעשות סיבוב קליל. הרבה מאוד מאמנים הוצעו לחולון בתקופה שחלפה מאז פיטוריו של דרוקר, אבל היא לא התרשמה די הצורך מאף אחד מהם - בטח לא ישראלי. בקבוצה דיברו עם שחקנים ששיחקו תחת דדאס, עם אנשים שעבדו לצדו וגם עם קולגות וקיבלו חוות דעת חיוביות. וכן, גם השיקול הכלכלי היה בעל משמעות, שכן מדובר במאמן שעלות החזקתו אינה גבוהה במיוחד, בטח בהשוואה למאמנים ותיקים מהליגה היוונית או הטורקית. לחולון היה חשוב שלא לחרוג מהמסגרת התקציבית, וזאת באופן מיוחד על רקע העובדה הידועה שסגל השחקנים שלה הוא אחד היקרים בליגה.
דדאס, אגב, מיוצג על ידי סוכנות 'נטוורק ספורטס אינטרנשיונל' היוונית, שבה מיוצגים גם מאמן אלופת אירופה, דימיטריס איטודיס, והשחקנים קורי היגינס, ג'יימס גיסט מהכוכב האדום בלגרד ואנטוניוס קוניאריס מאולימפיאקוס.
3 צפייה בגלריה
הפועל חולון. תתאושש? | צילום: עוז מועלם
הפועל חולון. תתאושש? | צילום: עוז מועלם
הפועל חולון. תתאושש? | צילום: עוז מועלם
הבעלים של המועדון החולוני, שלמה אייזיק, בירך על מינויו של דדאס ואמר השבוע: "ברצוני לאחל לו ולנו הצלחה בדרכנו החדשה והמשותפת. לאחר לא מעט טלטלות וחוסר יציבות, אני מקווה שנעלה על דרך המלך ושהנר הראשון של חנוכה שאותו נדליק הערב יאיר לנו את הדרך. וביחד עם השחקנים, הצוות המקצועי, האוהדים הנאמנים שלנו וכל מי שעושה וטורח למען הקבוצה, נצליח במשימות שעדיין עומדות לפתחנו".
משבר עמוק
וחזרה למתרחש בקבוצה עצמה. התבוסה ברוממה ביום ראשון האחרון הכניסה את המערכת להלם לא צפוי. במועדון ידעו היטב, עוד לפני ההתמודדות בחיפה, כי השחקנים נטולי אנרגיות כבר תקופה לא קצרה, אבל לא האמינו שהמצב כה חמור וכי הסגל מסוגל להגיע לתצוגת נפל מהסוג הזה.
מי שלקח ללב את התבוסה, ובעיקר את היעדר המאמץ והאכפתיות של השחקנים הוא היו"ר, איתן לנציאנו, שהעלה פוסט נוקב לאינסטגרם: "ביזיתם את הגופייה הסגולה, וזה לא יעבור בשקט. עברנו בביוב ובמקומות הכי נמוכים ואז הצלחנו להעמיד תקציב שיא – ובסוף להיראות ככה? לא כאן".
כזכור, זאת לא הפעם הראשונה שבה לנציאנו שולח מסר קשוח לשחקנים. אחרי שחרורו של מלקאי ריצ'רדסון, שניהל משא ומתן עם קרמונה האיטלקית, עוד בזמן היותו שחקן הקבוצה, הוציאה חולון הודעה רשמית ובה תגובה חריפה של היו"ר: "אף אחד לא חסין", נאמר שם. "ומי שלא ייתן מעצמו - לא ילבש את המדים הסגולים".
גם האוהדים לקחו קשה את ההפסד, ורוב מי מהם שהגיעו לחיפה שרקו בוז לאורך המשחק והחליטו כמחאה לעזוב את האולם עוד לפני סיום הרבע הרביעי. למרות המצב הקשה, ובניגוד למה שקרה אחרי ההדחה מהגביע, אף לא אוהד אחד חיכה לשחקנים בסיום המשחק ליד אוטובוס הקבוצה, לפני שזה עשה את דרכו לגוש דן.
אז כמה רעה חולון היתה נגד חיפה? מאוד רעה. בשיאו הגיע ההפרש כבר ל־42 נקודות, הקבוצה קטפה שלושה ריבאונדים בלבד בהתקפה שמראים על חוסר החשק של השחקנים, איבדה 18 כדורים וקלעה ארבע שלשות בלבד מ־18 ניסיונות (22 אחוז). ברבע השלישי קלעה חולון תשע נקודות וספגה 27. הישראלים שלה קלעו יחד 14 נקודות, ואנחל דלגאדו, שהגיע בקול תרועה רמה לארץ, סיים את מופע הנפל הזה עם מאזן של שש נקודות ושישה איבודים.