העם אמר את דברו לא רק בבחירות לכנסת, אלא גם בסקר של חברת נתיבי איילון. לראשונה, הציבור הרחב נשאל ובחר אילו הטבות יקבלו נהגים מהמדינה במידה וישנו את הרגלי הנסיעה שלהם. בקרוב, יוכלו נהגים שיצטרפו לפרויקט התמריצים "דרך ערך" של משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, לקבל שורה של הטבות במגוון קטגוריות ביניהן: הסעדה, בידור, בילוי ופנאי, , וזאת, בנוסף לאלפי השקלים בהם יוכלו המשתתפים לזכות בתום שנה.
מאות משתתפים לקחו חלק בשאלון שתוצאותיו כבר שולבו בדרישות מכרז לאספקת ההטבות לפרויקט. ההטבות מחולקות ל-3 רמות מחיר: הטבה קטנה, הטבה בינונית והטבה גדולה, ויחולקו בהתאם לגודל האתגר שיוצב למשתתפים. לפי בחירת הציבור בקטגוריה של הטבה קטנה מרבית הנשאלים בחרו במקום הראשון באוזניות, במקום השני בקפה ומאפה ובמקום השלישי בשייק פירות. ארוחות בוקר נבחרו במקום הראשון בקטגוריה של הטבה בינונית כאשר במקום השני, משתתפי הסקר בחרו בכרטיסי קולנוע ובשלישי, בהמבורגר. בקטגוריה של הטבות גדולות, במקום הראשון בחרו משתתפי הסקר לקבל שעון חכם ובמקומות השני והשלישי (בהתאמה), כרטיסים למופעים ולאטרקציות. בסך הכל, יחולקו לנהגים המשתתפים בפרויקט כ-200,000 הטבות.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ההטבות שנבחרו בסקר יחולקו למשתתפי הפרויקט אם וכאשר יעמדו באתגרים שונים ב"רמות קושי" שונות, כך לדוגמא, הטבה קטנה, תתקבל אם המשתתף ייסע פעם בשבוע ברכבת משימה שעבורה יוכל לקבל קפה ומאפה. משתתף יקבל הטבה בינונית בדמות ארוחת בוקר, לדוגמא, אם ייסע 10 נסיעות בתחבורה ציבורית במהלך חודש אחד. ואילו הטבה גדולה תתקבל אם המשתתף ימנע מנסיעה בשעות העומס עם הרכב הפרטי במהלך חודש שלם. על עמידה באתגר זה הוא יקבל זוג כרטיסים לסרט. אתגרים אלו מהווים שכבה נוספת בהבנת הכוח המניע את ציבור המשתמשים לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם והפחתת השימוש ברכב הפרטי.
איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון: "המשימה שלנו היא לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי לא רק באמצעות טיפול בתשתיות התחבורה אלא גם בניהול הביקושים בפועל. כחלק מהחשיבה החדשנית של הפרויקט אפשרנו לציבור לא רק להצטרף לפרויקט, אלא גם לבחור איזו מתנה יקבלו מהמדינה. לשמחתנו אנחנו יכולים להעניק לציבור בדיוק את מה שבחר. "דרך ערך" הוא נדבך חשוב במכלול הפתרונות שמקדם משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון המייצרים לציבור אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ואני מקווה כי הפרויקט יתרחב ויהפוך לתוכנית לאומית".
2 צפייה בגלריה
נתיבי איילון
נתיבי איילון
נתיבי איילון
(צילום: מוטי קמחי)
פרויקט דרך ערך הינו פרויקט שמטרתו לעודד שינוי התנהגות בקרב ציבור הנוסעים ברכב פרטי על ידי מתן תמריצים כספיים והטבות. זאת במטרה להפחית את נסיעותיהם במטרופולינים הגדולים בישראל: חיפה, ירושלים, תל אביב ובאר שבע בשעות העומס, ולהגדיל את מספר הנוסעים ברכב. משתתפי הניסוי יוכלו לקבל עד 2,000 שקלים לשנה, בהתאם למאפייני נסיעותיהם, תקציב המשתתפים יגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לאופי הנסיעות : היקף הנסיעות, שעות הנסיעה ומיקום הנסיעה. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או לצרף נוסעים נוספים לרכבו יגדיל את תקציבו. לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים (במטרופולינים השונים), יפחית משמעותית את תקציבו.
עד כה הצטרפו לפרויקט יותר מ-6,000 משתתפים כאשר עד סוף שנת 2020 צפויים לקחת חלק כ- 15,000 משתתפים מכל רחבי הארץ.