לאחר מערכת הבחירות המקומיות האחרונה חברת מועצת העיר, ד"ר קרן גונן, מונתה לתפקיד יו"ר ועדת איכות הסביבה בחולון. התפקיד, לטענתה, קרוב לליבה, אך לאחר כשנה בחרה להתפטר. כעת היא חושפת את הסיבה ומתריעה כי היעדר הסמכויות של הוועדה עלול לגרום לנזק לבריאות תושבי העיר חולון.
3 צפייה בגלריה
ד"ר קרן גונן
ד"ר קרן גונן
ד"ר קרן גונן
(צילום פרטי)
"במשך שנה ניסיתי לכנס את הוועדה", מספרת גונן. "לא משנה כמה ניסיתי לא נתנו לי, בטענה כי מנהלת היחידה לאיכות הסביבה בעירייה עומדת לעבור תפקיד ולכן אין טעם.
"למרות זאת, היא המשיכה בתפקידה והוועדה לא התכנסה למעלה משנה וחצי. כשהבנתי שהחודשים חולפים ולוועדה שבראשה אני עומדת אין סמכות ואין מנדט בחרתי להתפטר. מדובר בוועדה סטטוטורית לביקורת וייעוץ ולא יתכן שיתעלמו ממנה".
במסגרת התפטרותה גונן הודיעה לעירייה כי יש לכנס את הוועדה בדחיפות, ראשית כיוון שהוועדה לא התכנסה זמן רב, נושא שגם מבקר המדינה העביר עליו ביקורת, שנית, כיוון שקיימת סכנה של זיהום מים במי השתייה בעיר.
מאז עברה חצי שנה, הוועדה לא התכנסה וגונן הבינה כי הנושא נדחק, על כן החליטה לחשוף את המידע שבידה "נמסר לי באופן ברור כי קיים זיהום בבארות המים באזור התעשייה שבמזרח העיר והוא מתפשט לכיוון מערב אך עיריית חולון לא פועלת על מנת לפתור את בעיה.
3 צפייה בגלריה
"באחריות העירייה" | צילום: קובי קואנקס
"באחריות העירייה" | צילום: קובי קואנקס
"באחריות העירייה" | צילום: קובי קואנקס
(בניין עיריית חולון| צילום: קובי קואנקס )
"מקור הזיהום לא ידוע והנושא לא מטופל כראוי, אומנם חסמו את הבארות המזוהמים אבל מדובר בזיהום שיכול בקלות להגיע לברזים של כולנו ואולי כבר הגיע ואין לנו מושג".
האם פנית למי שיקמה בנושא?
"בוודאי. ראשית חשוב לציין כי הנושא באחריות עיריית חולון. ממי שיקמה נמסר לי כי אכן יש זיהום וכי הם מתכננים פרויקט רחב היקף לניטור מי הבארות בכל העיר, הפעולה תתבצע בשיתוף מקורות והגורמים הרלוונטיים אבל אני שואלת מדוע הם צריכים לבצע את היוזמה? האם הם אינם בטוחים כי הם מספקים לתושבים מים ראויים? לאחרונה שלחתי שאילתא לראש העירייה לגבי טיב המים שלנו, יש שיגידו שאני עושה רעש אבל אם רק ככה אני מניעה את גלגלי המערכת אז מעולה".
3 צפייה בגלריה
כוס מים
כוס מים
כוס מים
(צילום המחשה: shutterstock)
מעיריית חולון נמסר: "אזור התעשייה של חולון החל לפעול בשנות ה-40 של המאה הקודמת, ולאורך השנים היתה בו תעשיה מגוונת. בעירייה מכירים את נושא זיהום מי התהום ואולם מקורו אינו ידוע. במקרים שבהם ניתן להוכיח על מזהם מסוים, ניתן על פי חוק המים להטיל עליו את האחריות לשיקום ולטיפול במי התהום.
"כל אזור התעשייה הוכרז על ידי רשות המים כאזור שאינו מותרים בו החדרה או חלחול ללא אישור רשות המים. עם זאת, בשנים האחרונות פועלת רשות המים בשיתוף המחלקה לאיכות הסביבה לשיקום מי התהום. בחולון בכלל קיימים כ-120 בארות כאשר כ-75 מתוכן הינן בארות ניטור ורובן ממוקמות בתוך אזור התעשייה. בשבוע הבא עתידים לקדוח עוד 2 בארות ניטור בתוך אזור התעשייה.
"בשנה האחרונה המחלקה לאיכות הסביבה בשיתוף רשות המים ותאגיד המים מי שיקמה מקדמת באר שיקום בשטח החווה החקלאית. כמו כן, מקודמת תוכנית לטיפול מי התהום באזור האס"פ הלא הפעיל, במידת הצורך. בנוסף, בוצעו מספר פעולות שיקום באתרים שבהם פעלו מפעלים מזהמים בעבר כמו מפעל תדריגן".