3 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב גבעת התחמושת. "חיים בתוך אתר בנייה" | צילום: אבי מועלם
הבניין ברחוב גבעת התחמושת. "חיים בתוך אתר בנייה" | צילום: אבי מועלם
הבניין ברחוב גבעת התחמושת. "חיים בתוך אתר בנייה" | צילום: אבי מועלם
מזה חמש שנים בניין ברחוב גבעת התחמושת נמצא בעיצומו של תהליך תמ"א 38. ועל אף שהמבנה כבר קיבל טופס אכלוס, הדיירים טוענים כי הוא רחוק מלהיות מושלם, ושלל מפגעים ממררים את חייהם. היזם מצדו טוען כי הדיירים הם שמעכבים את העבודות ומסרבים לקחת אחריות על הבניין ובכך נגרמים לו נזקים בשווי מיליוני שקלים.
העבודות בבניין שבשכונת קריית שרת החלו בשנת 2014. במהלך השנים הקבלן והיזם הסתכסכו, וכעת מנסה היזם לסיים את הפרויקט לבדו. לטענת הדיירים, הפרויקט מתקדם בצעדי צב והם משלמים את המחיר היקר.
"המדרגות החדשות צרות וגבוהות, ממש קשה לעלות ולרדת אותן, והמעלית עדיין לא עובדת", מספרת דיירת ותיקה מהבניין שסובלת מנכות. "אני אישה חולה, כל פעם שאני צריכה להגיע לטיפול אני מבקשת עזרה כדי שיורידו אותי, לפעמים אני משלמת לפועלים כמה שקלים כי אני במצוקה.
"כל הבית שלי הפוך ואני חיה ככה כבר שנים - שברים בקירות, סדקים בתקרה, רטיבות בכל חדר ואפילו נקודות חשמל חשופות. זה לא הגיוני שהסיפור הזה לא נגמר".
3 צפייה בגלריה
חיים באתר בנייה | צילום: אבי מועלם
חיים באתר בנייה | צילום: אבי מועלם
חיים באתר בנייה | צילום: אבי מועלם
גם הדיירים החדשים שקיבלו את בתיהם באיחור של שנה וחצי, ואכלסו אותם בחודשיים האחרונים, מתקשים להתמודד עם המצב. "חלמתי על דירה חדשה מקבלן", אומר דייר בבניין, "ובסוף הבאתי עובדים בתשלום כדי שיסיימו את הבית. יש לי המון רטיבות בקירות, למרות שאני גר בבית חדש לחלוטין. הרהיטים מתנפחים, הקירות עם עובש ומסביב הרבה אבק ולכלוך.
אנחנו פשוט חיים בתוך אתר בנייה. לא ברור לי מי הסכים לתת לו טופס 4 במצב הזה. ככה מוסרים בית? אנחנו עולים ויורדים ברגל שבע קומות, בחדר מדרגות חשוך, עם מדרגות מעוותות, קירות חשופים והמון ליקויי בנייה. נשבר לי הלב שקניתי דירה חדשה לחלוטין ואני משפץ בעצמי".
הדיירים שוקלים להתחיל הליך משפטי, אך היזם מתאר מצב אחר. "אם זה תלוי בי, מחר המעלית תעבוד", הוא אומר. "אבל אין נציגות לבניין ואף אחד לא מוכן לחתום על העברת מעלית וחדר משאבות. אי־אפשר לסיים ככה פרויקט ואני לא מוכן לקחת אחריות אם הם לא יתחזקו את הציוד הזה.
"ברגע שאין להם נציגות אני חשוף לסחטנות של כל דייר, ולכל אחד יש דרישות שונות. זה נכון שהיו עיכובים ועל כך אני מפצה את הדיירים החדשים, אבל יש כוונה מלאה לסיים את הפרויקט במהרה. הם רק צריכים לתת לי לעבוד".
3 צפייה בגלריה
שוקלים הליך משפטי | צילום: אבי מועלם
שוקלים הליך משפטי | צילום: אבי מועלם
שוקלים הליך משפטי | צילום: אבי מועלם
לטענת היזם, הליך התמ"א 38 של הבניין התנהל באופן בעייתי והוא למעשה הקורבן. "כבר הפסדתי 2 מיליון שקל על הבניין הזה. אחרי הפרויקט הזה אני פורש מתמ"א 38, זה פשוט לא שווה את זה. יש בניינים טובים, אבל במקרה הזה הדיירים גרמו נזק רב. הסדקים והרטיבות, עליהם מדברים הדיירים, נגרמו מהחיזוקים ומחיבור לא נכון לתשתיות, שעשו הדיירים. יש שלוש דירות של עמידר שהדיירים הרסו במזיד דברים שבנינו. הגשנו תלונה במשטרה וגם אני מתכוון לפנות להליך משפטי נגד מי שגרם לי נזק.
"צריך להבין שהצלחתו של פרויקט תמ"א 38 חיזוק תלוי בעיקר במערכת היחסים בין היזם והקבלן ולבין הדיירים. בתמ"א 38, רב הנסתר על הגלוי, הן ביסודות והן על הגג הקיים. המהנדס דרש חיזוקים נוספים מהותיים, שדרשו יותר זמן וכסף. בשלב מסוים, הקבלן החליט לא להגיע יותר לפרויקט. עמדו בפניי 2 אפשרויות האחת לעצור את הפרויקט והשנייה להמשיך ולסיים את הפרויקט. אני בחרתי להמשיך, גם כשידעתי שאני מפסיד כסף רב, ולמסור לרוכשים את הדירות" .