3 צפייה בגלריה
מרכז נתנאל חולון | צילום: קובי קואנקס
מרכז נתנאל חולון | צילום: קובי קואנקס
מרכז נתנאל חולון | צילום: קובי קואנקס
כשמרכז 'עזריאלי' ומרכז 'נתנאל' נפתחו, תושבים רבים בחולון קיוו שחיי הלילה והפנאי בעיר יקבלו זריקת מרץ משמעותית. בנוסף, היה נדמה שהביקוש הגדול למוקדי בילוי בשבת קיבל מענה ראוי. אבל עם הציפייה הגדולה באה האכזבה.
יותר ויותר עסקים שמילאו את המתחמים הפכו לכשרים, ולצד תמיכה בקרב הקהל הדתי והמסורתי, התעוררו קולות תסכול שבאחרונה קוראים לחרם. "כולנו יהודים, אז למה אנשים כל כך כועסים כשבעל עסק מחליט לנוח קצת בשבת?", אומרת בעלת מסעדה במתחם עזריאלי.
"רוצה לנוח"
לפני כשבועיים פרסם בית קפה 'נמרוד' שבמרכז עזריאלי כי ביום שישי הקרוב הוא יסגור את שעריו באופן חד־פעמי, על מנת לבצע שינוי במסעדה. הסיבה? הפיכת הסניף לכשר וסגירתו בשבת. במסעדה אף הוחלט להחמיר ולקבל השגחת בד"ץ והלקוחות לא נשארו אדישים.
היו שמיהרו לשבח ולהלל ואף הבטיחו לבקר בהקדם ומנגד ההודעה קיבלה גם לא מעט פידבקים שליליים שטענו לכפייה דתית, למרות שמדובר בעסק פרטי. אך 'קפה נמרוד', כאמור, אינו לבד. הסניף החולוני של מסעדת 'סוסו אנד סאנס' של השף עומר מילר, רשת שמוכרת בזכות השילוב במנותיה בין בשר לחלב, הפכה השבוע אף היא לכשרה. המסעדה ממוקמת ב'מרכז נתנאל', איזור שתוכנן כמרכז בילוי שהיה אמור להיפתח בסופי שבוע. גם מסעדת 'צחי בשרים' פתחה ב'נתנאל' מסעדה כשרה ובשלב זה נראה כי מעט מאוד עסקים יפעלו במקום בשבת.
עסקים נוספים שעומדים להיפתח בתקופה הקרובה גם כן בחרו להיות כשרים, ביניהם מסעדה לאוכל גרוזיני במרכז עזריאלי, מאפיית 'המוציא לחם' בשכונת קריית שרת, וגלידרייה נוספת במרכז עזריאלי. גם הסניף החדש של מקדולנדס שעתיד להיפתח בעיר יהיה ככל הנראה כשר.
כיוון שמדובר בנושא צרכני, הציבור בסופו של דבר יצביע ברגליים. אך בעלי המסעדות כבר מדווחים על תגובות מעורבות.
3 צפייה בגלריה
מרכז עזריאלי בחולון | צילום: קובי קואנקס
מרכז עזריאלי בחולון | צילום: קובי קואנקס
מרכז עזריאלי בחולון | צילום: קובי קואנקס
"כשפרסמנו בעמוד הפייסבוק של 'קפה נמרוד' על הכוונה שלנו להפוך לכשרים פשוט רמסו אותנו", מספרת בעלת העסק, יפית חצבני. "היו תגובות ממש קשות. איחלו לנו שנסגור ועוד כל מיני דברים לא נעימים, אני מבינה שיש שם לא טוב לכשרות בגלל כל עניין ההדתה שיש לאחרונה, אבל בשורה התחתונה כולנו יהודים אז לא ממש הבנתי את הכעס הזה. השותפה שלי אמרה שרוב המגיבים הם חלק מאיזה ארגון 'אנטי דתי' אבל ראיתי שגם היו פידבקים שליליים מתושבי העיר. אין ספק שזה פגע בהם כי סגרנו להם מקום שהם נהנו בו בשבת, וכאב לי עבורם, אבל ההחלטה התקבלה בלב שלם".
מדוע החלטתן להפוך את המסעדה לכשרה?
"הרבה פעמים שואלים אותנו אם המקום כשר וממש הרגשנו שיש לזה ביקוש בשטח. אבל יש להחלטה הזאת גם פן אישי. אני אמא לשלושה ילדים ומהיום שפתחנו אין לי שבתות, כי אני כל הזמן כאן. אני רוצה לבלות עם הילדות שלי ועסק שפתוח בשבת משעבד אותך".
לא חששתן לאבד לקוחות?
"לא. כי מבחינתנו קודם כל זה הבריאות, המשפחה והחיים שלנו. אני רוצה לנוח, רוצה שהילדות שלי ייהנו מאמא שלהן. אני אישה חילונית אבל פתאום הבנתי את המשמעות של 'שבת וינפש'. אני רוצה לנוח בשבת וברגע שהבנו את המשמעות של זה עבורנו הבנו שאנחנו הולכות על זה. לא היה קל להיפרד מהתפריט הבשרי המעולה של 'קפה נמרוד' אבל לשמחתנו בתחום הכשרות, כשיש תפריט חלבי, יותר קל לקבל השגחה של בד"ץ. חשוב לי לציין שהאוכל נשאר באותה רמה גבוהה, אותם פרודוקטים טריים וכמובן שירות מכל הלב. אנחנו מקום שעובד מתוך אהבה ואני מזמינה את כולם, דתיים וחילוניים, לבוא וליהנות".
"בחירה כלכלית"
חבר מועצת העיר מטעם סיעת 'הבית היהודי' ומנהל הגרעין התורני 'אור חדש', שלומי תמם, קורא לציבור לתת לעסקים הכשרים הזדמנות: "אני משתדל לפרגן ולחזק כל מקום כשר ובוודאי מקום שהופך לכשר. כבר ביקרתי אצל 'צחי בשרים' ובירכתי אותו על הסניף החדש וגם בסוסו אנד סאנס אני מקווה לאכול בקרוב. יש מסעדה גרוזינית חדשה שעומדת להיפתח ועוד כמה גלידריות, כולן יקבלו את תמיכתנו. אנחנו, ציבור שומרי הכשרות, צריכים להראות להם שאנחנו תומכים בהם כי אין לי ספק שהיו להם לבטים רבים".
3 צפייה בגלריה
שלומי תמם | צילום: קובי קואנקס
שלומי תמם | צילום: קובי קואנקס
שלומי תמם | צילום: קובי קואנקס
אתה מבין את הביקורת מצד הציבור החילוני?
"אין רצון לעשות לאף אחד דווקא. אני לרגע לא מצפה שכל המסעדות בעיר יהיו כשרות. אבל חשוב להבין שמדובר נטו בבחירה שלהם - וזאת בחירה כלכלית. מה גם שכשרות זה לא רק לדתיים. יש חילונים רבים שמעדיפים לאכול במקום כשר. זה בסך הכל פותח אותם לעוד קהלים, לא צריך למצוא בכל דבר מחלוקות. בחולון יש מקום לכולם".
"לחץ מקומם על עסקים"
למרות הגישה הפייסנית, לא כולם מסכימים עם תמם. תושבת חולון, מרי גאון, לא אהבה את השינויים בעיר והחליטה לפתוח קבוצת פייסבוק בשם 'חולון חילונית' במטרה לעודד בעלי עסקים לא כשרים בעיר. "פתחנו את הקבוצה כדי לפרגן לעסקים שנאבקים ונשארים לא כשרים ופתוחים בשבת", היא אומרת. "יש לחץ מאסיבי על בעלי עסקים להיות כשרים וזה מקומם. לא רק האופציות שלנו מצטמצמות, זה גם יוצר כפייה דתית, נושא שצריך לעצור בכל המישורים".
מדובר בבעלי עסקים פרטיים שקבלו החלטה כלכלית.
"אולי. אבל אנחנו יודעים עם איזה לחץ מתמודדים עסקים לא כשרים בירושלים. אנחנו באמת רוצים שזה יגיע לחולון? אני לא חושבת שזה רק כלכלי. יש לחץ של דתיים, שיש להם את הדרכים שלהם לעשות בלגן כשהם רוצים. באופן אישי אני לא אכנס למקום שהופך להיות כשר. קודם כל, לא טעים שם, לכן גם באמצע השבוע זה לא מתאים לי, אבל באופן כללי אני מעדיפה לתמוך בעסק לא כשר, גם בסופי שבוע ובוודאי שבאמצע השבוע".
מה תאמרי לאנשים שיפנו אותך לתל אביב?
"אני תמיד מעדיפה לבלות בעיר שלי. אני חולונית, וכאן אני רוצה להשקיע את כספי. אין שום סיבה שאיאלץ לצאת לתל אביב או לראשון לציון בשביל לבלות בסוף השבוע. לצערי, במצב הנוכחי, רק לה פארק נשאר פתוח בשבת וזה חבל. לגבי המסעדות שעשו שינוי, מדובר במסעדות שכל התפריט שלהן התבסס על המזון הלא כשר, לכן לא ברור לי מה יישאר מהן בלי זה. מה לקהל הדתי ולמסעדה שהיא חלק מרשת שביססה את עצמה על המבורגר עם גבינה? זה ממש לא ברור. אני לא מצפה שכל חולון תיפתח בשבת, אבל בעיר צריכים להיות מספר מתחמים לבילוי בסופי שבוע ובחולון אין את זה".