2 צפייה בגלריה
זוג מיינות על חבל כביסה | צילום: יעל שחר
זוג מיינות על חבל כביסה | צילום: יעל שחר
זוג מיינות על חבל כביסה | צילום: יעל שחר
ציפור המיינה הגיעה לחולון, ולמרות המראה המתוק והאקזוטי שלה, תושבים מזהירים כי מדובר בציפור תוקפנית, נקמנית ואף מרושעת. "אם היא קלטה את הפרצוף שלך היא תזכור אותך לכל החיים", אומר תושב קריית שרת. "היא כבר ניקרה לי את כל הרשתות בבית וכשאני יוצא לחצר הן גם מנסות לנקר לי את הראש. המדינה חייבת לטפל בהן. זה מזעזע".
"הפכו למכת מדינה"
היא אמנם נראת כמו ציפור קטנה ותמימה, שילוב בין ציפור שיר ועורב, אך המיינה עלולה להיות גם קטלנית. היא הגיעה לישראל כאטרקציה ל'צפארי' בתל אביב, ונמלטה משם. בשנים האחרונות החלו להתקבל דיווחים ממקומות שונים בארץ על הופעתה, ובחולון כבר אי־אפשר לצאת לסיבוב קצר בחוץ מבלי להיתקל בה.
תושבים מדווחים כי הציפור תקפה אותם גם כאשר שהו בתוך ביתם. "יש לי חתול שמת מפחד מהקול שהיא משמיעה", מספרת תמרי שלום משכונת פנחס איילון, שטוענת כי הציפור העקשנית החלה לבקר בביתה על בסיס קבוע.
"חשבתי שזה בגלל שהוא נבהל ממנה, או בגלל שתפסתי ציפורי מיינה אוכלות לו את האוכל, אבל יום אחד הבן שלי סיפר לי שנכנסה ציפור וממש ניסתה לנקר אותו בגב. יש לציפור הזאת אומץ מטורף. היא לא מפחדת מאנשים או מחיות. כשאני מנסה לסגור את החלון היא עפה לעברי ומנסה לנקר לי את היד".
חלק מהתושבים מצאו פתרונות יצירתיים כמו סורגים מנייר כסף, שמתחמם ומונע מהציפור להתיישב עליו, או מקלות טניס מחשמלים שמרתיעים, אך הציפור עדיין גורמת נזקים כמו קריעת רשתות, ניקור של צינורות השקיה וסתימת צינורות באמצעות חפצים.
"יום אחד ראיתי מהחלון איך ציפור מיינה מנסה בכל כוחה להכניס חתיכת פלסטיק לצינור ניקוז של בית", מספרת תושבת שכונת קריית שרת, יעל שחר. "מיד שלפתי את המצלמה ותיעדתי. אחר כך יצרתי קשר עם השכן והזהרתי אותו כדי שלא יגרמו לו נזקים. הוא כיסה את הצינור ברשת כי זאת הדרך היחידה למנוע ממנה לדחוף דברים".
שחר בעצמה מתמודדת עם הציפור ואף מצאה פתרון יצירתי: "בכל פעם שאני פותחת את החלון אני רואה אותן. הן עפות בלי פחד ומשמיעות קולות שנשמעות כמו צרחה, ומתייצבות על חבלי הכביסה, אבל אני לא חוששת ומיד שולפת מטאטא אבק ישן ונאבקת בהן. נראה לי שהן כבר מזהות את המקל שלי. איך שהן רואות אותו הן מתעופפות בהיסטריה".
2 צפייה בגלריה
אבירן המדביר. "רק אדם מוסמך יכול לטפל בה" | צילום: 'אבי הדברות'
אבירן המדביר. "רק אדם מוסמך יכול לטפל בה" | צילום: 'אבי הדברות'
אבירן המדביר. "רק אדם מוסמך יכול לטפל בה" | צילום: 'אבי הדברות'
גם ועדי הבניין בשכונת קריית שרת הבינו כי עליהם להיזהר מציפור המיינה כיוון שמלבד פחד ובהלה, היא עלולה לגרום לנזקים של ממש. "קרעו לי את כל מערכת ההשקיה של הבניין, בהתחלה חשבתי שזה ילדים עד שאני רואה את החוצפנית הקטנה הזאת חוגגת על הצינורות", מספר ועד בניין בשכונה. "הזמנתי גנן שיתקן והוא אמר שהפתרון היחיד זה להטמיע את ההשקיה, כי אי־אפשר לרשת את כל המדשאה וצירי הפרחים.
"זה עולה הרבה כסף אז בינתיים אנחנו מחפשים פתרונות אחרים. ספרו לי שבאירופה כבר מותר לירות בהן כי הן הפכו למכת מדינה, לא נראה לי שבישראל יסכימו שנתחיל לירות בציפורים, אבל כשיש בעל חיים שעושה נזק ואי־אפשר להרחיק אותו אז אולי צריך לבדוק אפשרות לאשר הרעלה. אני יודע כמובן שאסור ואני אזרח שומר חוק, אבל זה משהו שהמדינה צריכה לחוקק, כשיש בעל חיים כזה מרושע צריך למצוא פתרון".
"היא לא נוהגת לתקוף אדם תמים"
אבירן שגיב מחברת ההדברה החולונית 'אבי הדברות' מסביר על הקשיים שבהתמודדות עם הציפור העקשנית. "אכן מדובר בתופעה שמאוד נפוצה לאחרונה", הוא אומר. "ציפור מיינה אוהבת להיכנס דרך כל פתח, אין לה פחד והיא בקלות משתחלת לתוך בתים. כמו עורבים, גם לה יש נטייה לתקוף, אך בגלל שהיא מאוד קטנה וקלה היא גם מהירה, מה שיכול להפוך אותה ליותר מסוכנת. יש לנו עובד שכמעט נפל מסולם מספר פעמים בגלל ציפור שניסתה לפגוע בו. החשש הגדול ביותר הוא כשיש לה קן עם גוזלים, אז היא שומרת עליהם בקנאות. לרוב היא נמצאת עם בן זוג וכששניהם יחד הם יעשו הכל כדי להגן על הקן".
כיצד ניתן להיפטר ממנה?
"קודם כל אני ממליץ לפנות לאיש מקצוע, כי מרבית העבודה דורשת פעילות בגובה ורק אדם מוסמך יכול לעשות זאת. בנוסף, היא ציפור מאוד נקמנית, אם מגרשים אותה היא בדרך כלל תחזור וגם תנקום. המטרה שלנו היא להיפטר מהקן ולאחר מכן לנקוט בפעולות מניעה ובתחום הזה יש מספר אופציות. אנחנו משתמשים בגלאי קול מיוחדים, חומרי ריסוס וכמובן רשתות שמונעות ממנה לחזור. חשוב לדעת שהיא לא נוהגת לתקוף אדם תמים ברחוב אז לא צריך להילחץ, אבל אם היא בנתה קן בקרבתכם - היא רואה בכם איום".
פרופיל - מהגרת גרועה
ציפור המיינה המצויה, או בשמה הנוסף מיינה הודית, היא עוף ממשפחת הזרזיריים. צבעיה חום עם כתמים לבנים והיא מתהדרת במקור עם קצה צהוב.
היא מגיעה במקור מאזורים טרופיים בדרום אסיה, אך עם השנים היא נשלחה למקומות שונים בעולם לצורכי הדברה ביולוגית של מזיקים.
היא ניזונה כמעט מהכל - פירות, חסרי חוליות, ביצים, לטאות וגם גוזלים של ציפורים אחרות וכיוון שהיא חלק מהעופות החקיינים יש לה יכולת לחקות צלילים שהיא מכירה.
יש לה מקום מפוקפק ברשימת "מאה המינים המהגרים הגרועים ביותר בעולם", כיוון שהיא גורמת נזק רב לחקלאות ויש לה נטייה להתחרות עם בעלי כנף אחרים על מקומות קינון ומזון.
למרות שהגיעה לישראל רק לפני 30 שנה, היום היא הציפור החמישית בתפוצתה בארץ.