לא נעים: דבורה בלו בת ה-79, תושבת חולון, מתניידת בכסא גלגלים. ביום שישי האחרון תחת מזג אויר סוער, הגיעה עם ביתה להלווייתו של חבר קרוב שנערכה בבית העלמין ירקון, אלא שמאחר והוא נקבר במבנה הגבוה, ובמקום לא נמצא שלט המכוון לדרך נגישה היא נותרה מאחור.
1 צפייה בגלריה
דבורה בלו | צילום באדיבות: ג'ני בלו
דבורה בלו | צילום באדיבות: ג'ני בלו
דבורה בלו | צילום באדיבות: ג'ני בלו
(דבורה בלו | צילום באדיבות: ג'ני בלו)

"הגענו לבית העלמין מחולון להלוויה של חבר משפחה קרוב במזג אויר סוער ובתנאים לא אידיאלים גם כך", מספרת ג'ני בלו, בתה של דבורה. "הגענו למבנה עם מספר קומות ששם היו אמורים לטמון את אותו אדם, וראינו שאין דרך נגישה".
מה עשיתן?
"אחים שלי עלו במדרגות , ואני נשארתי עם אמא שלי למטה. זה גם ככה קשה ומביך. וכולם עוברים ומסתכלים, סיטואציה לא נעימה בכל קנה מידה".
ג'ני הוסיפה וסיפרה כי "כמה דקות לאחר מכן, עבר במקום עובד בית העלמין ושאלתי אותו אם זה נראה לו תקין. אז הוא אמר: 'מה, הרב לא הציע לכם הסעה למבנה?'
"עניתי שלא, אז הוא אמר שהוא היה אמור להציע הסעה למי שמתקשה להתנייד. כנראה יש מעבר כלשהו שניתן להגיע דרכו , אבל העניין הוא שאף אחד לא הציע לנו. אם היו מציעים יכול להיות שהעניין היה נפתר אבל היינו נתונים לזיכרון של אותו רב שלא זכר להציע בסופו של דבר, ובשורה התחתונה נשארנו למטה".
"מדובר בחבר משפחה אותו אמי הכירה עשרות שנים והיא לקחה את זה קשה מאוד. היה לה רע עם זה שהיא לא מלווה אותו בדרכו האחרונה. חשבתי שבישראל בשנת 2020 לא יכול להיות מצב ש-20 אחוזים מהאוכלוסיה שהם בעלי מוגבלות לא יוכלו לעשות את הדבר הכי בסיסי שהוא ללוות אדם אהוב. אם יש מבנה לא גמור אל תטמנו שם אנשים. אל תפעילו את המקום עד שהוא גמור".
מחברה קדישא נמסר בתגובה: "בית העלמין ירקון הינו בית העלמין הראשון בארץ שנבנה והותאם לנכים, עוד לפני שבאו לעולם חוקי הנגישות. במבני הקבורה הרוויה קיימות מעליות לשירות הציבור וכן כבש עליה בשיפוע המותאם לנכים.
"המבנה בו הובא המנוח לקבורה הינו בשלבי השלמה, ולכן המעליות עדיין אינן פעילות בו, אך קיים במבנה כבש עליה בשיפוע מותאם לנכים, לשירות הציבור.בימים אלו אנו מציבים שילוט מתאים על מנת ליידע את הציבור, ואף עובדי החברה הונחו לספק למשפחות הדרכה בהתאם".