פסטיבל דני אבדיה רק יצא לדרך ובכדורסל הישראלי כבר סימנו את הכישרון הבא שיכול להגיע לליגה הטובה בעולם – נועם דוברת. כן, הגארד המוכשר של מכבי ראשל"צ אמנם רק בן 18, אבל כבר עכשיו, עם רזומה של פחות משנתיים בליגת העל שלנו, מעורר עניין בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
נועם דוברת
(צילום: יאיר שגיא)
בתחילת 2020, עוד לפני ששמענו את המילה קורונה וידענו מה זה בידוד ביתי, הגיע מייק שמיץ, מומחה הדראפט של רשת ESPN, לבית מכבי בראשל”צ, כדי לראות מקרוב את היהלום הצעיר. דוברת ניצל היטב את ההזדמנות שקיבל כדי להרשים והתפוצץ עם שיא קריירה של 18 נקודות (שמאז כבר שבר אותו) ב־64:90 של הכתומים מול גלבוע־גליל.
זה הספיק בשביל שמיץ, שרשם הכל בפנקס והודה כי מדובר בפרוספקט עתידי ל־NBA. “הוא יהיה כוכב”, התפעלו ממנו בארה”ב. “הוא יכול להיות גניבת דראפט עתידית”. שמיץ עצמו הודה: “דוברת הוא גארד חכם עם טאץ’ טוב, בעל תחושה למשחק ותחרותיות”. יש כבוד.
לא רק מעבר לים מפרגנים לרכז הצעיר (1.94 מ'). גם פה, רוב קהילת הכדורסל סבורה שיש בנער מראשל"צ משהו מיוחד. אחד מאותם אנשים שצופים לדוברת עתיד ורוד הוא פיני גרשון, מאמן שראה דבר או שניים גם בכדורסל האירופי ויכול להתהדר בשלושה גביעי יורוליג ובתואר הנוכחי שלו, המנהל המקצועי של איגוד הכדורסל.
"כבר היום הוא יכול לשחק בחצי מהקבוצות ביורוליג", מכריז גרשון בביטחון. "לדוברת יש תכונות שאין להרבה שחקנים, ולא רק בני גילו. הוא לא אתלט כמו אבדיה, אבל יש לו דברים שלדני אין. אני נזכר כשהם שיחקו זה מול זה בליגת הנוער. נועם קלע אז, לפני שנתיים פלוס, 30 נקודות במחצית וזה היה מרשים. כבר אז היה נראה שהוא השחקן שמועמד ללכת ל־NBA מבין השניים”.
2 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
נועם דוברת
(צילום: עוז מועלם)
"את נועם אני ראיתי גם באימונים האישיים שלו בראשל"צ", מוסיף גרשון. "הוא היום שחקן ברמת יורוליג לפחות. לא רוצה להגיד שחקן NBA, כי זה תלוי בהרבה דברים, כולל יחסי ציבור. יגיע לשם? זה בעיקר תלוי מה הוא יעשה ואיפה ישחק. מה שכן, הוא בדרך הנכונה להיות אחד השחקנים הכי טובים שהיו בארץ. מהטובים ביותר שגידלנו פה”.

"הוא גאון, ולא רק על המגרש"

דוברת, אנשים לא מאמינים, עלה לבוגרים של מכבי ראשל"צ לפני פחות משנתיים ומאז הוא בגרף עלייה מתמיד. בעיקר כי במועדון החליטו לתת לו את הבמה, דקות משחק ולא לשלוח אותו לספסל אחרי כל טעות.
"את המחמאה הכי גדולה צריך לתת להנהלת מכבי ראשל"צ", מסביר עמוס פרישמן, שחקן העבר האגדי וכיום יו"ר הוועדה המקצועית באיגוד הכדורסל. "היו"ר של ראשל"צ יצחק פרי קיבל החלטה לקדם אותו, וזה מזכיר לי את תקופתי. החליטו להפוך אותי לשחקן, גם על חשבון התוצאות. זו אמירה של מועדון. כמה שנועם מוכשר וטוב. בלי הגיבוי, זה לא היה מצליח".
ההתקדמות הגיעה ממספר סיבות, המרכזית שבהן היא העובדה שהוא מתרכז העונה רק בכדורסל. בשנה שעברה הוא עוד קפץ בין לימודים, קבוצת הנוער, קבוצת התיכון של הגימנסיה הריאלית וגם אימונים בנבחרת הנוער
בקיץ שעבר (בנוכחי לא נערכו משחקי נבחרות צעירות בשל מגיפת הקורונה) דוברת זכה בתואר השחקן המצטיין של אליפות אירופה דרג ב' לקדטים בה זכתה ישראל אשתקד. בליגת העל הוא הפך לבורג משמעותי בסגל של גיא גודס, זו שהגיעה עד לגמר הפלייאוף וחצי גמר הגביע. לפני חודש אף זומן לראשונה, בגיל 18 בלבד כאמור, לסגל נבחרת ישראל על ידי עודד קטש.
ההתקדמות הגיעה ממספר סיבות, המרכזית שבהן היא העובדה שהוא מתרכז העונה רק בכדורסל. בשנה שעברה הוא עוד קפץ בין לימודים, קבוצת הנוער, קבוצת התיכון של הגימנסיה הריאלית וגם אימונים בנבחרת הנוער. ואילו העונה אין לו את כל המחויבויות הללו, גם כי סיים את התיכון כבר בכיתה י"א עם תעודת בגרות מלאה. "הוא גאון, ולא רק על המגרש", צוחק גודס. גרשון מודה: "אם הוא קפץ כיתה, למה שלא ישתדרג גם ביכולת".
אגב, בקיץ שעבר חתם דוברת על חוזה לארבע שנים בראשל"צ עם אופציות יציאה ל־NBA ולאירופה. אפשר להגיד שבאותו הזמן הסעיפים האלה היו קצת יומרניים, אבל כשרואים את היכולת שהוא מציג, לצד המחמאות שהוא מקבל, אפשר להבין מדוע הם הוכנסו לחוזה.
"אין סיבה שהוא לא ייבחר בדראפט ובעתיד ישחק ב־NBA”, מחמיא גודס לחניכו. “הוא מאוד דומיננטי כבר בגיל שלו. יש לו הכל. הוא גארד גבוה, חזק ומאוד מגוון. רף ההתקדמות שלו גדול מאוד. יש עוד אלמנטים לשפר אבל הוא חומר גלם הרבה מעל למה שיש”.
"בדראפט מסתכלים לא רק על איזה שחקן אתה, אלא גם מה פוטנציאל ההתקדמות שלך", המשיך גודס. "ופוטנציאל ההתקדמות שלו גבוה. אני חושב שהוא יוכל ללכת לדראפט בעוד שנה. קשה להגיד עכשיו מה סיכוייו ובאיזה מקום ייבחר, צריך עדיין לבחון את ההתפתחות שלו ולראות איזו קפיצת מדרגה הוא יעשה. בכל מקרה שם העתיד שלו".

"צריך לתת לו את הזמן להתבשל"

כמו שגודס גם אומר, דוברת עדיין צריך לשפר דברים, ובעיקר להיות עקבי. לצד משחקים עם כמות דו־ספרתית של נקודות, יש גם ימים שהוא לא ממש נכנס לעניינים ובשבועות האחרונים נועם אביבי תפס את מקומו בחמישייה של ראשל"צ.
פרישמן: "נועם בחור כישרוני, חכם, אינטליגנטי, עם הרבה אומץ וחוצפה חיובית. ועדיין, צריך לתת לו את הזמן להתבשל. הוא עוד יעשה טעויות, יפסיד משחקים. חובת ההוכחה עליו. הבחור צעיר, בתחילת דרכו. הוא יהיה שחקן מצוין, אבל גם נועם מבין שאין קיצורי דרך. יש לו עוד הרבה להשתפר בכל פרמטר".
"לא אספר איך ולמה, אבל כמעט 'פיצצתי' אותו בנבחרת הקדטים", נזכר גרשון. "מאז עברו הרבה מים בירקון והוא לקח הרבה דברים ברצינות. אז אולי חשבתי שהוא עצלן, אבל היום זה נראה אחרת. הוא עובד ברצינות, לא מתלונן. שחקן חכם ובעמדות הגארדים יכול לעשות הרבה דברים יפים. אימנתי הרבה שחקנים בגילו, הוא בדרך הנכונה. יש שחקנים שהגיעו ל־NBA ואין להם את אותן תכונות שיש היום לנועם”.
"זאת אכן המטרה, להגיע הכי רחוק שאפשר", אמר דוברת עצמו, שמנסה להישאר עם הרגליים על הקרקע. "יש לי עוד דרך לעשות, אבל זה אפשרי".
דוברת מספק עונה טובה מאוד עד עכשיו עם 10.1 נקודות, 2.9 אסיסטים ו־2.6 ריבאונדים ב־25.9 דקות בממוצע למשחק (הכי הרבה מלבד השחקנים הזרים של הקבוצה). "זה משהו שנבנה לאורך השנים שלי פה", הסביר את הקרדיט שהוא מקבל מגודס. "שמח שאני יכול לתרום ולהחזיר לקבוצה, גיא נותן לי להשתפשף. מקווה שאמשיך כך". ולא רק הוא, אלא כולם בכדורסל הישראלי, שרוצים להתעורר בעוד שנה־שנתיים שוב באמצע הלילה, ולראות ישראלי נוסף ב־NBA.
raanan052@gmail .com

העלייה של נועם

עונה: 2019/20
  • נקודות: 5.5
  • ריבאונדים: 2.1
  • אסיסטים: 1.9
  • דקות: 19.3
  • מדד: 5.6
עונה: 2020/21
  • נקודות: 10.1
  • ריבאונדים: 2.6
  • אסיסטים: 2.9
  • דקות: 25.9
  • מדד: 9.3
נתונים: ספי פסטרנק