חשבתם שסקס ויחסים זה מורכב בגיל 30? בני גיל הזהב שמספרם גדל באוכלוסייה, עם העלייה בתוחלת החיים, יכולים ליהנות בחדר המיטות עוד שנים רבות – אבל לצורך כך הם צריכים להתמודד עם סטיגמות, שינוי גופני ובריאותי, ירידה בחשק המיני, טאבואים ועוד.
2 צפייה בגלריה
לשלב גוף ונפש
לשלב גוף ונפש
לשלב גוף ונפש
(צילום: Shutterstock)
"המסר הכי חשוב הוא שאפשר לטפל, לא צריך להתבייש. מיניות שייכת לכולם, ללא קשר לגיל, מה שחשוב זה קצת אולי להתרחק ממה שמצופה ממני, ממה שצריך, ואולי להתחבר מחדש עם הגוף והמיניות", אומרת ד"ר דניאלה מזור מחיפה, מטפלת מינית מוסמכת, מרצה ומדריכה, מנהלת שותפה של מרכז אמה לאינטימיות ומיניות האדם, ומנהלת תוכנית לימודים בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה לייעוץ בטיפול מיני לאנשים במוגבלות ובמצבי חולי וזיקנה.
"יש הרבה סטיגמות כלפי מיניות בגיל השלישי. מה האסוציאציה הראשונה שעולה כשרואים זוג מבוגרים הולכים יד ביד? את תגידי 'איזה חמודים הם'", אומרת מזור. מוסכמות חברתיות מייחסות את המיניות לאנשים צעירים, בריאים ויפים. הגברים גבוהים, הנשים רזות. אלו חוקים נוקשים של מיהו אדם מיני או סקסי, אולם ככל שאדם מתבגר, יש שינויים טבעיים בגוף, התפקוד הופך אולי להיות אחר, פתאום יש קמטים ושומן, ופתאום אין זיקפה. אז אדם חווה הרבה פעמים תסכול, וחושב שהוא כנראה מחוץ למשחק - (מין) זה לא בשבילי".
ד"ר מזור מעריכה שהתבניות האלו מתחילות הרבה קודם. "אדם מקבל מסרים לגבי מהי מיניות ולמי היא שייכת. נער בן 16 חושב שהוא לא מושך כי הוא נמוך, ואז מתחיל להפנים לעצמו תבנית משיכה שהוא א-מיני, לא מוצלח. אצל אנשים מבוגרים נראה משהו דומה. גבר שלאורך חייו ייחס הרבה חשיבות לעניין של משגל, חדירה וזיקפה, ונניח שעכשיו בעקבות העלייה בגיל, יש לו ירידה בתפקוד. מחקרים מוכיחים שככל שעולים בגיל, יותר גברים מתמודדים עם הפרעות בתפקוד המיני. אותו אדם מגיע לטיפול ואומר 'אני לא גבר, אני לא מתפקד מינית', הוא חושב שאם אין זיקפה אז אין סקס והנאה".

יש יותר זמן

אילו בעיות מיוחסות למיניות בגיל הזהב?
"יש תרופות עם השלכות על התפקוד המיני, אז פעמים רבות אנשי מקצוע לא יגידו את זה לזקן שמגיע לטיפול, לכן בבתי אבות או מרכזים לגיל הזהב, הנושא הזה פחות מדובר. יש זוגות שאחרי 40 שנה יחד חווים שינויים בתפקוד, פחות חשק מיני, הקן מתרוקן ומביא עימו ריקנות, עצב וירידה בחשק. אנשים שיוצאים לפנסיה תוהים על הזהות שלהם, וזה משליך גם לתחום המיני. או אנשים בודדים שהתאלמנו או התגרשו. המחסום הכי גדול זה לפנות לעזרה. אנשים צריכים לגיטימציה לכך שמה שהם מרגישים זה בסדר. בנוסף, אחד התחומים שדורש כאן טיפול לדעתי זה עניין ההיכרויות ומפגשי פנויים ופנויות".
2 צפייה בגלריה
ד"ר דניאלה מזור
ד"ר דניאלה מזור
ד"ר דניאלה מזור
(צילום: ריקי עייש)
מה הבעיה הכי שכיחה שאת נתקלת בה?
"ירידה בחשק, אצל גברים וגם נשים. גברים מתחילים להבין שהרגש עלול להשפיע גם על התפקוד. גברים אומרים לי 'פעם אם היה לי יום מגעיל זה לא הזיז לי, סקס היה דווקא משפר לי את מצב הרוח', עכשיו הם לא מבינים למה הם לא יכולים לתפקד אחרי יום קשה. המנגנון שלהם השתנה, פתאום הגוף יותר מושפע, הוא מחובר לרגש, אז בואו נקשיב ונייצר הרמוניה. בעיה נוספת היא הקושי בלהשלים עם השינויים שבגיל, זה יוצר דימוי מיני נמוך.
"פעמים רבות מנסים לעצור את הזמן, לעשות ניתוחים. זה לא בדיוק עוזר במיניות. אצל נשים סביב גיל המעבר יש תופעה של רטיבות בנרתיק או קושי להגיע לאורגזמה, אני אבדוק איתן מה כן ניתן לעשות".
יש בכל זאת נקודות אור?
"כן. יש למשל כמה מחקרים שמדווחים על שיפור בתפקוד המיני ושיפור באינטימיות, כי יש משהו טוב בעלייה בגיל. הילדים עזבו את הבית, יש יותר זמן, יציבות כלכלית ופחות דאגות. הזוגות אומרים שהם נפגשים מחדש, ודווקא מתקרבים מבחינה מינית".

קונפליקט פנימי

איפה המחסום הגדול?
"ברגע שאנחנו מייחסים חשק מיני לזיקפה, כלומר אם אין זיקפה אז אין חשק, או אם אין אורגזמה אין הנאה מינית - זה פשוט לא נכון. או שחושבים שאם אין חדירה זה לא נחשב סקס, ואני אומרת שזה לא מחייב. יכול להיות מפגש מיני נעים ומענג עבור שני בני הזוג ללא אורגזמה, חדירה או זיקפה. אבל הלופ של המרדף אחרי האורגזמה, זה רק מכניס יותר לחץ ומרחיק מאשר מקרב".
איך שוברים את התסכול?
"ראשית, לבדוק את ההבניות שאדם מגיע איתן. אם הזדקנתי ב-20 שנה, זה אומר שאני כבר לא אישה מינית? אנשים מחזיקים דעות נוקשות: 'האם יש לי זכות למיניות בגילאים מבוגרים, האם יש פוטנציאל לעונג מיני?'. בפרסומות של אתרי היכרויות לאנשים מבוגרים יש שטנץ קבוע - הגברים (דוגמנים) יהיו בשיער אפור וייראו מאושרים ויפים, הנשים בשיער צבוע. לפעמים הם לא נראים לך מבוגרים, אבל זה כאילו מיועד ל-older people, מוכרים לך שאם אני לא נראית כמו האשה בתמונה, אז אין לי מקום. אותן הבניות חברתיות, עד כמה הסביבה מעצבת לנו את התפיסות האישיות לגבי כל כך הרבה דברים".
ד"ר מזור מעלה גם טאבואים: 'חשבתי שאני לא מינית בגיל שלי, והנה זה כן מעסיק אותי, אבל אני צריכה לטפל בנכדים, מה פתאום שאחשוב על מיניות?'.
"נקודה נוספת זה קונפליקט פנימי בין מה שהגוף רוצה ומה שחושבים שמתאים. למשל, מגיעה אליי אשה בת 65 ומספרת על ירידה בחשק המיני, אבדוק מבחינה גופנית ביולוגית מה היא עוברת, אם היא לוקחת תרופות, סובלת ממחלות רקע. הפרמטר השני הוא בכיוון הרגשי נפשי, לפעמים ירידה בחשק זה סממן של דיכאון או ריקנות. נבחן מה קורה במערכת היחסים, האם לאחד יש יותר חשק מיני, האם משודר לחץ, תחושות כמו 'הוא לא רואה אותי בכלל, אז מה פתאום עכשיו יש לו חשק מיני'.
בטיפול מיני, הראייה היא רב תחומית. לעתים קרובות בהקשר לגילים מבוגרים משתפים פעולה עם רופא, למשל אורולוג, אם אני מטפלת בגבר שמדווח על ירידה בזיקפה, כי יש עניין של תרופות. אולי הרופא יגיד לו לקחת 'גברא', אבל התרופה לבד לא עוזרת. אצל אשה לעיתים הטיפול ישלב גניקולוגית. רצוי שתהיה הסתכלות רחבה ומקצועית".

השפעת הקורונה

מה הקורונה עשתה למיניות?
"אפשר לחלק את השיח לאנשים שחוו את הקורונה לבד, ואנשים שחוו זאת בזוגיות. אנחנו יודעים שהקורונה פגעה במבוגרים שחיים לבד, כי זה יצר יותר בדידות אצלם, עצב וכאב עד כניסה לדיכאון. המגיפה פגעה בכולם, אבל אצל אנשים שהם לבד, ההשלכות ארוכות טווח והרבה יותר קשות.
"אצל זוגות מבוגרים שחיים יחד, זה הציף מתחים וקשיים, ואצל כולם ראינו עלייה בפניות לטיפול. אנשים חושבים שאחרי 30 שנה יחד אין במה לטפל, 'יוסי הוא כזה ושולה כזו, אני קוראת אותו כמו בטלפתיה ואנחנו נמות יחד'. הרבה דברים הם נכונים, אבל אנשים התחילו לשאול את עצמם, אולי יש משהו שניתן לעשותו כדי שהחיים האלה יהיו יותר טובים, כמו ללמוד לתקשר טוב".
כמה משפטים לסיום?
"גיל הזהב של היום זה עדיין הדור של פעם, שפחות פנה לעזרה. פעם לא היו מדברים על סקס, נקודה. כשאני אומרת למישהו שאם הוא במצב רוח רע, לא בטוח שהגוף יהיה בעוררות מינית, לא תמיד הוא יבין את הקשר. אני מסבירה לו, ואז יש יותר מודעות לקשר שבין גוף לנפש. כשאדם מבוגר כזה מגיע לטיפול, אשקיע יותר זמן בלהסביר לו דברים שאולי מעולם לא דיברו איתו. שמותר להיות עצוב. הכל מותר".