1 צפייה בגלריה
אודליה ודניאל צריקר
אודליה ודניאל צריקר
אודליה ודניאל צריקר
(צילום: קובי קואנקס)
"אף שתמיד שמו לב שיש בו משהו שונה, דניאל אובחן רק בגיל שש. בהתחלה חיכיתי כי לא ידעתי מה הסימנים, אז חשבתי שנעבוד על זה. רק בבית הספר אמרו לי לקחת אותו לאבחון פסיכו־דידקטי" - כך מספרת אודליה צריקר מחולון, אמו של דניאל בן ה־11, לקראת יום ההתרמה הארצי לאלו"ט שיתקיים ביום שלישי הקרוב (ה־21 בינואר).
בהתחלה אמרו לאודליה כי ככל הנראה מדובר בבעיית תקשורת, והיא מצדה החלה לרוץ מרופא לרופא כחלק מתהליך האבחון. "לקח לי זמן לקבל את האבחנה", היא מספרת, "עד שפתאום רופא אחד אמר לי 'לילד יש אוטיזם, תפסיקי לטלטל אותו בין רופאים'". מה הרגשת באותו רגע? "לוקח זמן להבין באמת מה המשמעות של זה. איך אתה מקבל את זה כהורה ואיך אתה מטפל בזה. ברגע הראשון אתה מנסה למצוא דרך שתעלים את זה, כאילו יש תרופת קסם שתרפא את זה. רק אחרי שמפנימים מקבלים את העובדה שזה לעולם לא ייעלם, ואז זה מתחיל להסתדר בראש".
למרות הקשיים, דניאל מציג יכולות מרשימות, משתלב בכיתה רגילה, מצליח בלימודיו, מצייר ולאחרונה אף הוציא ספר. "דניאל אמנם לא מאוד ורבלי, אבל הוא ממש גאון. הוא עוזר לאחותו בת ה־12 וחצי במתמטיקה, משתלב בכיתה רגילה בעזרת סייעת מקסימה ומצייר מדהים. אפילו הציגו תערוכה שלו ושל אחותו ב'מידטק'. הוא מדבר עם קשיים אבל כותב נהדר במחשב, ולאחרונה כתב בעצמו ספר מדהים".
כיצד זה קרה?
"יום אחד הוא אמר שהוא רוצה לכתוב ספר והתחיל לצאת ממנו פרק ועוד פרק. אני ניקדתי ועזרתי עם הפיסוק, אבל הכתיבה כולה שלו. אחרי שלושה חודשים שלחתי את הספר לבית דפוס 'עדן פאר היצירה'. הם היו המומים שילד בן 11 עם אוטיזם כתב את הספר הזה והחליטו לקחת חלק בהוצאה, הוסיפו תמונות, העמדה וגרפיקה ואמרו לו שיש לו כבר מקצוע לעתיד. לספר קוראים 'אריאל ודלת הקסמים' ודניאל כבר חושב על ספר המשך. יש לו מלא רעיונות והוא אמר שיש לו חיוך זהב, שהוא שומר רק למי שקונה את הספר".
צריקר משמשת כיו"ר החינוך המיוחד בחולון במסגרת הוועד העירוני ומנסה לסייע להורים נוספים לילדים על הרצף. "כהורה, האתגר הכי גדול הוא להיות אמא יותר פנויה וקשובה, להיות זמינה, כי בניגוד לילד רגיל, כשהבן שלי לא מרגיש טוב יש לזה משמעות אחרת. את גם נהגת מונית שמסיעה שלוש פעמים בשבוע לטיפולים וגם צריכה כל הזמן להיות דרוכה לצרכים שלו. לשמחתי אנחנו מוקפים באנשי צוות מדהימים, שהופכים את המסע לקל ויעיל יותר".
אחד מכל 100 תינוקות
אחד מכל 100 תינוקות בישראל נולד עם אוטיזם, ויש אף אינדיקציות לשכיחות גבוהה יותר. הגידול הרב מביא לביקוש גובר למעונות יום, לתעסוקה, לבתים לחיים ולקייטנות. ב־21 בינואר יתקיים יום ההתרמה הארצי לאלו"ט (אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם), והמרכז לטיפול וחקר באוטיזם - עמותה לילדים בסיכון, "המסייעת בחקר, בטיפול, בפיתוח ובהנגשה של שירותים למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם ובני משפחותיהם. ילדים עם אוטיזם משתוקקים להרגיש חלק מהכיתה ומהחברה, אבל לא תמיד יודעים איך עושים זאת. בסיום לימודיהם במערכת החינוך הם נותרים לרוב ללא מעטפת של השתלבות, עבודה ודיור הולם ובלי אפשרות לתרום לחברה ולמשק. יום ההתרמה עומד השנה בסימן שילובם בקהילה, בתעסוקה ובחברה. אלו"ט מובילה את הטיפול במי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי לאורך כל מעגלי חייהם ופועלת לקידום זכויותיהם ולשיפור המענים הניתנים להם ולבני משפחותיהם. לתרומות: 2452* באפליקציית פייבוקס, או באמצעות האתר: www.alut.org.il.