"התפתחות הקניונים והקנייה המקוונת הם שני שינויים מהותיים שהשפיעו משמעותית על תרבות הצריכה שלנו ושינו אותה מהקצה אל הקצה". כך אומר ד"ר ירון להב, ד"ר לכלכלה, מרצה בכיר במחלקה למינהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון ומומחה לכלכלת משפחה ולקבלת החלטות.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ירון להב. צילום פרטי (גיליון 23.11.18)
ד"ר ירון להב. צילום פרטי (גיליון 23.11.18)
ד"ר ירון להב. צילום פרטי (גיליון 23.11.18)
"הקניון", אומר ד"ר להב ל"ידיעות הנגב", "מחבר את הצריכה עם תרבות הפנאי והקנייה המקוונת מביאה את החנויות אלינו הביתה או למשרד ומורידה מגבלות כמו זמן, הובלה ומדידה. גם הקניונים וגם הקנייה המקוונת הגדילו משמעותית את קניות הדחף ואת הקנייה ה'מנחמת'. קניית הדחף היא אותו חטיף שפעם היינו קונים על הדרך בתור לקופה בסופר, והקנייה ה'מנחמת' תפקידה להעלות לנו את המורל ואת מצב הרוח ולא לענות על צורך פונקציונאלי. שתי אלו פוגעות ביכולת שלנו לבצע קניות בצורה מושכלת ולכן משפיעות גם על מצבנו הכלכלי".
וכאילו לא די, בשנים האחרונות מתקיימים ימי מכירות אטרקטיביים כמו ה'בלאק פריידיי' או 'יום הרווקים', בהם מוצרים רבים נמכרים בהנחות ענק במגבלת זמן. "כל אלה מעצימים את החולשות שלנו ורבים מאיתנו עדים לאפקט 'היום שאחרי', שבו מסתבר שלא כל מה שקנינו נחוץ ושחשבון הבנק שלנו עבר טראומה", מציין ד"ר להב.
2 צפייה בגלריה
שופינג, קניות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שופינג, קניות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שופינג, קניות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אז מה עושים? "ראשית, הפתרון לקניית דחף הוא ה'רשימה'. גם בימי קניות מטורפים רצוי להכין רשימת מוצרים לפחות חלקית ולא לתת דרור לחלונות הראווה ולהצעות המפתות באתרי הקניות המקוונים.
שנית, בעיקר לאלה שאוהבים את הבלתי צפוי ומסרבים לתכנן מראש, הקצו סכום כסף מראש עבור הקנייה. הכוונה היא לא לבחון מספר שנראה לכם. בחנו את מצבכם הפיננסי והחליטו על סכום כסף שיש ביכולתכם להוציא. קבלו החלטה לא לעבור את הסכום הזה ועימדו בה.
שלישית, קחו את הרשימה שהכנתם ובדקו מהי עלות כל מוצר לפני יום הקניות. תיווכחו לדעת שלא כל הנחה משתלמת ולעתים המידע מטעה. כולם בונים על זה שביום הקניות החושים שלכם לא בפוקוס. אם הם בונים על זה, כנראה שיש בזה משהו".
ד"ר ירון להב ממליץ לכם לקחת את הזמן, גם אם בחרתם משהו שאתם ממש רוצים והוספתם לעגלה הווירטואלית, השאירו אותו שם כמה דקות. "תנו לעצמכם הזדמנות להתרחק רגשית ולו למספר דקות מהסיטואציה, כדי לקבל פרופורציות. אם אתם בקניון וראיתם משהו שאתם לא עומדים בפניו, צאו מהחנות ועשו סיבוב. כמה דקות, לא יותר. הזמן הקצרצר הזה הוא 'שופט' לא רע שיחזיר לכם את החושים ואת הפרספקטיבה. קנייה מהנה".