עונת 2021/22 בליגת העל לנשים תצא ביום ראשון הקרוב (18:00) לדרך, עם מגמה אחת ברורה: השחקניות הצעירות הן אלו שיקבלו לא רק את הבמה, אלא גם את המושכות ברוב הקבוצות. ללא שמות מוכרים כמו שי דורון ונעמה שפיר, הליגה תתבסס בעיקר על הדור הבא של הענף. דניאל רבר (25), גילי אייזנר (20) ועדן ציפל (18), למשל.
3 צפייה בגלריה
ציפל
ציפל
ציפל
( צילום: עוז מועלם)
רבר משמשת עונה שנייה כקפטנית של אליצור חולון, אייזנר הייתה אחת ההחתמות הראשונות (והנוצצות) של אליצור רמלה וציפל היא שחקנית חמישייה בהפועל ראשל"צ ונבחרת ישראל. כעת הן גם יעמדו באור הזרקורים, ולא רק אצל שלוש נציגות האזור.

שאלה של אמון

"יש לי פרפרים בבטן וגם יש לי מה להוכיח", מודה ציפל. "ברור שיש התרגשות. תקופת הליגה היא הכי כיפית".
אייזנר מסכימה בכל מילה: "תמיד מרגש לפתוח עונה חדשה, בטח עכשיו כשאני בקבוצה חדשה. זאת גם פעם ראשונה שאשחק במסגרת אירופית, אז אני מאוד מחכה לזה".
רבר: "כמובן שיש התרגשות, כל פתיחת עונה היא מרגשת. זה סימן לזה שאני עדיין אוהבת את מה שאני עושה".
שלושתיכן שחקניות מרכזיות בליגת העל ובגיל מאוד צעיר. לצופה מהצד, זה מפתיע.
ציפל: "אנחנו עבדנו ועובדות קשה בשביל להשיג את המטרות שלנו. אנחנו קודם כל מודות על ההזדמנות שניתנה לנו ולכל האנשים שתומכים ושמאמינים בנו וגורמים לזה לקרות. הזמנים השתנו, המאמנים התחילו להבין שיש להם בנות כישרוניות צעירות בידיים ושיש עם מה לעבוד. באופן אישי, זכיתי לגדול במועדון ששם לעצמו מטרה לגדל ולפתח שחקניות ישראליות, ככה שמאוד מאמינים בנו וסומכים עלינו שם. יש שוויון בין השחקניות הישראליות לזרות".
רבר צוחקת: "אני כבר לא כל־כך צעירה, בת 25 זה נחשב לזקנה פה בליגה. ובנימה רצינית, אני שמחה שיש מקום בליגה גם ל'בנות הצעירות' להיות בורג מרכזי בקבוצה".
אייזנר: "אני חושבת שעבודה קשה ותוצאות במגרש הן מה שחשוב. אני אישית עובדת קשה בשביל להמשיך להשתפר כל הזמן. עדן צודקת, המאמנים סומכים היום מאוד על השחקנית הישראלית ורוצים לקדם אותה, לתת לה להיות חלק ובורג מרכזי בקבוצה".
רבר: "אני דווקא חושבת אחרת. לצערי, התפיסה לא השתנתה. עדיין, אם תשאל היום את המאמנים בליגה אצל מי יהיה הכדור האחרון במשחק, תשעה מתוך עשרה יגידו לך שם של זרה. אז להגיד שהמאמנים סומכים על השחקנית הישראלית במאה אחוז? זה יהיה שקר".

המאבק על הטראפיק

רבר צוחקת על היותה 'זקנה' בענף, ואת האמת, היא די צודקת. שחקנית הפנים של נבחרת ישראל (1.86 מ') נמצאת זו השנה השנייה בסגל של רועי אייזנברג בחולון, והעונה הציפיות הן לאיים על תואר. בטח כשחולון התחמשה בשתי זרות נהדרות: דניאל אדאמס וקלסי בון. רבר שיחקה בעבר גם שנתיים באליצור רמלה (עימה זכתה בשתי אליפויות), מכבי עירוני ר"ג, הפועל ראשון לציון ובאס"א ירושלים.
3 צפייה בגלריה
אייזנר
אייזנר
אייזנר
( צילום: עוז מועלם)
אייזנר (1.78 מ'), לעומת זאת, הגיעה הקיץ לרמלה אחרי שלוש שנים מוצלחות בהפועל ראשון לציון, שם קיבעה את מעמדה כאחת השחקניות הישראליות הבכירות בליגה. זה לא סוד ששירה העליון בונה עליה כשחקנית הישראלית הבכירה בסגל (שלפחות כרגע מועמד להחזיר לעצמו את תואר האליפות) ועם לא מעט דקות בשתי מסגרות - ליגת העל והיורוקאפ. מדובר ברכזת חכמה בעלת ראית משחק טובה ובעיקר יד קטלנית מחוץ לקשת. בעונה שעברה, אגב, העמידה ממוצעים של 11.8 נקודות, 5 ריבאונדים ו־6.2 אסיסטים. דבר לא מובן מאליו עבור שחקנית כחול־לבן.
ציפל (1.83 מ') מתחילה את עונתה השלישית בראשון לציון, ולמרות גילה הצעיר קיבלה את תפקיד הקפטנית. היא אחת הכישרונות הגדולים שיש לכדורסל הנשים להציע ובקמפיין מוקדמות היורובאסקט האחרון הייתה שחקנית חמישייה בנבחרת ישראל. על פניו, מדובר בשחקנית שיכולה לעשות הכל על המגרש ולא פוחדת לחדור לסל או לקחת על עצמה את הכדור האחרון. יחד איתה, ראשון לציון תנסה להתברג בפלייאוף העליון, בליגה שמלבד ארבע קבוצות (רמלה, ר"ג, אשדוד וחולון) נראית די שווה.
יש לכן טיפ לשחקנית הצעירה שמסתכלת היום עליכן ושואלת אם להמשיך בענף?
ציפל: "הייתי מייעצת ללכת עם הלב. צריך המון הקרבה, סבלנות והתמדה כדי להגיע לרמה הגבוהה באמת. מי שתאהב את זה באמת, תזכה לגלות עולם מדהים, ערכי, מאתגר ומאוד מומלץ".
אייזנר: "אני חושבת שכל אדם צריך לרדוף אחרי החלומות שלו, ולהיות שחקנית כדורסל לגמרי שווה את זה".
רבר: "הייתי ממליצה לה חד־משמעית להיות שחקנית מקצוענית. את זוכה לעסוק ולהתפרנס במה שאת אוהבת, ואין לזה תחליף".
אם הייתן יכולות לשנות דבר אחד בליגה - מה זה היה?
ציפל: "הייתי שוברת לכל השחקניות הישראליות את תקרת הזכוכית שלהן. מגיע לנו לחלום בענק".
אייזנר: "הייתי שמחה לראות יותר קהל ביציעים. אני חושבת שאנשים לא מספיק מכירים וחשופים לליגה. הליגה מעניינת, עם מתח ויש הרבה מאוד משחקים טובים ששווה לבוא לראות".
רבר: "גם אני הייתי רוצה שינוי בכל הנוגע לעניין של הקהל. הבעיה היא שאין באמת נאמנות לקבוצה ואהבה לקבוצת כדורסל נשים שתגרום לאוהדים באמת לאהוב את הקבוצה ולעודד אותה במגרשים".
3 צפייה בגלריה
רבר
רבר
רבר
( צילום: עוז מועלם)
מה לגבי שאיפות?
ציפל: "שואפים הכי גבוה שיש, אבל בשביל להגיע גבוה צריך להתחבר קודם כל כקבוצה. בגלל זה אני שואפת שתהיה לנו כימיה ודינמיקה טובה בקבוצה ומשם רק נוכל לעלות".
אייזנר: "ברמה הקבוצתית, אין ספק שלזכות בכל התארים. בכל זאת, מדובר באליצור רמלה. ברמה האישית, להמשיך להתקדם, להשתפר ולהצליח לקחת חלק מרכזי בהשגת המטרות של הקבוצה".
רבר: "דאבל, חד וחלק".
חלומות בטווח הארוך?
ציפל: "להיות בריאה ולמצות את הפוטנציאל שלי עד הסוף, ואיתו להגיע הכי רחוק שאפשר".
אייזנר: "להצליח עם הנבחרת ולייצג את המדינה בכבוד. כמו כן, להמשיך להתקדם, להתפתח ולצאת לשחק ברמות הגבוהות באירופה".
רבר: "גם לי מדגדג לשחק בחו"ל. החלום הבאמת גדול זה להוביל באחד הימים קבוצת יורוליג או יורוקאפ".
יש בליגת העל לנשים כל כך הרבה יתרונות. איך היית משווקת אותה אחרת?
אייזנר: "אני חושבת שהיום בליגה הקבוצות וארגון השחקנים והשחקניות משתמשים ברשתות החברתיות ומגדילים את החשיפה אליה. זאת פלטפורמה מאוד טובה לשיווק".
ציפל: "גם אני חושב שרק בעזרת פרסום. בין אם זה לשתף שחקניות ישראליות בפרסומות, בראיונות, בתכניות בטלוויזיה ורדיו, או בעזרת קמפיינים מיוחדים שמשתפים כדורסלנים וכדורסלניות יחד. בכוונה שקהל היעד יתרחב. היתרונות של הליגה הזו היא שיש מספר לא קטן של בנות איכותיות ורעבות להצלחה שיעשו הכל כדי להשתפר, וצריך לנצל את זה לטובה".
רבר: "אני הייתי הולכת יותר בקטע של העניין והמתח. היא ליגה באמת מעניינת ואין באמת קבוצה אחת שהיא מעל היתר. בנוסף, שווה לבוא לראות את השחקנית הישראלית - זה משהו שהוא יתרון גדול שיש פה".

אליצור חולון

אליפויות: 20;
גביעי מדינה: 18;
הגנרל: רועי אייזנברג;
הליגיונריות: דניאל אדאמס, קלסי בון, מליסה דיאוואקנה;
תוצרת הארץ: דניאל רבר, נוגה פלג-פלץ, דוריאן דהן-סואץ, דניאל חג'ג', הודיה קבדה ורותם כחלון;
צפי: מקומות 1-4;
פרמיירה: נגד מכבי עירוני ר"ג (יום ראשון, 18:00, 'זיסמן')

הפועל ראשל"צ

אליפויות: 0;
גביעי מדינה: 0;
הגנרל: זיו ארז;
הליגיונריות: ג'ני סימס, קריסטי בלוק, דקייה כהן;
תוצרת הארץ: עדן ציפל, מאי רווח, הילה קארש ועמית טרנר;
צפי: מקומות 5-9;
הפרמיירה: נגד מכבי אשדוד (יום שני, 19:00, 'גן נחום')

אליצור רמלה:

אליפויות: 10
גביעי מדינה: 6
הגנרלית: שירה העליון
הליגיונריות: אמה קאנון, גלורי ג'ונסון, קלסי מיצ'ל
תוצרת הארץ: אליסה בארון, מרים חנון, מאי נשר, אופיר אליהו, גילי אייזנר, נופר שלום וקורטני דאגלאס; צפי: מקומות 1-2
פרמיירה: נגד בנות הרצליה (יום שני, 19:00, 'קריית מנחם')