בשבוע שעבר הכריז חולדאי (76) על הקמת מפלגת "הישראלים" ועל התמודדותו לתפקיד ראש הממשלה.
6 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
רון חולדאי
(איור: ליאו אטלמן)
מאז ההכרזה הוא זוכה מצד אחד לפרגונים ולברכת הדרך, ומצד שני מוטחות בו ביקורות הקוראות לו להתפטר מתפקידו כראש עירייה ולאפשר למישהו אחר לנהל את העיר בזמן שהוא מתקוטט עם ביבי ולפיד.
קראו גם:
עד שתוכרע הסוגיה, יצאנו להציץ בהצלחות ובכישלונות של המתמודד, להיזכר בפליטות הפה שלו וגם לשמוע מה אומרים עליו.
6 צפייה בגלריה
ילדות בקיבוץ חולדה
ילדות בקיבוץ חולדה
ילדות בקיבוץ חולדה
(צילום: אלבום משפחתי)
תקציר הפרקים הקודמים
רון חולדאי נולד ב–26 באוגוסט 1944 בקיבוץ חולדה.
בשנת 1963 התגייס לצה"ל והחל את קורס הטיס. הוא לחם ביום הכיפורים, פיקד על כמה טייסות ועל בסיסי נבטים וחצרים.
בשנת 1989 השתחרר בדרגת תא"ל, שינה כיוון לחינוך ובמשך שש שנים ניהל את גימנסיה הרצליה.
6 צפייה בגלריה
פיקד על נבטים וחצרים, השתחרר בדרגת תא"ל
פיקד על נבטים וחצרים, השתחרר בדרגת תא"ל
פיקד על נבטים וחצרים, השתחרר בדרגת תא"ל
( צילום: יח"צ )
לראש עיריית תל אביב הוא נבחר בשנת 1998, ומאז מכהן בתפקיד חמש קדנציות – התקופה הארוכה ביותר מבין כל ראשי העיר תל אביב.
הצלחות גדולות וכישלונות מפוארים:
במשמרת שלו נרשמו תשתיות לקויות בשכונת התקווה ואסון המעלית בו נספו בינואר בהצפות לפני שנה סתיו הררי ודין שושני.
מאות תושבים פונו בגבעת עמל, כפר שלם, שכונת הארגזים, שכונת עזרא ושכונת כפיר לטובת פרויקטים חדשים. זכויותיהם של רבים מהם נרמסו בקרבות הפינוי.
6 צפייה בגלריה
חולדאי נבחר לראשונה לראשות עיריית תל אביב
חולדאי נבחר לראשונה לראשות עיריית תל אביב
חולדאי נבחר לראשונה לראשות עיריית תל אביב
(צילום: יובל חן)
ההבטחות הגדולות על בנייה וחידוש של מתחם הדולפינריום ומתחם כיכר אתרים טרם מומשו בגלל מחלוקות משפטיות.
מעל כהונת חולדאי מתנוססת הבנייה המואצת של מגדלי יוקרה שמזמינה לעיר תושבים אמידים מן הארץ ומחוץ לארץ ודוחקת מהעיר צעירים ותושבים שאינם מבוססים.
חולדאי עומד לעזוב את ראשות העירייה באחד הרגעים הכלכליים הכי קשים שלה. עסקים רבים קורסים בגלל משבר הקורונה. רחובות כמו אלנבי ובן יהודה מרוסקים מבחינה מסחרית. בשדרות ירושלים נסגרו עשרות חנויות בגלל עבודות הרכבת הקלה.
מספר פרויקטים שהוביל חולדאי במהלך כהונתנו נחשבים להצלחה כבירה, ביניהם חידוש כיכר דיזנגוף, הטיילת ומתחם הבימה.
במהלך העשור האחרון הפכה תל אביב לעיר עולם. אין כמעט פרס בינלאומי שהעיר לא קטפה והיא ממותגת בעולם כאחת הערים הכי אטרקטיביות לתיירים.
כבר חמש שנים שתל אביב היא העיר שהעולים החדשים הכי רוצים לגור בה.
חולדאי הפך עם השנים לאחד מיקירי הקהילה הגאה. לא מעט בזכות מצעדי הגאווה המפורסמים שמושכים אליהם רבבות מכל העולם. לאחרונה אף אושר שיפוץ מסיבי במרכז הקהילה הגאה בגן מאיר.
חולדאי הפך את תל אביב לעיר העשירה בישראל. הוא מנהל כבר שנים את העיר ללא גרעונות. חלק גדול מהצלחה זו נזקף לעובדה שיש לו רוב אדיר בקואליציה ומעט מתנגדים במועצת העיר.
6 צפייה בגלריה
רץ לכנסת. מפלגת "הישראלים"
רץ לכנסת. מפלגת "הישראלים"
רץ לכנסת. מפלגת "הישראלים"
(צילום: נס הפקות)
פליטות הפה: מצעד המשפטים המיותרים
חולדאי אינו ידוע כאדם קר מזג, סבלני וקשוב. לאורך שנות כהונתו נרשמו כמה התבטאויות שנויות במחלוקת ופוגעניות שלו:
כמנהל גימנסיה הרצליה למשל אמר חולדאי פעם על הומוסקסואליים שהם "מגעילים כמו ג'וקים", אולם בהמשך חזר בו מאמירה זו ועם הזמן הפך ליקיר הקהילה הגאה.
הוא ידע מאבקים וסכסוכים עם אוהדי הפועל תל אביב כדורסל. הם כינו את אמו "זונה" והוא השיב להם: "אמא שלי חנה הייתה מורה ומחנכת. זונה היא לא הייתה".
בשנת 2010, בעת דיון בעירייה בנושא תווי חניה אמר: "בלי שטיקים ובלי טריקים. על כל צעיר שרוצה לגור פה יש עוד עשרה. להיות תל אביבי שווה העברת בעלות. אנחנו נטרטר כל בן אדם שיבוא לפה עד קצה גבול היכולת. נעשה לו את המוות ונשלח אותו להביא את סבא, את אמא את הדוד והדודה".
6 צפייה בגלריה
רון חולדאי. הפך ליקיר הקהילה הגאה
רון חולדאי. הפך ליקיר הקהילה הגאה
רון חולדאי. הפך ליקיר הקהילה הגאה
( צילום: עמית מגל)
באותה שנה ביקר את החרדים, ציין שהם בורים וקרא למרי אזרחי נגדם: "חייבת לבוא התפכחות ואולי אף התמרדות בקרב הרוב האזרחי הדומם. מדינת ישראל מממנת ומטפחת ציבורים שלמים של מתבדלים, ואם תרצו בורים, שמספרם הולך וגדל בקצב מבהיל המסכן את חוסננו החברתי והכלכלי"‭.
בשנת 2013 אמר לחברת המועצה שרון מלכי: "את חמודה". בהמשך התנצל ואמר לה: זקן שכמוני, לא הייתה לי שום כוונה לפגוע". פליטת פה סקסיסטית נוספת הופנתה לסגניתו, חברת המועצה מיטל להבי ממרצ, לה קרא פעם "מיידלע".
לפני שלוש שנים עורר סערה כאשר חשף בריאיון כי אכל בעבר בשר כלב. בעקבות הביקורת, חולדאי הסביר מאוחר יותר כי התארח בבית משפחת איכרים וייטנאמית, שהזמינה אותו לביתה והגישה לו את המעט שיש לה, מצב המחייב את האורח לאכול מתוך נימוס.
מה אומרים עליו
ישראל גודוביץ', לשעבר מהנדס העיר: "לא משנה מה חולדאי הבטיח, הוא לא יקיים. בגלל זה התפטרתי מהעירייה. חולדאי לא עשה טוב לעיר. מה שהיה טוב פשוט יצא לו במקרה ובטעות. כפי שחולדאי לא ספר את החלשים בדרום העיר, כך גם את החלשים במדינת ישראל הוא לא יספור. הוא יעבוד על כל המדינה".
השחקנית וכלת פרס ישראל גילה אלמגור: "רון הוא איש מעשה שהפך את תל אביב לבירה של תרבות. הוא משקיע בתרבות שאותה רצחו וזרקו בשולי הדרך. עבדתי איתו בקדנציה הראשונה שלו. הוא נתן לי את תיק התרבות וקיבלתי ממנו גיבוי.
"כמה שיש לו פתיל קצר ככה הוא גם יודע להקשיב, הוא סקרן, חד מחשבה וישר כמו סרגל. הוא לא מבזבז זמן ומילים, ממוקד בעשייה. כל הזמן רוצה לדעת, ללמוד. כמוביל הייתי רוצה לתת לו את השם המוביל הארצי".