דב גבע הגיע עם הוריו לחולון בשנת 1950 כשהיה בן 6. "בשנות החמישים לא היתה בנייה מזרחית לשיכון ותיקים בחולון, כשהייתי בן 6 הייתי יוצא למרפסת ורואה דיונות ומעבר לדיונות גבעה ועליה עמד המבנה של חוסמסה". בזמנו המבנה המיתולוגי שבשנת 1934 שימש כבית באר ולאחר מכן אתר אימונים של ההגנה, כבר הפך למיתוס ובמלחמת העצמאות אף שימש כנקודת תצפית ואיתות סמוי בשעת חירום. על כן הרשויות הציבו שומר שמנע כניסה למקום.
2 צפייה בגלריה
דב גבע מבקר ב"חוסמסה"
דב גבע מבקר ב"חוסמסה"
דב גבע מבקר ב"חוסמסה"
(צילום: אסנת פנקס)
במשך שנים חלם גבע לבקר במבנה עד שבגיל 9 החליט ללכת ללא רשות הוריו "מבחינתי זה היה מקום קסום, מסתורי, ממש טירה בחולות" מספר גבע שהגיע למקום מספר פעמים, עד שיום אחד החליט לנסות להיכנס לתוך המבנה אך נתפס על ידי שומר המקום. באותו יום הבטיח לעצמו, שהוא עוד יכנס לתוך האתר ויגלה את המסתתר בו. במשך השנים גבע חקר על המקום, למד על הבאר שסיפקה מים לשכונות הקרובות, למד על אימוני ארגון ההגנה שנערכו במקום, למד על הסליקים שהונחו בו, אבל לתוך המבנה עצמו לא נכנס.
2 צפייה בגלריה
דב גבע מבקר ב"חוסמסה"
דב גבע מבקר ב"חוסמסה"
דב גבע מבקר ב"חוסמסה"
(אסנת פנקס)
אחרי 70 שנה הוא החליט לממש את ההבטחה. לאחרונה גבע ואישתו דינה ביקרו במוזיאון "חוסמסה". המקום אומנם שינה את פניו מאז שנות ה - 50, אבל ההתרגשות מכך שסוף סוף היו יכולים להיכנס לתוך המבנה, היתה גדולה. "רציתי עוד בחיי לראות פעם אחת את המבנה מבפנים, והגשמתי חלום ילדות" מסכם גבע את החוויה.
מבנה "חוסמסה" משמש כיום כמוזיאון לתולדות ההגנה ומופעל על ידי רשת קהילה ופנאי בחולון.
פורסם לראשונה: 08:20, 28.01.20