הכתבה פורסמה לראשונה ב ynet. כתבה: מורן רגב.
האם החל מהימים הקרובים יוכלו הקונים ברשתות השיווק להשוות בקלות בין מחירי מוצרים הנמכרים בארץ לבין המחירים שלהם בחו"ל? אמש (ד') התפרסמה רשימת המוצרים הראשונה שעליהם תחול חובה להציג את הפער בין מחיריהם בארץ לבין מחיריהם במדינות שונות בעולם.
הרשימה התפרסמה במסגרת צו הגנת הצרכן שנחתם היום על ידי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. הצו מחייב את רשתות השיווק הקמעונאיות הגדולות בלבד להתנהל בשקיפות ולפרסם לצרכן את פערי המחירים במוצרים נבחרים, בין ישראל למדינות אחרות.

הרשימה הראשונה, שפרסמה הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה, כוללת 7 מוצרים אשר בהם, לפי בדיקת משרד הכלכלה, פערי המחירים נעים בין 50% ל-107% אחוז. בין המוצרים: שלוש משחות שיניים של המותג קולגייט, שלושה מוצרי דאודורנט לגברים של המותגים ספיד סטיק וג'ילט וכן דאודורנט נשים של המותג דאב.
"מצאנו כי מדובר בפערי מחירים גדולים ולא הוגנים", אמר הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן. "מחיר לא הוגן לצרכן על פי אמות המידה של הרשות הוא מחיר שמשקף כוחנות כלכלית וגובים אותו רק כי אפשר".
במשרד הכלכלה טוענים כי בעקבות הדיווחים בחודשים האחרונים על הכוונה לחייב פרסום של פערי המחירים, בחלק מהמוצרים שיסומנו כבר נרשמת ירידת מחירים שמגיעה עד ל-19%. כך למשל, לפי המשרד, המחיר של משחת שיניים קולגייט Cool Mint ירד ב-19%, והמחיר של ג'ילט AI קליר ירד ב-12%.
1 צפייה בגלריה
מתוך נתוני משרד הכלכלה
מתוך נתוני משרד הכלכלה
מתוך נתוני משרד הכלכלה
.
"אני רואה בכמה קונות חברות הפארם את המוצרים מחברות בפולין ובכמה הם מוכרים את המוצרים בארץ", אמר אתמול השר כהן, במסגרת ועידת הקמעונאים השנתית. "ההפרש במחיר הוא של מאות אחוזים. אנשים היום נוסעים לוורשה וחוזרים עם מוצרים, זה נשמע הגיוני? מוצר שנקנה ב-5 שקלים, בארץ עולה 13 שקל. אני רוצה שמי שנוסע לחו"ל ייסע לטייל, ושיקנה בארץ. בתקופה האחרונה יבואנים בלעדיים הפעילו לחץ אצל גורמים בארה"ב, כדי שנעצור את שקיפות המוצרים. מיטב הלוביסטים נשכרו לטובת העניין. במקום להתחכם תמכרו במחיר הוגן".

"פרסום פערי המחירים - הטעיית הציבור"

מחברת שסטוביץ', יבואנית ומשווקת מוצרי קולגייט נמסר בתגובה: "בתגובה שהוגשה למשרד לפני למעלה מחודש, הראנו כי העבודה שהוזמנה על ידי משרד הכלכלה, ועליה נסמך הצו - רצופה כשלים ושגיאות. למשל, חוסר יכולת לזהות מהם המוצרים שנדגמו; השוואת מוצרים שאינם זהים וכלל אינם נמכרים בישראל; טעות בגודל המוצרים המושווים – כגון 75 מ"ל לעומת 100 מ"ל; וכן השוואה למדינות בהן היצרן כלל אינו מוכר את המוצרים.
"בפני המשרד הוצגו נתונים המלמדים כי פערי המחיר אותם פרסם המשרד לא היו ולא נבראו, ופרסומם הוא הטעיית הציבור. לאחרונה הודה המשרד בחלק משגיאותיו אך בחר, לחתום על הצו מבלי לבצע בירור מעמיק ויסודי של יתר השגיאות.
"פניותינו לשר ולאנשי משרדו לבצע בירור מעמיק של הנושא - לא נענו, דבר המלמד כי התנהלות המשרד מונעת משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים. גם התייחסות המשרד ל'ירידת מחירים' מטעה ומגמתית. מחירי המוצרים משתנים מחודש לחודש באופן שוטף, ולא ניתן ליחסם לפעולות המשרד. אנו בוחנים כעת את צעדנו".