1 צפייה בגלריה
מנחם קרן
מנחם קרן
מנחם קרן
(פרטי)
החלטה להפוך לעצמאי ולפתוח עסק, לא היתה קלה עבור מנחם קרן מחולון. "בחרתי להתמקד בנישה שלא כל כך מפותחת במשרדים הגדולים ולכן הייתי חייב לצאת לעצמאות. זה קרה לפני ארבע שנים, כבר הייתי נשוי ועם ילדים ונערכתי לזה בהתאם, הכנתי קצת כסף בצד וראיתי בזה הרפתקה".
כלומר?
בתחום שלי אם אתה לא מצליח כעצמאי, תמיד תוכל לחזור להיות שכיר. אבל זה לא מתאים לכל אחד, זה דבר שחשוב שאנשים ייקחו בחשבון לפני שהם יוצאים לעצמאות. אסור לעשות את זה מתוך החלטה אימפולסיבית. הרבה אנשים מתעצבנים על מקום העבודה, חושבים שהבוס מרוויח הון על גבם ופשוט עוזבים, זאת טעות כי לפני מהלך כזה חייבים לעשות שיעורי בית, לחשב כל שקל ולהיערך נכון".
במסגרת עבודתו קרן הבין את הנטל הכבד שהמדינה מניחה על כתפי העצמאים ולכן הצטרף למאבק השולמנים. "דווקא כרואה חשבון אני רואה על בסיס יומיומי את המאבק של העצמאים, אני פוגש בכל יום עסקים קטנים ובינוניים שמתמודדים עם קשיים ששכירים בכלל לא מכירים. משלמים את הפנסיה של עצמם, ביטוח לאומי, ביטוחי בריאות ועוד.
"מסתכלים על עסק וחושבים שיש לו מחזור של מיליוני שקלים, אבל לא יודעים שיותר ממחצית מההכנסות הולכות על תשלומים שונים. כשעצמאי חולה הוא מגיע לעבודה גם עם חום, כי אף אחד לא ישלם לו אם הוא יישב דקה אחת בבית. אלו היבטים שרק השולמנים באמת מבינים".
כיצד אתם נאבקים?
"בכל המישורים. ברמה האישית ערכתי כנס שולמנים אצלי במשרד, אני מקדם פגישות עם משפיעים על דעת הקהל, חברי כנסת ואנשים שיש להם השפעה, כי חשוב שהם יבינו מה המקור של המאבק שלנו. השולמנים פוגשים אותי בכל היבט של חיי, אני רואה את האתגרים שלנו וחשוב לי להעביר את המידע הזה הלאה למקבלי ההחלטות. באופן כללי השולמנים זה קודם כל אחד בשביל השני, כעצמאים אנחנו חייבים לתמוך זה בזה. בימים שהיה מצב ביטחוני מתוח ערכתי כנס לבעלי עסקים מהדרום, הסברתי להם את הזכויות שלהם כי למרות שמדינה מפצה אותם בדמות מסלול ייחודי במס הכנסה - המידע הזה הרבה פעמים מוצנע ומוסתר מהציבור".
זה לא אבסורד בעיניך?
"ברור. כי ההצלחה שלנו היא אינטרס של המדינה, אנחנו הנמלים העמלות בקן, אנחנו המעמד הבינוני שמניע את הכלכלה של המדינה, אבל בסופו של יום אנחנו משלמים את המחיר הכי יקר. זה נשמע טוב כשהמדינה דואגת לשכירים, אבל ההטבות האלו מתגלגלות לפתחו של בעל העסק. הוא זה שכורע תחת הנטל, לא המדינה שמקבלת החלטות שנראות טוב בכותרות".

ועידת "ידיעות תקשורת": למען העסקים הקטנים

הוועידה השנתית לעסקים של "ידיעות תקשורת" תתקיים באילת בסימן 30 שנים לרשת, והשנה תוקדש תשומת לב מיוחדת למאבקם של העצמאים במדינת ישראל – מה אפשר לעשות לשיפור מצבם ואילו בשורות מביאים איתם הפוליטיקאים בעניינם.הכינוס ייערך בסוף חודש פברואר באילת, ויתקיימו בו פאנלים ודיונים במעמד חברי כנסת מימין ומשמאל, ואלו יעלו על השולחן נקודות בוערות ומורכבות העוסקות בבעלי העסקים בישראל ובסוגיית התחבורה והעסקים בשבת. את קולם של בעלי העסקים ישמיע נציג השולמנים אביר קארה. הוא יתאר כיצד צברה מחאת בעלי העסקים הקטנים והבינוניים תאוצה ומהן הדרכים לשינוי מצבם.
● הוועידה השנתית של ידיעות תקשורת, 27–29 בפברואר, אילת. לפרטים והרשמה: חיה שלמה 054-3337031.