בשעה שרוב המועמדים בבחירות לרשויות המקומיות בוחרים להתמקד בקמפיינים שמבטיחים שיפור בחינוך, בתרבות, ברווחה ובבניית דירות, מתוך מחשבה לסחוף אחריהם בוחרים, מסתמן כי לפני הכל התושבים מחפשים מועמד ראוי, ערכי והגון.
בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בשביל המרכז לקידום ההגינות בישראל (מיק"ה) ונכללו בו 600 נשאלים באינטרנט, שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה בארץ, נשאלו הנסקרים מה הם מעדיפים: מועמד שנוהג בחוסר כבוד ויושרה אך בעל כישורי ניהול גבוהים, או מועמד שנוהג בכבוד, יושרה והתחשבות, אך בעל כישורי ניהול בינוניים.
1 צפייה בגלריה
הגינות, יושרה או ניהול
הגינות, יושרה או ניהול
הגינות, יושרה או ניהול
87.5% ציינו כי הם מעדיפים מועמד ערכי והגון בעל כישורי ניהול בינוניים. רק 12.2% השיבו כי יבחרו באדם שנוהג בחוסר כבוד ויושרה, אך בעל כישורי ניהול גבוהים.
בשאלה אחרת ענו 85.2% כי הישגים ביצועיים בעבר מרשימים אותם יותר מהבטחות המועמד לעתיד.
עוד נתון מעניין: 57.6% ציינו כי לדעתם אין מקום להתנגחות בין מועמדים.
6.3% מהנשאלים דווקא מצדדים בתקיפת מועמד בפי מועמד אחר בטענה כי "מועמד במערכת בחירות רשאי לתקוף מועמדים אחרים בכל נושא - אישי ומקצועי".
24.1% מהנשאלים ציינו שתקיפת מועמד נכונה רק בנוגע ליכולותיו ולהתאמתו לתפקיד.
הסקר בחן עד כמה הציבור תולה תקוות בהבטחות המועמדים להוציא אל הפועל תוכניות פיתוח גרנדיוזיות.
מבחינת יותר מחצי מהעונים (56.8%) נוגעות ההבטחות שהכי קל לממש לתחום הטיפול בניקיון, בתברואה ובחזות העיר.
46.8% מציינים את שיקום מערכת החינוך בעיר בהקשר זה, 45.4% מציינים את שיפור השירות הניתן לאזרח, 31.6% - דיור בר השגה לצעירים, 23.4% - פתרון בעיית הפקקים ברשות המוניציפלית, 20.8% — הפיכת העיר למשגשגת ומתפתחת.
משאלה אחרת עולה כי 55.6% מהנשאלים מעדיפים ראש עירייה שמשתף את התושבים בקבלת החלטות, ו־32% רוצים ראש רשות שאפשר לסמוך עליו שיקבל החלטות חשובות לבד.
עו"ד אהוד פלג, מייסד מיק"ה, מסכם: "הסקר מוכיח בעליל כי ההגינות היא מרכיב מכריע בהצבעת הציבור וכי מועמד לראשות עירייה או מועצה שרוצה להיבחר חייב לעמוד בתנאי הזה, שעליו הציבור אינו מתפשר.
"אם ציבור רחב אכן יצביע על פי שיקול ההגינות, אפשר לחולל שינוי שיטמיע את נורמת ההגינות בתרבות הפוליטית בשלטון המקומי".