"יש לי שני בנים שהיו אצל הרב, הוא היה הכל עבורם. אחד מהם החליט בשלב מסוים לעזוב. הוא היה מתעורר בלילה בבכי, אמר שהרב עושה דברים קשים, ואני בטיפשותי לא האמנתי לו... הבן שלי אמר שהוא הרס משפחות, ששמע שהוא פגע בנערים שברחו לירושלים כדי להתרחק ממנו". את הדברים הקשים האלה מספרת לנו השבוע אמא לנערים שפרשו מקהילתו של רב מחזיר בתשובה ידוע, שבשבוע שעבר הופץ בעניינו סרטון שעורר סערה בחולון והאיזור.
2 צפייה בגלריה
הרב והתלמידים הנאבקים על רצפת בית המדרש
הרב והתלמידים הנאבקים על רצפת בית המדרש
הרב והתלמידים הנאבקים על רצפת בית המדרש
(מתוך הסרטון)
בסרטון נראה הרב בסיטואציה חשודה ומביכה, כשהוא יושב במשרדו בישיבה, וזאת תוך צפייה מגונה בתלמידים הנמצאים בחדר האוכל של בית המדרש. במהלך הצפייה נשמע הרב מחלק הוראות הפעלה בטלפון לעוזרו, שנמצא סמוך לתלמידים, כשחלק גופם העליון חשוף והם מורחים את גופם בשמן. כל זאת כהכנה לקראת מה שנראה כקרב היאבקות בין התלמידים על רצפת חדר האוכל.
בעקבות הפצת הסרטון נקלעה קהילתו של הרב למשבר, ועם זאת מדובר בחצר מגובשת ומאוחדת, לפחות כלפי חוץ. במסגרת הכנת הכתבה התברר כי קשה מאוד למצוא מישהו מבפנים שיסכים לדבר בענייני הרב. רמז למה שמתרחש בחדרי חדרים אפשר לשמוע רק ממי שפרשו מהקהילה.
אמא לשני תלמידים שעזבו את הקהילה: "הבן שלי היה מתעורר בלילה בבכי, אמר שהרב עושה דברים קשים, ואני בטיפשותי לא האמנתי לו. הוא אמר שהוא הרס משפחות"

"קצה הקרחון"

בדומה לאמא לשני הבנים שלמדו אצל הרב, גם ג', תלמיד לשעבר בישיבה שלו, אומר שידע על מקרים דומים. גם ג' החליט להוציא את הרב מחייו. "בזמנו לא היו סרטונים, למרות שבדיעבד אני מבין שמה שפורסם צולם בשנים שהייתי שם", הוא אומר השבוע, "את הקהילה עזבתי כי זה היה אינטנסיבי מדי בשבילי - או הכל או כלום וזה לא מתאים לכל אחד. למרות שעזבתי, שמרתי על קשר טוב עם חברים משם ועם הרב".
וכשהסיפור התפוצץ, יצרת קשר?
"כן, אבל מיד התחרפנו עלי. הם אמרו שלא מטאטאים שום דבר מתחת לשטיח אבל שזה לא התפקיד שלנו לשפוט את הרב, שבשביל זה יש רבנים שמנוסים בזה וצריך לכבד את ההחלטה שלהם. אני יודע שלמי שבא מבחוץ זה נשמע מוזר אבל בגלל שהייתי חלק מהקהילה אני מבין, במקומות כאלה לטוב או לרע תומכים בך. גם אם נפלת ולא משנה באיזו צורה, עוזרים לך ולכל אחד יש מחילה. אבל אחרי שראיתי את הסרטון קשה לי להעלים עין, אני לא מתכוון לחזור לשם".
לצד הזעזוע מהתכנים שעולים מהסרטון, עלו השבוע סימני שאלה לגבי הגורמים שעומדים מאחורי פרסומו. בהודעה שצורפה לסרטון נכתב: "מדובר בחיזוק ומסר מהרב (כך במקור, ח.כ), שפגע בהמון ילדים ועשה בהם ועליהם מעשה תועבה של ממש וצריך להוקיע אותו מתוכנו. ראו הוזהרתם מהרשע הזה, אשר אין לו מעצורים, זה רק קצה הקרחון שיש לנו לפרסם על הרשע הזה. פרטים יבואו בהמשך".
תלמיד לשעבר: "אני יודע שלמי שבא מבחוץ זה נשמע מוזר אבל במקומות כאלה, גם אם נפלת, עוזרים לך ולכל אחד יש מחילה. אבל אחרי שראיתי את הסרטון - אני לא מתכוון לחזור לשם"
ואכן, גורמים המקורבים למפיצי הסרטון הבהירו השבוע: "מדובר באדם שפוגע בנערים רבים וקיימים ברשותנו עוד חומרים מפלילים שבקרוב יופצו".

"סחיטה וניפוח"

מקורבי הרב הגיבו השבוע בשמו, וטענו להגנתו ש"הרב נסחט על ידי אנשים ולאחר שסירב לשלם סכומי כסף גדולים - הסרטון פורסם. מפיצי הסרטון מנהלים מערך סחיטה כספי, שכולל האזנות סתר וכדומה. הסחיטה נמשכה במשך מספר חודשים וללא הצלחה, ולכן אותם גורמים הפיצו את הסרטון הערוך. למרות העוול העצום שנגרם למצולמים בו, מדובר בניפוח של הדברים כפי שהם. המציאות שונה בתכלית".
2 צפייה בגלריה
התלמידים הנאבקים על רצפת בית המדרש
התלמידים הנאבקים על רצפת בית המדרש
התלמידים הנאבקים על רצפת בית המדרש
(מתוך הסרטון)
הרב נחשב למחזיר בתשובה מוכר, שבמסגרת הקהילה מעביר שיעורים למאות תלמידים מהאיזור, מדי שבוע, חלקם בנים למשפחות קשות יום. על התלמידים חל איסור מוחלט להשתמש בטלפונים ניידים, כך שאולי נמנעה מחלקם האפשרות להיחשף בעצמם לסרטון, שבשלב מסוים הוסר מהרשתות בכלל ומערוצי היוטיוב בפרט. ועדיין, בעידן הנוכחי, קשה מאוד לצנזר תכנים כאלה, ותלמידים ובני משפחותיהם התקשו להתמודד עם החשיפה. גם הקהילה שסובבת אותם ורבנים מובילים באיזור, עמדו מול הסרטון במבוכה גדולה.
"הנושא מטופל על ידי גדולי ישראל ולא צריך להמשיך לשפוך דם של קהילה שלמה. מה עם כל מוסדות החינוך ופעילות החסד שהרב עושה ומקדם? אי־אפשר לבטל קהילה שלמה ברגע"
גורם בקהילה אמר השבוע: "המידע הועבר לרבנים בכירים ובמסגרת דין תורה הרב לקח אחריות על דברים מסוימים וקיבל על עצמו את ההגבלות של הרבנים. הוחלט שהוא יגיע לישיבה רק באירועים מיוחדים אך הוא ימשיך להיות רב בית הכנסת, וימשיך לפעול מהמבנה של הקהילה".
זהו, מודה ועוזב ירוחם? הסיפור סגור ונעול מבחינת הקהילה?
"אני לא יודע שום דבר לגבי הודאה או התנצלות. הרב לקח אחריות, הנושא מטופל על ידי גדולי ישראל ולא צריך להמשיך לשפוך דם של קהילה שלמה. מה עם כל מוסדות החינוך, האברכים, פעילות החסד והתרומות שהרב עושה ומקדם במשך שנים? אי־אפשר לבטל קהילה שלמה ברגע".
ובכל זאת, היתה כאן פגיעה חמורה.
"זה נכון, אבל מה איתנו. יש לנו ילדים שנחשפים לדברים מזעזעים שכל חיינו ניסינו למנוע מהם, אנשים תופסים אותם ברחוב ואומרים להם דברים קשים, מי ייתן דין וחשבון על הפגיעה בהם? יש גם את הרבנית שכל חייה מסרה את נשמתה עבור משפחות הקהילה, והיא נמצאת במצב קשה. גם ילדיו של הרב שומעים דברים מזעזעים. צריך להפסיק לנסות לסחוט את זה. לפני שבורא עולם יצר את העולם הוא יצר תשובה. זה לא התפקיד שלי לקבל החלטות כאלו, יש את גדולי ישראל והם מחליטים. אבל אני כן שואל - איפה היו כל המתלוננים עד עכשיו? מדובר בסרטון ישן, אז למה דווקא עכשיו כולם התעוררו? יש לנו ילדים ומשפחות שלא עשו שום דבר רע ואין שום סיבה ששמה של קהילה שלמה יהרס".

הפיץ ונפגע

כשצופים בסרטון קשה לפספס שהוא ערוך בקפידה. לגבי מקור הצילום, גורם המעורה בפרשה טוען כי מדובר באיש מהקהילה שהציב מצלמות סמויות בבית המדרש בניגוד לחוק, ושבניגוד לטענות המקורבים לרב, הדבר היחיד שדרש בתמורה לכך שלא יפיץ את הסרטון הוא פרישתו של הרב מהחיים הציבוריים.
"אם הרב היה עוזב את הישיבה, את בית הכנסת ומפסיק להעביר שיעורי תורה, הסרטון לא היה יוצא", אומר השבוע אותו הגורם, "הבן אדם הזה ניסה להתלונן על הרב בעבר אבל הוא פחד שיעמתו אותו עם הרב במשטרה. הרי כל החיים שלו נמצאים בקהילה, הילדים שלו לומדים במוסדות הרב, ואפילו אשתו עובדת שם. אבל הרב סירב לפרוש ולכן הוא הפיץ את הסרטון. לפי מה שהבנתי המצב שלו בבית לא טוב אז אני לא כל כך בטוח שהוא יממש את ההבטחה להפיץ עוד מידע".
מהמשטרה נמסר בתגובה לדברים: "נפתחה חקירת משטרה המתנהלת בהתאם להנחיות פרקליט מלווה. מטבע הדברים, על מנת להימנע משיבוש החקירה, לא נוכל לפרט אודותיה".