יוני עוזיהו, איש ארגון איחוד הצלה בראשון לציון ורחובות, לא ישכח לעולם את יום כיפור לפני שנה.
"זה היה בתפילת כל נדרי של ערב יום כיפור", הוא מספר, "כשפתאום קיבלתי קריאה למכשיר הקשר ובה נמסר שיש אדם בראשון לציון שאיבד את ההכרה. האירוע קרה בגן סמוך יחסית לבית הכנסת שבו התפללתי, ולכן אני ומתנדב נוסף של הארגון מיהרנו לצאת למקום האירוע. כשהגענו לשם ראינו אדם מבוגר מוטל על הרצפה ללא הכרה ומיד התחלנו בפעולות החייאה".
3 צפייה בגלריה
יוני עוזיהו. צילום: קובי קואנקס ואבי מועלם
יוני עוזיהו. צילום: קובי קואנקס ואבי מועלם
יוני עוזיהו. צילום: קובי קואנקס ואבי מועלם
עוזיהו והמתנדב הנוסף ניסו להחיות את האיש במשך דקות ארוכות. "חיברנו אותו לדפיברילטור ואחרי כמה מכות חשמל הדופק שלו חזר. אמבולנס שהגיע למקום פינה אותו להמשך טיפול בבית החולים".
עוזיהו מתרגש מהזכות שנפלה בחלקו להציל חיים דווקא ביום כיפור: "אומרים ביהדות שכל דקה נוספת שאתה נותן לאדם בעולם הזה זו מצווה מאוד גדולה, וזה מרגש עוד יותר ביום כיפור, כשאתה יודע ששערי שמיים נסגרים ודנים אנשים לחיים או למוות, ואתה עוזר לו לקבל את הדין להמשיך בחיים וזה לא מובן מאליו".
למרות קדושת היום, עוזיהו, איש 'איחוד הצלה' ותיק, לא מזניח לרגע את הזכות להציל חיים, גם אם זה מונע ממנו בכל שנה מחדש להתפלל באופן רציף ועל אף האבזור החריג שהוא נושא עליו בנוף של בית הכנסת.
"בכל יום כיפור אני בכוננות", הוא מסכם. "את האופנוע אני לוקח איתי לבית הכנסת ויש לי גם את מכשיר הקשר של הארגון ואותו אני מחבר באוזנייה. ביום כיפור, היום הכי קדוש לעם ישראל, אני יושב עם מכשיר הקשר וכשצריך ומתקבלת קריאה אני יוצא מהתפילה, לובש את מעיל הרכיבה ויוצא מהר לדרך. כמובן שאין כאן שום דבר לא כשר ואסור על פי ההלכה, בייחוד שמדובר בארגון שרבים מהמתנדבים הם חרדים והכל מלווה באישור רבנים. בשבילי זו מתנה ענקית לעזור לאנשים ביום כיפור ולקנות לעצמי עוד נקודות זכות".
"יותר אלימות במשפחה": רס"ר סרגיי בוגומולוב, משטרת מרחב איילון
סגן מפקד יחידת הסיור של מרחב איילון, רס"ר סרגיי בוגומולוב (29), סופר עשור במשטרת ישראל, וכמו בכל שנה, גם הפעם הוא צפוי לעבוד ביום הכיפורים.
3 צפייה בגלריה
סרגי בוגומולוב. צילום: אבי מועלם וקובי קואנקס
סרגי בוגומולוב. צילום: אבי מועלם וקובי קואנקס
סרגי בוגומולוב. צילום: אבי מועלם וקובי קואנקס
"במשטרת ישראל נערכים מבעד מועד ליום הזה", הוא אומר, "ואנו דואגים לשבץ לעבודה שוטרים דרוזים, נוצרים ומוסלמים, על מנת שכל מי שמציין את היום הזה יוכל להיות בבית עם משפחתו, ככל שזה מתאפשר. למשימה החשובה הזו נרתם כל מי שמשרת במשטרה".
רס"ר בוגומולוב מספר שבמרחב איילון, בשונה אולי ממרחבים אחרים, נעשות גם הכנות מיוחדות לקראת החג. "בגלל שלבת ים לצורך העניין יש גבול עם יפו, אנו דואגים להכין מבעד מועד מחסום קשיח ומחסום נוסף, עם ניידות, כדי שלא תהיה מראש זליגה מכיוון יפו של רכבים שינסו בצורה כלשהי לפגוע באלה ששומרים את הצום. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית המאפשרת את חופש הדת לכולם, וחשוב שלא תהיה התנגשות".
אילו קריאות הכי בולטות ביום הזה?
"הכי נפוץ זה ילדים שהולכים לאיבוד. מרוב שיש ילדים על הכביש, החשש של ההורים גדל. בנוסף, ישנו ריבוי תאונות בדגש על אופניים וקורקינטים".
דבר נוסף שבוגומולוב מתריע לגביו לקראת יום הכיפורים: "חשוב שהציבור יבין שהרבה פורצים לא מכבדים את החג ואף מנצלים אותו לביצוע הפריצות. ולכן, יש לנעול את הבתים והעסקים. כשיש כבר התרעות, אנחנו מתקשים להגיע לזירות בגלל העומס בכבישים".
אילו אירועים מיוחדים אתה זוכר משנים קודמות?
"לצערי ביום הזה יש גם ריבוי של אירועים הקשורים לאלימות במשפחה. כנראה שבכיפור כשכל המשפחה בבית ובצום, זה מוציא אמוציות שונות מאנשים, המתגברות עם הרעב והצימאון. כמובן שהכל מטופל על פי הנהלים ובהתאם לנסיבות".
"המתפללים חסמו": משה מור, מתנדב 'איחוד הצלה'
ביום כיפור לפני שנה קיבל מתנדב 'איחוד הצלה' משה מור, קריאה לטפל בילד שקיבל מכה לאחר שנפל מאופניו. לדברי מור, אלה הפגיעות השכיחות ביותר ביום כיפור, אלא שהוא נאלץ להתעכב בגלל מתפללים שחסמו את דרכו.
3 צפייה בגלריה
משה מור. צילום: קובי קואנקס ואבי מועלם
משה מור. צילום: קובי קואנקס ואבי מועלם
משה מור. צילום: קובי קואנקס ואבי מועלם
"יצאתי באותו יום לארבע או חמש קריאות כאלה", הוא מספר, "אבל כשיצאתי לקריאה שלו לא צפיתי את מה שקרה. הייתי בדרך כאמור לילד עם פגיעת הראש, הייתי עם הרכב הפרטי שלי עם סימנים מזהים של איחוד הצלה – מדבקה ואור מהבהב אדום, וכשעברתי ליד בית כנסת בדיוק יצאו משם מתפללים. הם חסמו את הכביש, הקיפו אותי ולא נתנו לי לעבור".
מור מספר שאלו היו דקות ארוכות של לחץ, שכן המתפללים לא הסכימו שמור ימשיך בנסיעה. "הראיתי להם את התעודה, וניסיתי להסביר. לקח דקות ארוכות וחשובות להצלת חיים שבהן עמדתי והסברתי להם שאני חייב ללכת לטפל בילד".
בסופו של דבר מור הורשה להמשיך לנסוע על ידי אותה קבוצת אנשים. הוא הגיע לילד ושהה עימו, תוך כדי טיפול בפגיעת ראש, במשך קרוב לחצי שעה, עד שהגיע אמבולנס למקום.
"זה היה יום הכיפור הראשון שבו הייתי באיחוד הצלה. מה שחשוב להבין על יום כיפור זה שמדובר באופי אחר, ולאמבולנסים לוקח זמן להגיע, לכן גם חשוב לתת לנו לנסוע ולעבור, אנחנו פה בשביל להציל חיים".