עם פתיחת שנת 2020, בבת ים אין עוד עתודות קרקע ובחולון נשארה רק ח־501, שעדיין נמצאת בשלבי תכנון וחלק נכבד ממנה מיועד לפארק שישמר את החי והצומח באיזור. לכן בשתי הרשויות כבר ברור שהדרך היחידה להישאר רלוונטיות היא התחדשות עירונית.
בחולון פינוי־בינוי ותמ"א 38 נחשבו בעבר למילה גסה, אך היום יזמים רבים מספרים שדלת מינהל ההנדסה נפתחה עבורם וכי בניגוד לעבר, בעירייה יש פתיחות לנושא. בין היתר זה בא לידי ביטוי בתוכניות מתאר חדשות שמאושרות ובפיתוח תשתיות באזורים ותיקים.
11 צפייה בגלריה
איך יראה האיזור בעוד עשור?
איך יראה האיזור בעוד עשור?
איך יראה האיזור בעוד עשור?
(קובי קואנקס)
בבת ים נראה כי לאחר שנים של דיבורים יש כוונה אמיתית לנצל את הפוטנציאל שלה כעיר תיירות, הקמת מלונות ואזורי מסחר סמוכים לים לא רק יגדילו משמעותית את מספר המשרות באיזור, אלא גם ימשכו משקיעים ותיירים שישימו את העיר על המפה, ולנו רק נותר לחלום על עיר ללא מע"מ.
ככל שהמחירים בתל אביב ימשיכו לזנק והתחבורה באיזור תמשיך להשתפר, חולון ובת ים רק יבססו את עצמן יותר ויותר כאלטרנטיבה לדיור במרכז במחיר נגיש. הפנטזיה על דירה במיליון שקל כבר נגוזה, אך החליף אותה חלום של דיור משופר בזכות פרויקטים רבים של התחדשות עירונית ושכונות ותיקות שמקבלות השקעה נאותה ויכולות לשמור על רמתן.
ושום מילה על איחוד ערים, שכבר אין להן לאן לצמוח.

רמת הנשיא: מבוקשת מאוד ומתחדשת 

תעודת זהות: עד לפני 30 שנה שכונת רמת הנשיא היתה בין השכונות הזולות בבת ים ובאיזור, כאשר זוג צעיר עוד היה יכול להרשות לעצמו לקנות בית ולהישאר קרוב להורים. אבל אז חל שינוי בשכונה. בשנות ה־90 רבים מתושביה המבוגרים המבוססים עברו לראשון לציון או לדירות קטנות ליד הים ואת מקומם תפסו עולים חדשים (לרוב מברית המועצות לשעבר), לצד הזוגות הצעירים שנשארו.
11 צפייה בגלריה
רמת הנשיא, בת ים. דירות במחירי הקו לים, אבל יש גם בפחות
רמת הנשיא, בת ים. דירות במחירי הקו לים, אבל יש גם בפחות
רמת הנשיא, בת ים. דירות במחירי הקו לים, אבל יש גם בפחות
(קובי קואנקס)
פתאום השכונה הפכה לצעירה יותר ולרב־תרבותית. כתוצאה מכך נפתחו מתנ"סים, נערכו הופעות מוזיקה ואפילו הוקם הקונסרבטוריון. במקביל יש צד אחר לשכונה, כשמתקרבים לרחוב ליברנוב וכל הרחובות הקטנים הסמוכים, אפשר למצוא את האוכלוסייה הדתית על כל גווניה, החל מחובשי כיפה סרוגה ועד לחרדים. זה אומר גם מוסדות בהתאם - גנים, בתי ספר, סמינרים, כוללים, מקוואות ובתי כנסת, שכל אחד מהם מותאם לפי הסגנון הדתי.
לצד כל אלה פועלים עסקים קטנים וזולים, וגם קניון במרחק הליכה.
דבר המומחית (קרול אליאב, זכיינית 'רימקס שיא' בת ים): "המיפוי של האוכלוסייה בשכונה בא לידי ביטוי גם במחירי הדירות. יש כאן דירות במחירי קו הים, אבל יש גם דירת 3 חדרים במיליון וחצי שקלים, אם היא לכיוון לב העיר היא יכולה להיות גם משופצת ועם מעלית. יש כאן מעט מאוד היצע וביקוש אדיר. בדרך כלל דירה שמוצעת למכירה בשכונה לא נשארת על המדף הרבה זמן כי אנשים מחפשים כאן דירות בטירוף ומעטים מוכרים. אחת הסיבות שרבים נמנעים מלמכור היא ההתחדשות העירונית הצפויה כאן.
"מרבית מהדיירים לא יכולים להרשות לעצמם לשפר דיור, ופרויקטים של פינוי־בינוי שנרקמים כאן יפתרו להם את הבעיה. ברחוב כ"ט בנובמבר ורחוב דליה כבר יש היתרים לפינוי־בינוי. כל רחוב אלי כהן בצד של המספרים האי־זוגיים מיועד לפינוי־בינוי. אמנם עדיין בלי היתרים אבל בשלב מתקדם ולהרבה בתים הוסיפו מרפסות שמש, כמו ברחובות הרב מימון, מוהליבר, קרן היסוד וחלק מרחוב אנה פרנק. השכונה הזאת מתחדשת בתוך עצמה".

פארק הים: הכי חדשה והכי יקרה

תעודת זהות: השכונה הוקמה לפני כ־7 שנים על עתודת הקרקע האחרונה של העיר בת ים, ובין האחרונות שנשארו במרכז הארץ. היא גובלת בתחום השיפוט של ראשון לציון, קרובה למחלף קוממיות ולתחנת הרכבת הקלה, שמיועדת לקום בצד המזרחי של המחלף וכולה בנייה חדשה. חלק גדול מהשכונה עדיין לא מאוכלס ונמצא בשלבי בנייה שונים של בניינים החל מגובה 16 קומות ועד גורדי שחקים בגובה 45 קומות, אבל יש גם מעט מבנים נמוכים. כשליש מרוכשי הנכסים במקום מגיעים מתל אביב וירושלים.
11 צפייה בגלריה
פארק הים, בת ים. עדיין בשלבי איכלוס ראשונים
פארק הים, בת ים. עדיין בשלבי איכלוס ראשונים
פארק הים, בת ים. עדיין בשלבי איכלוס ראשונים
(קובי קואנקס)
דבר המומחה (גבי שאולוב, MG נדל"ן): "כרגע רוב האוכלוסייה הם משפרי דיור או רוכשים מחוץ לעיר. השכונה יצרה הגירה חיובית לבת ים למרות המחירים הגבוהים - דירת 2 חדרים ביותר מ־1.5 מיליון שקל, ופנטהאוז של 5 חדרים ב־4-5 מיליון שקל. אין ספק שאלו המחירים הכי יקרים בבת ים.
"הצפי הוא שייבנו 10,000 דירות חדשות, אך חשוב לדעת שיש כוונה להקים במקום דיור בר השגה. כרגע מדברים על דירות בגודל 75 מ"ר ב־30-10% הנחה ממחיר השוק. השכונה עדיין בשלבי פיתוח, ויש כוונה לבנות מלונות ושטחי מסחר בהיקף של 2 מיליון מ"ר. יש הערכה שבסופו של תהליך, ההיצע בבתי המלון יעמוד על כ־3,000 חדרים, זה אומר כמות משרות אדירה שתשפיע באופן ישיר על שוק העבודה בבת ים והסביבה. בנוסף, יש גם תוכניות של העירייה לבנות מוסדות חינוך שיספקו מענה לדיירים החדשים, אבל זה עדיין בשלבי גיבוש".

פנחס איילון: מיוקרה לקיפאון

תעודת זהות: השכונה הוקמה לפני 14 שנה ואוכלסה רק בעשור האחרון. במשך שנים נחשבה לסמל סטטוס האיכותי ביותר בחולון עם חתך אוכלוסייה במצב סוציאקונומי טוב, אנשים שראו בה חותמת נדל"נית להצלחתם. הרחובות הראשונים שאוכלסו היו ישראל גלילי, נחמיה תמרי והרחובות הסמוכים להם, ובמשך שנים הם חיו בשטח ללא תשתיות ופיתוח. בשנים האחרונות הסתיים שלב הפיתוח של השכונה ולמעט בית הכנסת, שעורר מאבק משפטי ארוך ומייגע, נראה כי השכונה כבר עומדת בשלמותה.
11 צפייה בגלריה
שכונת פנחס אילון, חולון. היוקרה התניידה לשכונות אחרות בעיר
שכונת פנחס אילון, חולון. היוקרה התניידה לשכונות אחרות בעיר
שכונת פנחס אילון, חולון. היוקרה התניידה לשכונות אחרות בעיר
(קובי קואנקס)
דבר המומחה (ערן רוזנברגר מנהל איזור חולון ב'רימקס פלטינום טופ'): "כל מי שרצה להישאר בחולון אבל להתחדש בממ"ד ומרפסת שמש רכש שם דירה. השכונה עד לאחרונה היתה הכי יוקרתית ואיכותית בחולון. אגב, זה גם מסביר את השם שלה. רוב התושבים מכנים אותה ח־300, כפי שנקראה בתוכניות העירייה, כי היא סוג של סמל סטטוס ולכן קשה להתנתק מהכינוי שניתן לה במקור.
"עד לפני ארבע שנים המחירים שם היו בשיא, דירות 4 חדרים ב־2.25 מיליון שקלים, זה סכום גבוה יחסית לשוק לפני 4 שנים. דירות 3 חדרים בכלל אין שם, כי היא הוקמה בתקופה שלא היה שיח על דיור בר השגה ולקבלנים לא השתלם לבנות דירות קטנות. אבל שכונות חדשות שהוקמו בחולון בשנה האחרונה שינו קצת את המצב.
"יש ירידה עדינה של 5% עד 6% במחירים אבל בעיקר קיפאון, בזמן שמסביב המחירים רק עולים ועולים. זה קרה כי סמל הסטטוס שהתושבים כל כך רצו התנייד לשכונות החדשות, פתאום פנחס איילון הפכה לשכונה עם בניינים בני 10 שנים - וזה לא כל כך חדש בשוק הנדל"ן. היום אפשר למצוא בשכונה דירת 4 חדרים ב־2.3 מיליון ו־5 חדרים ב־2.5 מיליון שקלים - זה לא מה שהרוכשים ציפו לו. הם האמינו שנכסים ישתבחו באחוזים גבוהים יותר".

אגרובנק: ותיקה ומשתבחת עם השנים

תעודת זהות: אגרובנק היא אחת השכונות הראשונות בחולון, ונבנתה עוד לפני קום המדינה. עם השנים הגיעו אליה עולים מאירופה שנחשבו למבוססים ונתנו לה את סמל הסטטוס שלה.
על כן עד היום היא מושכת אוכלוסיות איכותיות. היא נחשבת לאחת השכונות המזוהות עם העיר - שקטה, ותיקה ויציבה, אך למרות התחזוקה השוטפת אזורים רבים בה מוצפים במים במהלך החורף. לקראת הבנייה של מסילת הרכבת הקלה, השכונה מושפעת משני צדדיה - גם מכיוון רחוב מקווה ישראל וגם מכיוון סוקולוב - על כן השכונה השקטה, שכמעט ולא עוברים בה קווים של תחבורה ציבורית, עתידה בשנים הקרובות לעמוד בלב אתר בנייה.
11 צפייה בגלריה
אגרובנק (מלמעלה). קלאסיקה מקומית
אגרובנק (מלמעלה). קלאסיקה מקומית
אגרובנק (מלמעלה). קלאסיקה מקומית
(קובי קואנקס)
דבר המומחה (אלון משה, הבעלים של 'אלון נכסים'): "זאת שכונה שהיתה 'רדומה' הרבה זמן, אבל בשנים האחרונות דברים משתנים בה. עד לאחרונה מרבית הבניינים באגרובנק היו נמוכים, ורק בשנים האחרונות נבנו בה מגדלי קראוזה - הבניינים הכי הגבוהים בעיר, 28 קומות ו־222 בתי אב, שגרמו לעליית מחירים בכל האיזור. מי שקנה שם דירה על הנייר, מחזיק היום השקעה מאוד טובה כי הבתים שם שווים המון. ברחוב חנקין 33 עד 37 מתרחש הליך פינוי־בינוי מאוד גדול שכבר אוכלס. לכן גם בעלי הדירות הישנות שם כבר לא מוכנים למכור בזול. המוכרים מבינים שיש להם נכס עם פוטנציאל להשבחה עתידית.
"בקוגל דירת 3.5 חדרים נמכרת ב־1.55 מיליון שקלים, גם בבניין ישן מאוד. רוכשים משלמים על נכס יותר מהשווי שלו, על סמך תוכנית שתקרה בעוד 10 שנים. זה סיכון אבל צריך לראות בזה פרמיה כי הם יודעים מה מתוכנן. יש גם המון משקיעים מתל אביב וגבעתיים, שכבר לא יכולים להשקיע בדירות שבאיזור שלהם ומבינים שאגרובנק היא פתרון מעולה עבורם - המחירים יותר זולים אבל האיזור מצוין והמיקום נוח.
"כל השינויים האלו הפכו אותה למאוד אטרקטיבית גם בעיני זוגות צעירים - היא קרובה ליציאה לתל אביב מכיוון מקווה ישראל וצפונה, וגם מוסדות החינוך בה נחשבים לאיכותיים ביותר בעיר והאוכלוסייה רק משתפרת".

דרום מערב בת ים: מפתה אבל לא מתאימה לכל רוכש

תעודת זהות: מדובר באיזור קו הים על רחוב נווה יצחק שדה, שטח שבו המחירים תמיד גבוהים ורק עולים יותר בהתאם לשוק. הסיבה לכך, מציינים המומחים, היא שכאן לא קונים קירות של בית, אלא מים. דירה על קו הים היא קודם כל מיקום טוב ורק אחר כך לוקחים בחשבון את כל השאר, לכן אפשר לומר שמדובר באיזור עם מחירים פרועים ועדיין יש רוכשים.
11 צפייה בגלריה
דרום מערב בת ים, רחוב יצחק שדה. מחירים גבוהים ועולים בהתמדה
דרום מערב בת ים, רחוב יצחק שדה. מחירים גבוהים ועולים בהתמדה
דרום מערב בת ים, רחוב יצחק שדה. מחירים גבוהים ועולים בהתמדה
(קובי קואנקס)
רק כדי להבין את הפרופורציות: לפני 4 שנים נמכרה ברחוב יוספטל, על קו הים, דירה בקומה ה־21 ב־2.95 מיליון שקלים. היום היא שווה יותר מ־4 מיליון שקלים. דירת גג באותו בניין נמכרה בשנת 2019 ב־4.55 מיליון שקלים. מי שרוכש דירות באיזור הזה חייב להיות מוכן להשלכות - כיוון שמדובר בבניינים עם סטנדרטים גבוהים בכל הנוגע לתחזוקה, דמי ועד הבית כאן עומדים על כ־1,000 שקלים לפחות, ויש גם שגובים 1,800 שקלים.
דבר המומחית (קרול אליאב, זכיינית 'רימקס שיא' בת ים): "כיוון שמדובר בקו הים, השטח תמיד מיועד לפיתוח. יש שיח על מלונות באיזור אך זה עדיין לא מגובש, יש טיילת חדשה שבימים אלו עדיין לא סיימו להשכיר את כל העסקים בה וכמובן מסעדות חדשות. מי שרוכש כאן מבין שהוא קונה חבילה שלמה של תיירות ואווירה שונה. יש לזה משמעות שחייבים להפנים לפני הליך הרכישה. הפיתוי שבים גדול, אבל כל רוכש חייב לעשות שיעורי בית ולהבין מה הצרכים שלו והאם זה מתאים לו".

שדרת המגדלים: שיאנית המחירים של חולון

תעודת זהות: בתוכניות העירייה היא נקראת ח־501 והיום היא השכונה היוקרתית ביותר בעיר חולון. היא אוכלסה רק לפני שנה במיקום הטוב ביותר בעיר, צמוד למרכז נתנאל החדש שבו אפשר למצוא חנויות, מסעדות, פאב וקניון במרחק הליכה, כמו גם את ה'מדיטק' ומוזיאון העיצוב. השכונה מאופיינת במגדלים בגובה של עד 24 קומות ובליבה שדרה שהעניקה לה את שמה. בימים אלו הדיירים מוחים על עיכוב בעבודות התשתית, אך למרות שכרגע הם מוקפים בשטח כורכר, לעירייה יש תוכניות גדולות עבור השכונה.
11 צפייה בגלריה
 שדרת המגדלים. משפרי דיור מקומיים
 שדרת המגדלים. משפרי דיור מקומיים
שדרת המגדלים. משפרי דיור מקומיים
(קובי קואנקס)
דבר המומחה (ערן רוזנברגר, מנהל איזור חולון ב'רימקס טופ פלטיניום'): "חלק גדול מהדיירים בשכונה הם תושבי שכונת פנחס איילון שביקשו לשפר דיור ועדיין לשמור על המיקום המעולה, כי השכונות קרובות ושתי השכונות מקבלות שירותים מאותם מקומות וחולקות מוסדות חינוך. אני מניח שככל שהשכונה תגדל, כך יגדל גם הצורך שלה במוסדות משלה, אבל בינתיים לא כולה אוכלסה.
"בתחום הפיתוח ההערכה היא שזה יקרה בשנתיים הקרובות, שזה זמן סביר יחסית. בהתחלה הראו לדיירים שדרה עם ברבורים ואגם וכל מיני דברים מיוחדים, אבל אני מאמין שכשנגיע לשלב הביצוע העניינים יהיו יותר מציאותיים. למרות שהשכונה נראית מאוד יפה, כל מי שעוסק בנדל"ן זיהה בה בעיה מרכזית: הבניינים מאוד צמודים, הקבלנים ביקשו לנצל את השטח במקסימום וכתוצאה מכך מרפסות השמש ממש צמודות, ואין שם הרבה פרטיות.
"ברחוב צבי תדמור הדבר הראשון שרואים זה שהבתים ממש אחד בתוך השני. כשלוקחים בחשבון שרוב הרוכשים קנו בתים על הנייר, מבינים שהם פשוט לא יכלו לקחת את זה בחשבון - וזה חיסרון משמעותי שגורם להרבה רוכשים פוטנציאליים חדשים לסגת מההחלטה לקנות שם. למרות זאת, היא עדיין שיאנית המחירים - דירת 5 חדרים נמכרת ב־2.65 מיליון שקלים. השכונה היחידה שמציגה את אותם מחירים זאת ח־370, שנמצאת ממש בשלבים ראשונים, ממוקמת מול קריית רבין וגובלת בשכונת פנחס איילון.
"יש בה בנייה של בתי קרקע, שאי־אפשר למצוא בשדרת המגדלים, ושל בנייני בוטיק נמוכים בגובה של עד 10 קומות. היא הרבה פחות צפופה משדרת המגדלים, אבל המיקום פחות מוצלח כי היא לא במרחק הליכה מכל מוסדות התרבות ששדרת המגדלים נהנית מהם. אמנם השטח שלה לא גדול, אבל יש בה תנופת בנייה מטורפת והיא מתחילה לצבור מוניטין משלה".

רמת יוסף: התחלה מצוינת לזוג צעיר  

תעודת זהות: מדובר באחת השכונות הזולות בבת ים, שעד לאחרונה היתה גם בין המוזנחות והדימוי שלה היה בהתאם. גרים בה כ־10,000 תושבים ואין בה חילופי אוכלוסייה משמעותיים. מרבית האוכלוסייה בה מעל גיל 40 וחלק גדול מתושביה מעל גיל 70. בשנים האחרונות נראה שחל שינוי ביחס של הרשות המקומית כלפיה, ובעירייה החלו להפנים את הפוטנציאל שלה באמצעות יותר ויותר פרויקטים של פינוי־בינוי והתחדשות עירונית. היא נמצאת במיקום מעולה - קרובה ליציאה לאיילון, לתל אביב ולראשון לציון. מוסדות שפועלים בה: היכל התרבות, האודיטוריום העירוני והמוזיאון העירוני.
דבר המומחית (מורן שאולוב מ־MG נדל”ן): "זאת שכונה שמאוד מומלצת לזוג צעיר שמחפש דירה במחיר נמוך יחסית, כי אפשר למצוא כאן דירות ב־1.2 מיליון שקל. אלה מחירים שכמעט ולא תמצאו בכל בת ים. בשטח כבר יש הרבה בניינים עם היתרים לפינוי־בינוי או שנמצאים במגעים מתקדמים, אבל חייבים לקחת בחשבון שזה לוקח זמן. למרות זאת, הייתי ממליצה לזוגות צעירים להשקיע בה.
11 צפייה בגלריה
רמת יוסף. העירייה הגבירה את העניין בשכונה
רמת יוסף. העירייה הגבירה את העניין בשכונה
רמת יוסף. העירייה הגבירה את העניין בשכונה
(קובי קואנקס)
"למה? כי רוב הזוגות הצעירים לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה בשכונות אחרות, וזאת דרך להישאר במרכז מבלי לחרוג מהתקציב. בנוסף, יש לדירות כאן פוטנציאל גדול להשבחה. אם התוכניות להתחדשות העירונית לא יצאו לפועל, עדיין יהיה לרוכשים נכס שמחירו יעלה בהתאם לשוק - וזאת התחלה מצוינת לזוג צעיר בימינו". 

תל גיבורים: הכי חמה להשקעות

תעודת זהות: השכונה נבנתה בחולון בשנות ה־50 ובמשך שנים סבלה ממוניטין שליליים הודות לקבוצות פשע שהתמקמו בה. רק בשנות ה־90 נכנסו אוכלוסיות חדשות לשכונה הוותיקה, דתיות ברובן, ושינו את צביון השכונה.
11 צפייה בגלריה
תל גיבורים. מחכה למתיחת פנים
תל גיבורים. מחכה למתיחת פנים
תל גיבורים. מחכה למתיחת פנים
(קובי קואנקס)
במשך שנים היא נחשבה לאחת השכונות המוזנחות בחולון, בשלב מסוים הביעו התושבים חשש משום שהחלה הגירה של שב"חים ופליטים אל שטחה מתל אביב, אך לאחרונה חלה תפנית, עיריית חולון אישרה תוכנית התחדשות עירונית שעתידה להפוך את השכונה לחלוטין. אזורים רחבים מיועדים לפינוי־בינוי או לתמ"א 38, כאשר העירייה בעצמה פועלת כדי לקדם את התוכניות. הכל מתוך כוונה לנצל את מיקומה האסטרטגי של השכונה, שגובלת בתל אביב.
דבר המומחה (אייל ימיני, מנכ"ל 'ימיני גרופ'): "בתל גיבורים יש אוכלוסייה מגוונת, דתית וחילונית. עם השינוי בשנות ה־90 החלה גם בנייה חדשה בשטח, ברחוב הברקן, התאנה, ההדר ועוד. בין היתר הוקמה חולון הירוקה ברחוב האצ"ל, אבל היא קיבלה את השם רק כי הבניינים היו ירוקים, לא מעבר לזה. זה היה צעד נוסף לכיוון שיפור התדמית של השכונה, אבל המהפך הגדול עוד לפנינו.
"ברגע שהתוכנית החדשה קיבלה תוקף בתל גיבורים, העירייה למעשה הציבה אותה כמיועדת להתחדשות עירונית ויש לזה משמעות רבה במובן הבירוקרטי, בניגוד לאזורים אחרים בעיר, בתל גיבורים ברגע שהיזם עובר בשלום את שלב החתימות הוא עולה על מסלול ירוק ומהיר וצריך להתמודד רק עם הוועדה המקומית ולא המחוזית.
"אבל זה עדיין עקב אכילס, כי בשכונה שיש בה המון תושבים מבוגרים, קשה מאוד להשיג את כל החתימות. בתוכנית יש אזורים שמיועדים לפינוי־בינוי, שמומלצים לפינוי־בינוי ושמיועדים לתמ"א 38. יש מתחמים שבהם כבר מוציאים את זה לפועל, ברחוב מבצע סיני יש פינוי־בינוי ובבנייני הרכבת ברחוב המצודה יש אישור לשני בניינים בגובה 8 קומות על מתחם בגודל של יותר מדונם.
"בגלל שמדובר בתהליכים עדיין קשה לראות השפעה על המחירים, ודווקא בגלל זה היום תל גיבורים היא האיזור הכי חם להשקעות בכל חולון. מי שיש לו הון להשקעה לטווח הרחוק, יכול לעשות שם את עסקת חייו. ברחוב התותחנים, דירות של 3 חדרים נמכרות ב־1.3 מיליון שקלים באזורים שמיועדים לפינוי־בינוי.
"בעתיד אלו יהיו נכסים מאוד יוקרתיים וכמובן שזה השטח הכי צפוני בעיר שהכי קרוב לתל אביב. איזור נוסף ששווה התייחסות הוא האיזור שבו מתגוררת הקהילה של הרב חיים רבי, רב השכונה שסוחף המונים. מדובר ברחוב האחים וחלק מרחוב התותחנים, שם כמעט ואין שינויים אבל קשה למצוא שם דירה כשבמקביל בקרב בני קהילתו יש ביקוש קבוע לדירות עבור ילדיהם".

מפדה אזרחי ורסקו: חולון הישנה, הטובה והמבוקשת

תעודת זהות: לכאורה מדובר בשתי שכונות מאוד שונות, במפדה אזרחי יש בעיקר בתים צמודי קרקע בבנייה ישנה ונחשקת, עם חצרות גדולות ותקרות גבוהות ובשכונת רסקו יש בעיקר בניינים, בחלקם ניתן למצוא דירות 3 חדרים, אך בין שתי השכונות עובר ציר מרכזי, שדרות ירושלים, שעתיד להפוך למסילה של הקו הירוק של הרכבת הקלה.
11 צפייה בגלריה
 שדרות ירושלים. הרכבת תשדרג גם את המחיר
 שדרות ירושלים. הרכבת תשדרג גם את המחיר
שדרות ירושלים. הרכבת תשדרג גם את המחיר
(קובי קואנקס)
"כבר עכשיו מרגישים התושבים את השפעות המסילה על השכונה: פחות חניה, המון רעש ואבק וכריתת עצים לטובת פינוי שטח למסילה. בניגוד למתחם יעקב פיכמן - ההסתדרות, בשדרות ירושלים אין בשלב זה צפי לפינוי בתים אלא רק להצרת מדרכות, והדאגה של התושבים מחמירה על רקע המאבק המשפטי שמנהלת עיריית חולון עם נת"ע בשל הסירוב של נת"ע לשתף פעולה עם העירייה בנושא לו"ז וגבולות שטחי העבודה.
דבר המומחה (אייל ימיני, מנכ"ל קבוצת 'ימיני גרופ'): "יש ביקוש מאוד גדול באיזור הזה בגלל הקירבה למרכז העיר ולרחובות איכותיים כמו התומר, מרקובצקי והשיטה. יש שם גם מוסדות חינוך מצוינים כמו אורט, שנחשב לאחד התיכונים הטובים בחולון. לאיזור הזה קוראים 'חולון הישנה והטובה', זה איזור ותיק אבל מאוד פופולרי.
"לטווח הרחוק הרכבת הקלה רק תעשה טוב לאיזור, היא תשפר את התחבורה בו באופן משמעותי והצפי הוא שמחירים יעלו ב־15-10%. אולם כרגע מביאה מסילת הרכבת בעיקר בלגן וחששות, ולכן ככל שמתקרבים יותר לשדרות ירושלים הביקוש הולך ויורד - וזה יחמיר ככל שהתוואי יתקדם.
"בשכונת מפדה אזרחי הבתים הפרטיים מאוד מבוקשים, הם אמנם ישנים אבל כבר כמעט שאין נכסים כאלו, מרווחים, פרטיים וחלקם יושבים על 300 מ"ר ובהתאם גם המחירים. בית פרטי שם נושק ל־4 מיליון שקלים אבל בפועל כמעט ואין שם בתים למכירה. בגלל המחירים הגבוהים, גם כשיש נכס בשוק, קשה מאוד למכור אותו. ברסקו יותר קל, אבל לא זול. דירת 2.5 חדרים בקומה שנייה או שלישית בלי מעלית נמכרת ב־1.45 מיליון שקלים. אלה אזורים מאוד איכותיים אבל עדיין ותיקים, עם דנ"א אמיתי של חולון".

עמידר: כשהזמן עוצר מלכת

תעודת זהות: עמידר בבת ים היא שכונה בעלת דנ"א מעורב. המחירים הסבירים והבידוד משכו אליה אוכלוסייה דתית והקירבה ליפו הביאה אוכלוסייה ערבית. לאחר שבמשך שנים התלוננו תושבי השכונה על הזנחה מצד הרשויות, בשנת 2018 החלו שיפוצים בשכונה, הותקנו תחנות אוטובוס, הוקמו פארקים חדשים ושופצו גינות קיימות. למרות זאת הדיירים טוענים כי השכונה זקוקה להשקעה נוספת, אך גם לאכיפה מוגברת, בשל ריבוי עבירות הבנייה בשטח.
11 צפייה בגלריה
עמידר. אטרקטיבית בקרב היפואים
עמידר. אטרקטיבית בקרב היפואים
עמידר. אטרקטיבית בקרב היפואים
(קובי קואנקס)
דבר המומחה (אתי סויסה, יועצת נדל"ן בכירה ב'רימקס פלטינום טופ'): "קשה לומר שעמידר היא שכונה מבוקשת, ההגדרה שיותר מתאימה לה היא שכונה מתפתחת. פלח השוק מרביתו דתי או ערבי וכולם חיים יחד בהרמוניה. לעתים יש מתיחות על רקע סירוב של דתיים למכור לערבים. המשיכה שלהם לשכונה נובעת מקרבתה ליפו, כי ביפו המחירים גבוהים מבשכונה כמעט פי 2.
"דירת 4 חדרים שמורה בגודל 110 מ"ר צמודת קרקע, במבנה דו־קומתי עם גינה, לא בטאבו, יכולה להימכר ב־2 מיליון שקל. אבל בגלל שהן מאוד אטרקטיביות, בציבור הערבי יסכימו לשלם מאות אלפי שקלים יותר כדי 'לתפוס' נכס באיזור. לכן במקרים המעטים שיש דירה למכירה, מומלץ להכות בברזל כשהוא חם כי דירה לא נשארת הרבה זמן בשוק.
"אחת הבעיות הגדולות של השכונה הן חריגות בנייה - כמעט ואין שם אכיפה וכל אחד בונה על דעת עצמו. מרבית הנכסים הם דו־קומתיים, כאשר יש הסכם בעל פה שהדיירים למטה מקבלים גינה והדיירים למעלה נהנים מהגג, אבל אלו דברים שלא חתומים. גם אין מקומות חניה בטאבו, כי זאת בנייה ישנה מהימים שאף אחד לא חשב על חניה פרטית. כתוצאה מכך יש המון מצוקת חניה בשכונה. בניגוד לרוב בת ים, אין בשכונה צפי להתחדשות עירונית: הכבישים והמדרכות עוברים תחזוקה נאותה, אך אין ספק שבעמידר הזמן עצר מלכת".