לפני כחצי שנה החלה לפעול בחולון חברת שיטור עירוני משולב. על פי מנהל אגף הפיקוח העירוני, אבי עטיה, התוצאות כבר מדברות בעד עצמן. "צמצמנו את נזקי הוונדליזם באופן דרמטי. מנזק של מיליון וחצי שקל, היום הנזקים עומדים על חצי מיליון בלבד ואני מאמין שהצמצום ימשיך". אבל לצד האידיליה, החבורה החדשה גם נתקלת בלא מעט ביקורת, חלקה אפילו גלשה לרשתות החברתיות ויצרה מבוכה לא קטנה לפרנסי העיר בחולון.
2 צפייה בגלריה
כוח השיטור העירוני. להרחיב סמכויות | צילום: קובי קואנקס
כוח השיטור העירוני. להרחיב סמכויות | צילום: קובי קואנקס
כוח השיטור העירוני. להרחיב סמכויות | צילום: קובי קואנקס
"כוח אולטימטיבי נדרש" "הצלחנו לטפל בבעיות רעש שהטרידו את התושבים זמן רב", ממשיך עטיה. "כמו במרכז 'נתנאל', במהלך הקיץ והחגים שפכנו אלפי בקבוקי אלכוהול בכל רחבי חולון, כי ידוע ששתייה במקום ציבורי גורמת לרעש והתפרעות. כל נושא האכיפה באיזור התעשייה תרם רבות למניעת התרחבות הזנות באיזור, כי כשזנאי מגיע למקום ורואה ניידת של שיטור עירוני שרושמת דוחות ובודקת רשיונות הוא חושב פעמיים, ובוודאי אם מדובר באדם שמתכנן פריצה. לכן, אנחנו מציבים שם ניידת בכל לילה. זאת יחידה חדשה, אבל הנתונים מטורפים ואנחנו מאוד גאים בהם".
השיטור המשולב כולל 26 פקחים ו־14 שוטרים שנעזרים בחמש ניידות ושלושה קטנועים, כאשר הפעילות מתנהלת על פי שעון החיים וצורכי העיר.
במסגרת עבודתם נוסעים בניידת אחת שוטר ומפקח, שניהם חמושים, כאשר הכוחות מפוזרים לפי הצורך ובמהלך סופי השבוע בחולון יש גם תגבורת. הם מראים נוכחות במקומות בעייתיים, מלווים פקחי בנייה שמוסרים צווי הריסה, מסייעים לרווחה לאתר אנשים ומעניקים מענה לקריאות רלוונטיות למוקדי 106 ו־100.
"הסמכויות שלהם רחבות יותר משל פיקוח עירוני שח חולון ואנחנו מתכוונים להוסיף הכשרות נוספות, כמו הכוונת תנועה בזמן של פקקים ונפילת רמזורים במזג אוויר קשה וסיוע בעיתות חירום כמו מבצע צבאי או רעידת אדמה, כך שהמענה שהעיר תקבל בשעת חירום יהיה מיידי וממוקד בה בלבד".
בחודש ינואר אישרה מועצת העיר גבייה עבור השיטור העירוני בהתאם להוראות משרד הפנים. למרות שמדובר בכ־100 שקל לדירה ממוצעת לשנה, תושבים רבים זעמו על הגבייה הנוספת, אך בשיטור המשולב מסרבים להתרגש. "אנחנו לא מעורבים בהחלטה על הגבייה, אבל לא פעם שומעים על עניין הכסף מתושבים. בדרך כלל זורקים את זה תושבים שמקבלים קנס וחושבים שבאנו לעשות 'קופה' על חשבונם, אבל הם כנראה לא מבינים מה המשמעות של הפעילות שלנו.
"בניגוד למשטרה, שלעתים מעבירה כוחות ממחוז למחוז, או פיקוח רגיל שעסוק בעוד הרבה תחומים, אנחנו מוכוונים למטרות עירוניות דחופות נטו. יש ועדת אכיפה שראש העיר חולון יושב בראשה ובשיתוף מפקד מרחב איילון הם מחליטים במה להתמקד, כאשר הם בוחנים את כל הנקודות הרגישות של העיר: הזנות באיזור התעשייה, עבירות תחבורה חמורות, כל נושא האופניים החשמליים, אלכוהול, דרי רחוב, בריונות כביש וגם ונדליזם.
אלו עבירות איכות חיים שמשפיעות על כולם והפקחים שלנו מוכוונים לאכיפת חוקי העזר העירוניים. המיקוד הזה הוא הכוח שלנו ואני לא רוצה לדעת כיצד עיר מתנהלת בלי שיש מי שיאכוף את הנושא בצורה כל כך מעמיקה. זה כוח אולטימטיבי שנדרש בכל עיר".
2 צפייה בגלריה
עטיה. "אנשים טובים ספגו איומים" | צילום: קובי קואנקס
עטיה. "אנשים טובים ספגו איומים" | צילום: קובי קואנקס
עטיה. "אנשים טובים ספגו איומים" | צילום: קובי קואנקס
נופלים ברשת בחודשים האחרונים הופצו שני סרטונים שהאירו את הפיקוח בחולון באור שלילי. אישה נכה שהמלווה שלה קיבלה דוח על האכלת יונים ותושב נכה שכלבתו ברחה, שניהם קיבלו דוחות, העלו סרטונים לפייסבוק וקיבלו תמיכה נלהבת מהציבור, שלא חסך במילים קשות נגד הפיקוח והשיטור העירוני.
כיצד עונים לביקורית כזאת? "קודם כל חשוב לי לציין שבשני המקרים ביצענו תחקיר והפקחים שלנו פעלו כחוק, ברגישות ובמקצועיות", אומר עטיה. "הציבור ראה רק צד אחד של הסיטואציה, שצולמה ממצלמת טלפון של המתלוננים, אבל אנחנו מצוידים במצלמות וההוראה היא להדליק מצלמה ברגע שהמצב מתחיל להיות רגיש. כך אנחנו יכולים לתחקר אירוע כראוי וכך אנחנו יודעים שהם פעלו כהלכה.
"עם זאת, אנחנו תמיד לומדים ושואפים להשתפר ולכן הכוונה היא להוציא את כל הצוות לשתי השתלמויות חדשות, אחת היא עבודה מול אוכלוסיות מיוחדות כמו קשישים, קטינים וכדומה והשנייה היא עבודה בעידן של תקשורת רוויה.
"אני אומר למפקחים ולפקחים להתנהל כאילו כל הזמן מצלמים אותם, כי זאת נקודת ההנחה החדשה שלנו. החבר'ה שלנו עברו הכשרות רבות וחשובות, הם יודעים איך להתנהל, אך לצערי קורים גם מקרים כאלה. לנו חשוב לחבק את הפקחים שעברו שיימינג נורא, זה לא הגיע להם וזה קשה לראות איך פגעו בהם. הפקחים נאלצים להתמודד עם אלימות פיזית ומילולית ולצערי זה קורה על בסיס יומי.
"אלה אנשים עם משפחות שבאים כל בוקר לעשות את העבודה הטובה ביותר שלהם וספגו איומים על המשפחות שלהם. בסופו של דבר, האכיפה הזאת היא עבור התושבים בלבד וחבל שיש כאלו שרואים אותה בצורה אחרת. כשאנחנו מונעים חניה לא חוקית אנחנו מצילים את החיים של הילד שעלול לחצות מעבר חצייה לא בטוח, דבר גורר דבר ואנשים צריכים להבין שאנחנו כאן נטו עבור התושבים".