הכנסת העבירה ברוב של 52 בעד נמנע אחד בקריאה ראשונה את הצעת החוק שמקדמת חבר הכנסת החולונית, יוליה מלינובסקי יחד עם לשכת עורכי הדין ובתמיכת יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, שר הביטחון, אביגדור ליברמן.
הצעת החוק מבקשת להעניק הגנה מפני פיטורים לחיילות ולחיילים בשירות קבע המצויים בטיפולי פוריות והפריה חוץ גופית, בדומה להגנה הניתנת לעובדות ולעובדים במגזר האזרחי. בנוסף, מבקשת ההצעה להעניק לחיילים בחופשת לידה או בחופשת לידה מיוחדת לפי פקודת הצבא הגנה מפני פיטורים, בדומה לזו הניתנת לחיילות בחופשת לידה.
1 צפייה בגלריה
צילום: מיכאל פייגין
צילום: מיכאל פייגין
צילום: מיכאל פייגין
מלינובסקי שימשה כחברת מועצת העיר חולון במשך 3 קדנציות במהלכן ישבה באופוזיציה. מי שמכיר את פועלה לא התפלא לשמוע שהיא עומדת מאחורי החוק, כיוון שתמיד נהגה להגן על זוגות צעירים ואמהות טריות המופלות לרעה במקומות עבודה. "הביטחון החברתי כלכלי והבחירה להקים משפחה חשובים לא פחות גם לאלו המשרתות והמשרתים בקבע" אמרה מלינובסקי בסיום ההצבעה "נדהמתי לגלות שנשות קבע פוטרו משום שבחרו לעבור טיפולי פוריות ולא היו מוגנות מפני פיטורים בחקיקה. מדובר באפליה חמורה והאבסורד הוא שקיימת פגיעה דווקא בזכויות של אלו המשרתים את המדינה ותורמים לה. בנוסף הצעת החוק תאפשר לחיילים לקחת חופשת לידה ובכך נעודד שוויון ותעסוקת נשים. אני מודה לשר הביטחון על שיתוף הפעולה ועל תמיכתו בהצעת החוק״.
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה הוסיף "מדובר בתיקון חברתי חשוב שבא להשוות את זכויותיהם של אנשי הקבע לאלה של מקביליהם בשוק העבודה האזרחי. לא ייתכן שדווקא אלה שתורמים רבות למדינה לא יזכו להגנה הניתנת לעובדים במגזר האזרחי, ודווקא בעת היותם במצב רפואי רגיש. לפיכך על המחוקק להשלים את מלאכתו ולהחיל עליהם את ההגנה המבוקשת של החוק מפני פיטורים במהלך טיפולי פוריות, הפריה חוץ-גופית וחופשת לידה".
מלשכתה של מלינובסקי נמסר כי החוק כיום לא הקנה הגנה לחיילים ולחיילות בשירות קבע הנמצאים בטיפולי פוריות או לחיילות בשירות קבע העוברות טיפולי הפריה חוץ-גופית. בשנים האחרונות נמצא כי פוטרו מצה"ל כ-80% מהחיילות והחיילים בשירות קבע שהיו מועמדים לפיטורים בזמן שעברו טיפולי פוריות במקביל.