הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים, מבט על נתוני מדינות ה-OECD חושף כי ישראל נמצאת במקום השלישי בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. בשנת 2018 נהרגו 97 הולכי רגל בתאונות דרכים, כשליש מכלל ההרוגים בתאונות בשנה זו.
2 צפייה בגלריה
מעבר חציה בחולון | צילום באדיבות 'אור ירוק'
מעבר חציה בחולון | צילום באדיבות 'אור ירוק'
מעבר חציה בחולון | צילום באדיבות 'אור ירוק'
לאור ההיפגעות הגבוהה יצאו לאחרונה חברי 'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שניאור חשין' לבדוק האם מעברי החציה ביישובים תקינים ובטוחים והאם הולכי הרגל חוצים באופן בטוח וכחוק. המתנדבים צפו במעברי חציה בכ-30 רשויות ברחבי הארץ, במהלך התצפית נדגמו כ-233 מעברי חציה ונצפו למעלה מ-1,800 בני אדם בעת שהם חוצים את הכביש.
במהלך הבדיקות בחנו המתנדבים מספר פרמטרים של בטיחות:
תקינות מעברי החציה (דהויים / מחוקים / צבועים היטב), האם קיימת הנמכת מדרכה לקראת מעבר החציה, הימצאות פס האטה לפני מעבר החציה, האם המעבר מרומזר, הימצאות תמרור המסמן מעבר חציה במקום, תאורה סמוך למעבר החציה בשעות החשיכה, הם ישנו פס האטה לפני המעבר.בנוסף בדקו המתנדבים כמה מהולכי הרגל עברו כנדרש במעבר החציה וכמה מהם הסתכנו וחצו במקום בו אין מעבר חציה או באור אדום ברמזור.
בין המקומות אליהם הגיעו המתנדבים גם חולון:
להלן תוצאות התצפית: בחולון נבדקו 17 מעברי חציה, מהם חמישה מעברים אינם מרומזרים; תשעה מן המעברים שנבדקו נמצאו דהויים ומחוקים; בשבעה מן המעברים שנבדקו לא קיימת הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש; סמוך ל-12 מן המעברים אין תמרור או שהתמרור במקום אינו תקין; סמוך לשמונה ממעברי החציה שנצפו לא קיים פס האטה; בשלושה מבין המעברים שנצפו אין תאורה; 35 אחוז מהולכי הרגל שנצפו בעיר חצו שלא כחוק (48 מתוך 136).
2 צפייה בגלריה
מעבר חציה פגום בעיר | צילום: אור ירוק
מעבר חציה פגום בעיר | צילום: אור ירוק
מעבר חציה פגום בעיר | צילום: אור ירוק
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הולכי הרגל ממשיכים להיפגע במספרים מדאיגים, הם אוכלוסייה פגיעה, חסרי הגנה וכל מפגש בין הולך רגל לכלי רכב תמיד יגמר בפגיעה להולך הרגל, בכאב גדול לו ולאוהביו. הפיתרון להצלת הולכי הרגל הוא פשוט לביצוע, זול ובאמת מונע תאונות.
"ברשויות המקומיות חייבים להתחשב בהולכי הרגל, לוודא תקינות מעברי החציה ולהציב פסי האטה במעברי החציה האדומים ובעיקר בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של קשישים וילדים כמו מרפאות, בתי ספר, פארקים ובתי אבות. מעברי חציה תקינים, מוארים, מרומזרים או עם פסי האטה יכולים להיות עבור הולכי הרגל ההבדל שבין חיים למוות".