למרות שעובדים רבים בעיריית חולון יצאו לחל"ת עקב התפשטות נגיף הקורונה, אגפים מסוימים בעירייה דווקא זכו לתגבור. בתחילת המשבר הודיע ראש עיריית חולון, מוטי ששון, כי אגף שפ"ע והפיקוח העירוני יפעלו במלוא הכוח ואף יוסיפו עובדים כדי להעניק מענה לתושבים בימים אלו.
2 צפייה בגלריה
אלי. מתרגל למציאות שגם הבית מלא במצלמות
אלי. מתרגל למציאות שגם הבית מלא במצלמות
אלי. מתרגל למציאות שגם הבית מלא במצלמות
(צילום: קובי קואנקס)
כתוצאה מכך סמנכ"ל תפעול ומינהלה בעיריית חולון, ארז אלי, נדרש לבצע לא מעט שינויים והראשון שבהם הוא זריקת מוטיבציה לעובדים: "כשאתה מגדיר עובד כחיוני ומסביר לו שדווקא בימים אלו העבודה שלו קריטית זה ממלא אותו בתחושת שליחות. הוא מבין עד כמה הפעילות שלו חשובה. רק לשם הדגמה, אם בעבר עובדי אגף תברואה חטפו שיימינג ברשתות החברתיות, זה השתנה. העלנו השבוע פוסט עם תמונות של העובדים והוא קיבל מאות לייקים והתגובות היו מדהימות. הדפסתי את הטוקבקים ותליתי אצלנו, שיראו כמה תושבי העיר מעריכים את המאמץ שלהם בימים כאלה. זה נכנס להם ללב".
כיצד אגף שפ"ע התאים את עצמו למצב?
"בגלל שאנשים בבית העיר מייצרת יותר אשפה, תוסיפו לזה את פסח ויש עלייה דרמתית בפסולת וגרוטאות שדורשות פינוי במנופים. לכן הגדלנו את מערך העובדים, גם בעובדי עירייה וגם בעובדי קבלן, הוספנו מנופים, הוספנו ניקיון רחובות בלחץ מים, הגדלנו את פעולות ניכוש העשבים, הגדלנו את תדירות הפינוי כאשר הכוונה היא לבצע פינויים כפולים בסמוך לחג הפסח ולהמשיך לעבוד גם בחול המועד כבשגרה".
העובדים פועלים בתנאי שטח קשים יותר.
"יש לנו הרבה עובדים שמגיעים בתחבורה ציבורית שהיום כמעט מושבתת, וזה דורש מהם מאמץ. ובגלל שכולם בבית החניות עמוסות, ויש המון חסימות כבישים, ולפעמים כדי לפנות אשפה העובדים צריכים ללכת רחובות שלמים. בנוסף, יש גם את נושא ההידבקות שאנחנו פועלים למנוע. כל העובדים מחויבים להיות ממוגנים עם כפפות ומסיכות. המנהלים נמצאים בשטח, כמעט ולא יושבים במשרד, כולם נרתמים לעבודה".
2 צפייה בגלריה
עובד תברואה בעיר. מבצע פסח
עובד תברואה בעיר. מבצע פסח
עובד תברואה בעיר. מבצע פסח
(צילום: קובי קואנקס)
גם הפיקוח העירוני של עיריית חולון נקרא לדגל, והחליף את דוחות החניה והפרות הסדר בפיקוח מאסיבי דווקא באזורים נטושים. "כאשר התושבים חזרו לבתים, הם השאירו את המרחב הציבורי ריק, אין אף אחד באיזור התעשייה, בקניון, בבתי הספר או ב'לה פארק', והחשש הגדול הוא שמישהו ינצל את זה. לכן אנחנו כל הזמן מקפידים על נוכחות דווקא שם".
ומה הפקחים מוצאים באזורים נטושים?
"הרבה דברים. ילדים שנתפסו על גדרות בית הספר כשכנראה ניסו לבצע ונדליזם, ניסיונות להשתלט על שטחים בניגוד לחוק באיזור התעשייה, ניסיון להקים תחנת מעבר לפסולת בניגוד לחוק, ואדם שניסה להקים תחנת דלק פיראטית בשטח שלו. זיהינו את התחנה באמצעות רחפן. הרחובות יחסית שקטים, אבל רק הנוכחות שלנו מונעת ביזה. במקביל אנחנו גם אוכפים את ההנחיות החדשות, בודקים שרק עסקים שיש להם אישורים נשארים פתוחים ומבצעים חסימות כבישים, לאתר תושבים שמפרים את ההסגר. יש לציין שחילקנו מעט מאוד דוחות. הציבור ברובו נשמע להוראות".
אלי נשוי למורה לחינוך מיוחד ואב לשני בנים (12 ו־9). הניסיון לתמרן בין בני המשפחה לעבודה, מאתגר. "אני עדיין לומד איך לעבוד מהבית, זה מורכב. לפני כמה ימים רק רציתי לספר להם על החלוקת מזון, נכנסתי לחדר והורדתי חולצה ופתאום קלטתי שאשתי בשיחת זום עם שמונה הורים המומים של תלמידים, ברחתי מהחדר לסלון רק כדי לגלות שגם הבן נמצא בלמידה אונליין. אני עושה בושות".
פורסם לראשונה: 08:01, 06.04.20