6 צפייה בגלריה
מוטי ששון. "אני ראש העירייה ואני מחליט" | צילום: קובי קואנקס
מוטי ששון. "אני ראש העירייה ואני מחליט" | צילום: קובי קואנקס
מוטי ששון. "אני ראש העירייה ואני מחליט" | צילום: קובי קואנקס
רגע לפני החגים עלו הדחפורים על רחובות מרכזיים בחולון, במסגרת הפרויקט שהולך להעסיק יותר מכל את תושבי העיר בשנים הקרובות - הקו הירוק של הרכבת הקלה. מבט קצר מערבה או צפונה, אל בת ים ותל אביב, יכול להעיד על מה שהולכים לחוות החולונים על בשרם. אין ספק שזו לא התמונה שמוטי ששון רוצה שיזכרו משני עשורים וחצי שבמהלכם הוא עומד בראש העיר חולון. אז מה הפלא, שבראיון מיוחד שקיימנו עימו לסיכום השנה הראשונה בקדנציה השישית שלו כראש עירייה, שינוי פני העיר הוא ללא ספק אחד הנושאים שבוערים בו.
עם היד על הדופק
את הקדנציה השישית פתח ששון לפני כשנה עם תחושת הקלה גדולה, אחרי שבשעות הקטנות של הלילה שבין 30 באוקטובר 2018, ל־1 בנובמבר, התברר שהוא ניצל מסיבוב שני מול חבר המועצה שי קינן. "תמיד הייתי מודע למצבי", הוא אומר השבוע כשהוא מתבקש לחזור לאותו לילה מורט עצבים, "אני תמיד עושה סקרים, והתוצאות תמיד היו טובות. כשיש טרנד ארצי של צעירים שמתמודדים אז זה משפיע על כולם, פתאום כל מיני אנשים בלי טיפת ניסיון או ידע חושבים שהם יכולים להיות ראשי עיריות. אז הם חושבים. הם לא מבינים כמה התפקיד הזה מסובך ומורכב. אני תמיד בדקתי את המצב בשטח, ואני משוכנע שגם אם הייתי מגיע לסיבוב שני - עדיין הייתי מנצח".
סיימת את מערכת הבחירות עם הרבה מאוד אמוציות. ביקרת בעיקר את הקולות ברשתות החברתיות.
"נכון, וגם הפקתי את הלקחים שלי. אני לא קורא טוקבקים ואני לא רוצה לקרוא את ההתנסחויות שיש שם. אנשים רעים מוציאים את כל המיץ של הזבל שלהם בפייסבוק ואני לא רוצה להיות במקום כזה".
גם היום שאחרי הבחירות היה מאתגר מבחינתך.
"נכון, ובסופו של דבר יש לנו גם קואליציה טובה. תמיד היו לי יחסים טובים עם מאיר חלבי ('ליכוד') ועם עזרא סיטון ('מצטיינים בחינוך'). בעבר הצלחתי לעבוד גם בלי קואליציה, כי לראש עירייה יש סמכויות רבות, אבל כמובן שהעדפתי שתהיה במועצה קואליציה. חשוב להבין שבחולון רק אנשי מקצוע מחליטים, ואף פוליטיקאי לא יכול לומר להם מה לעשות".
אגב אנשי מקצוע, כיצד אתה יכול לתאר את מערכת היחסים בינך ובין מנכ"ל העירייה יוסי סילמן? יותר ויותר קולות בבניין העירייה מדברים על עזיבתו האפשרית.
"יש בינינו יחסי עבודה. אנחנו לא חברים ואני לא יושב איתו לכוס קפה. הוא עובד שלי והעבודה נמשכת כרגיל. זה לא עניין של מחלוקות, אסור להתבלבל, אני ראש העירייה ואני מחליט - ומה שלא נראה לי אני משנה. מי שלא רוצה לעבוד בעירייה יכול לעזוב. אני לא מתחרט על אף אדם שעזב".
6 צפייה בגלריה
סילמן. מנכ"ל עיריית חולון | צילום: קובי קואנקס
סילמן. מנכ"ל עיריית חולון | צילום: קובי קואנקס
סילמן. מנכ"ל עיריית חולון | צילום: קובי קואנקס
זה לא מדויק. אומרים שאתה מתקשה להיפרד מהמנכ"לית לשעבר, חנה הרצמן, ושהיא עדיין מעורבת בניהול העיר ואף תוביל את חגיגות ה־80 של חולון.
"נכון. רק עליה אני מצטער שעזבה - ותכתבי את זה. לגבי החגיגות זה סתם שמועות. הלוואי והיא תסכים להיות מעורבת בעיר חולון. מבחינתי אשמח לקבל את חנה בכל תפקיד, היא עובדת כמו חמישה אנשים. חנה הרצמן היא גאון, יחידה בדורה וזכיתי במנכ"לית כמוה. אבל כשחנה החליטה לעזוב, לא משנה כמה ביקשתי שתישאר עד אחרי הבחירות, היא לא הסכימה. גם עכשיו מבחינתה ברגע שהיא עזבה זה נגמר. ברור שאנחנו משוחחים ואיתה אני כן שותה קפה, למרות שעכשיו אין לנו זמן לזה, אבל כבר אין לה חלק בניהול העיר.
היא אישה של חזון, מעוף ויצירתיות. היא באה אלי עם רעיונות, קיבלה אישור ורצה עם זה. חנה ממש ניהלה, גם ברעיון וגם בביצוע. אני לא משווה בינה לבין המנכ"ל הנוכחי, זה סגנון התנהלות שונה. הם אנשים שונים וסגנון העבודה שלהם שונה. חנה יש לה ראש מבריק, סילמן הוא סוג אחר, יותר ביצועיסט".
6 צפייה בגלריה
חנה הרצמן. ששון מתגעגע | צילום: קובי קואנקס
חנה הרצמן. ששון מתגעגע | צילום: קובי קואנקס
חנה הרצמן. ששון מתגעגע | צילום: קובי קואנקס
הגדלת ההכנסות
לפני כחודשיים החלו עבודות הרכבת הקלה בחולון, שמפרות במשהו את הסדר ברחובות המרכזיים של העיר. ששון, לדבריו, ניסה עד כמה שאפשר לצמצם את הנזקים הבלתי נמנעים, אבל לטענתו נתקל בקשיים מול הזכיינית הממשלתית 'נת"ע'.
"הם רוצים לצפצף עלינו", פוסק ששון, "ואני כנציג התושבים לא אתן להם להשתולל בחולון ולעשות מה שהם רוצים. אנחנו רוצים לדבר איתם, לשתף פעולה ואם הם יסרבו אני מקווה שבית המשפט יעצור אותם".
איך תתאר את שיתוף הפעולה איתם נכון לעכשיו?
"כרגע אין לנו שום שיתוף פעולה איתם. אין לי חשש שזה יפגע בעיר כי אני לא אתן לזה לקרות. ברור שחייבים רכבת קלה כי המצב במדינה הוא לפני קריסה. אולי לא מדברים על זה מספיק, אך זאת האמת, כלכלית, תחבורתית ובכל שאר התחומים, מדינת ישראל נמצאת צעד אחד מקריסה טוטאלית. לפי ה־OECD חסרים למדינת ישראל 60 מיליארד שקלים, מאיפה יביאו אותם? אין קסמים. אני חושש מתרחיש כמו האינפלציה של 84’ כשנפלו המניות. אני באמת מפחד ששוב נגיע למצב הזה. זה דבר שבאמת מטריד אותי כי המדינה יצרה מצב בלתי נסבל אבל אנשים לא מתעניינים, הם לא מבינים מה הולך לקרות כאן".
כיצד המצב ישפיע על חולון?
"כמו בכל הערים גם אנחנו מושפעים - כל משרדי הממשלה סגרו את הברז, אין תקציבים. כשסוגרים להם את הברז הם סוגרים לנו, כשמשרד החינוך נאלץ לקצץ הוא מוריד לנו את התקציב. הם יצרו לנו בעיה ואנחנו צריכים לייצר פתרונות. כראש עירייה זה לא המשבר הכלכלי הראשון שאני עובר, יש לי ניסיון עשיר בתחום אז גם עם זה אני יודע איך להתמודד. לכן חשוב לי לשמור על הקופה, להתנהל באופן אחראי ולפעול תמיד להגדלת הכנסות העיר. אנשים רואים שעזריאלי בונה בחולון וחושבים שזה סתם בחירה מקרית שלו, אבל אני רודף אחריו שנים.
"שכנעתי אותו והוא מביע אמון בעיר. הבנייה הזאת מכניסה כסף לעירייה וזה בא ישירות לטובת התושבים. מדוע עיריית תל אביב עשירה? כי מרבית הכנסות הארנונה שלה מגיעות מעסקים ולא מתושבים - וזאת השאיפה שלנו. אני תמיד פועל להגדלת הכנסות כי מחכה לכולנו תקופה קשה מאוד".
6 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בחולון | צילום: קובי קואנקס
עבודות הרכבת הקלה בחולון | צילום: קובי קואנקס
עבודות הרכבת הקלה בחולון | צילום: קובי קואנקס
הלם מוחלט
גם ברמה האישית זאת לא היתה שנה פשוטה עבור ששון, שאיבד את אחותו עליזה ואחיו אילן בהפרש של שלושה חודשים בלבד. "התחושות לא קלות", הוא אומר, "כשעליזה נפטרה הייתי באמצע ישיבה בלשכתי ואחי לא הפסיק לצלצל. מיד הבנתי שקרה משהו רע אך לא העליתי בדעתי שהיא נפטרה. היא אמנם התניידה בכיסא גלגלים, אבל היתה אישה בריאה שפתאום קיבלה דום לב. זה היה שוק טוטאלי, הלם מוחלט. פתאום צריך לארגן לוויה ושבעה וכל מה שצריך. זה לא הגיוני שברגע הכי קשה וכואב צריך להתחיל לקבל החלטות ולעבור פרוצדורה כל כך מתישה.
"למזלנו יש לנו עם מיוחד", ממשיך ששון, "ברגע שיש צרה מיד תמצא אנשים טובים שרוצים לעזור. השכנים היו כל כך נחמדים ומתחשבים ונתנו לנו את החניה לשבעה. אילן היה מאוד חולה, אבל סירבתי להאמין. ליוויתי אותו לאורך כל התקופה, כל דקה פנויה הייתי לצדו אבל גם כשמצבו הידרדר סירבתי להיפרד. שנינו הבנו שלא מדברים על הסוף, אנחנו משפחה של מאמינים ועד הרגע האחרון לא הסכמנו לשקול את האופציה שהוא לא יצא מזה. אך לצערי הוא גילה את הסרטן בשלב 4 - וזה היה מאוחר מדי".
בדיוק עכשיו סיימנו את תקופת החגים, אולי הזמן שבו המשפחה הכי נוכחת.
"נכון, ויש לי אחייניות שלקחו שליטה על כל המשפחה, הן התקשרו והודיעו לי בדיוק איפה אני בחג הזה ובחג אחר. אני מאוד קרוב לאחיינים שלי. בצעירותי הייתי מלווה אותם לטיולים שנתיים ולמשחקי כדורגל. הם קוראים לי 'אבא שני' ועבור הנכדים של אחיי אני דוד, אז ברור שבכל חג אנחנו יחד".
ולסיום, רבים מתושבי העיר תוהים האם זוהי הקדנציה האחרונה של מוטי ששון על כס ראש העירייה?
"רק התחלנו את הקדנציה ואת כבר שואלת? אני לא יודע. נראה כבר מה יהיה בעתיד".
6 צפייה בגלריה
מוטי ששון. קדנציה שישית | צילום: קובי קואנקס
מוטי ששון. קדנציה שישית | צילום: קובי קואנקס
מוטי ששון. קדנציה שישית | צילום: קובי קואנקס
5 הנושאים הבוערים של העיר
במהלך הקדנציה הקרובה אלה הנושאים שיעמדו בראש מעייניו של ראש העירייה מוטי ששון:
הקו ירוק: עד שתיחנך בחולון רכבת קלה, ייאלצו התושבים להתמודד עם ההשלכות של העבודות. בימים אלה מנהלת עיריית חולון מאבק משפטי מול חברת נת"ע, בעקבות מחלוקות שהתגלעו בין הצדדים באשר לאופן ביצוע העבודות.
'תוכנית מתאר 2040': התוכנית עתידה להחליף את תוכנית מתאר 2030, שנמצאו בה אי־התאמות לשינויים שחלו באיזור בשנים האחרונות.
התחדשות עירונית בתל גיבורים: לאחרונה אושרה להפקדה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תוכנית 'ח/מק/623', שעתידה לשנות את פני השכונה הוותיקה, כאשר המטרה היא גם להכפיל את מספר התושבים בה.
תחבורה ציבורית בשבת: לאחרונה הסתיים המכרז להפעלת מוניות השירות בחולון, והחברה הזוכה תוכל לקבל החלטה להפעיל לראשונה מוניות שירות בשבת. בהנחה שתתקבל החלטה כזאת, ששון ייאלץ להגן עליה מול ההתנגדות הצפויה של חברתו הנאמנה לקואליציה, סיעת ש"ס.
ח־500: ההכנות למימוש עתודת הקרקע הפנויה האחרונה בחולון, שאושרה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית.
6 צפייה בגלריה
מוטי ששון. מה לא ידעתם עליו? | צילום: קובי קואנקס
מוטי ששון. מה לא ידעתם עליו? | צילום: קובי קואנקס
מוטי ששון. מה לא ידעתם עליו? | צילום: קובי קואנקס
5 מי יודע
חמש עובדות שאתם אולי עוד לא יודעים על ראש העירייה מוטי ששון והגיע הזמן שתדעו:
בגרות מאוחרת: את לימודי התיכון סיים ששון ללא זכאות לתעודת בגרות. רק אחרי הצבא הוא השלים בגרויות ולמד תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון, ספרות ערבית ותואר שני במנהל עסקים.
יאללה הפועל: הוא היה שחקן כדורגל בהפועל חולון ועד לאחרונה המשיך לשחק. לפני ארבע שנים קרע רצועה ברגל ומאז התקשה לחזור למגרשים.
ראש בראש: חברו הקרוב ביותר של ששון הוא ראש עיריית ראשון לציון לשעבר, דב צור. ששון מאוד התאכזב כשצור הודח מתפקידו.
'אולד סקול': הוא ככל הנראה ראש העירייה היחיד בארץ שמתעקש לא להציב מחשב בלשכתו, ובכל שבוע מזכירת הלשכה מדפיסה לו את הלו"ז השבועי שלו. לא מאמינים? תבדקו! הפתק נמצא תמיד בכיס החולצה שלו.
מסרים מירושלים: הוא חבר במפלגת העבודה ורץ מטעמה לראשות העיר, אך זה לא הפריע למספר מפלגות גדולות להציע לו מקום גבוה ברשימותיהן לכנסת. ששון מצדו סירב לערוק מהעבודה ומהשלטון המוניציפלי.