רגע לפני העוצר: נגיף הקורונה אילץ את המשטרה להתמודד עם לא מעט שינויים. השוטרים נדרשים לאכוף תקנות חדשות שמשתנות מדי יום, לפקח על מרחבים שננטשו, וכמובן להמשיך לאכוף את החוק תוך כדי סיכון הדבקות יום יומי. מה התלונה העיקרית בימים אלה? מריבות שכנים, ויש גם בשורות טובות.
2 צפייה בגלריה
פקד דודי מנשה
פקד דודי מנשה
פקד דודי מנשה
(צילום: דוברות המשטרה )
הבשורה הטובה היא שעל פי נתוני התלונות שהוגשו לאחרונה במשטרת מרחב איילון, חלה ירידה משמעותי של 30 אחוז בעבירות רכוש, בהשוואה לחודשים ינואר עד מרץ אשתקד. באופן מפתיע קיימת גם ירידה קלה במספר התלונות בגין אלימות במשפחה.
לעומת זאת חלה עלייה של 300 אחוז בתלונות על סכסוכי שכנים, מחציתן התרחשו רק בחודש מרץ.
על מנת לרכז את הפעילות באגף המבצעים במרחב איילון מינו רפרנט קורונה, את התפקיד קיבל פקד דודי מנשה שמשמש כקצין שיטור וקהילה מרחב וממונה על השוטרים השכונתיים בחולון, בת ים ואזור.
"המשטרה ערוכה עם הרבה כוחות לטפל באירועי קורונה ובאירועי שגרה", אומר פקד מנשה. "יש לנו עלייה בעומס באירועים כמו סכסוכי שכנים וזה טבעי כי אנשים יותר בבית ובסגר. השוטרים הקהילתיים נכנסו חזק לתחום במטרה להעניק מענה מיטבי כדי לבצע גישור, השאיפה היא לפתור את הסכסוכים שלא היתה בהם עבירה משמעותית במסגרת גישור. בנוסף, יש גם אכיפה מוגברת במקומות ריקים, בדגש על אזורי תעשייה בחולון ובת ים. ורחובות ראשיים שהיום ריקים. נכון שאנחנו משקיעים את מירב הפעולות בנושא הקורונה, אבל שמים דגש גם על עבירות רכוש שעלולות להתגבר בימים אלו".
כיצד אתם מתמודדים עם אכיפת החוקים החדשים למניעת התפשטות הקורונה?
2 צפייה בגלריה
(תחנת מרחב איילון | צילום: קובי קואנקס)
"יש שיקול דעת. אנחנו מקפידים על הסברה ואכיפה. במקרים שאנשים שמפרים בידוד או הנחיות בזדון אנחנו פועלים בכל האמצעים, כולל קנסות ומעצרים, אבל ברור לנו שזאת לא המטרה, המטרה היא שהציבור ישתף פעולה ורובו אכן עושה זאת. יחד עם זאת, יש מקרים נקודתיים ואנחנו לא חוששים לפעול. השוטרים ממוגנים בהתאם להנחיות ולא מהססים לבצע את הפעולות הנדרשות".
קיימת ביקורת רבה נגד הציבור החרדי שחלקו אינו נשמע להוראות. כיצד זה בא לידי ביטוי באזורים החרדיים בחולון ובת ים?
"יש לנו קשר טוב עם הרבנים המקומיים ואם יש אירוע נקודתי אנחנו מנסים לפתור בהסברה ושיח ובמידת הצורך רושמים גם דוחות. אנחנו בקשר עם כל הגבאים במרחב, וקיבלנו שיתוף פעולה מלא מכולם".
מה צפוי לנו בליל הסדר?
"יהיו יותר שוטרים ברחובות ובחג עצמו. ההנחיות משתנות מיום ליום ואנחנו מתאימים את עצמנו למצב בפעילות אופרטיבית בשטח. ניתן קנסות, יהיו מחסומים ונקווה שהציבור ישמע להוראות. בימים אלו השוטרים נמצאים בחזית כי הסכנה נמצאת בכל מקום, גם במגע עם אנשים נורמטיביים".
אחד המקרים הללו הסתיים בשוטר שנכנס לבידוד. "לאחרונה היה לנו מקרה של ילדה בת שנתיים משוטטת", מספר מנשה. "השוטר שמצא אותה מיד הרים אותה בידיים, וכשמצאנו את ביתה גילינו שכולם שם בבידוד, ולאבא יש תסמינים וחשש לקורונה. השוטר כמובן נכנס לבידוד. אך בתשאול שאחרי המקרה הוא אמר שלא היה פועל אחרת, אנחנו לוקחים סיכונים בשגרה ובוודאי שבימי הקורונה".
פקד מנשה הוא אב ל-3 ולא רק שגרת עבודתו השתנתה, אלא גם שגרת חייו. "גם אשתי עובדת חיונית, אנחנו מתמרנים הרבה ואם פעם ברגע שהייתי נכנס בדלת הילדים היו קופצים עלי, היום הם יודעים שלא מתקרבים לאבא לפני הטקס הקבוע, הנעליים מחוץ לדלת, בגדים לכביסה ואני כמובן מתקלח ורק אז מקבל את החיבוקים שלי. בימים כאלו חשוב לי לשמור גם על הבית שלי", הוא אומר ומסכם בברכת חג שמח ובריא לכל תושבי בת ים וחולון.