רגע לפני החזרה לשגרה החלו בעלי המסעדות והפאבים בחולון ובת ים להיערך לשגרה חדשה. הם שיפצו, שינו מנות וצמצמו את צוות העובדים, אך למרות כל ההקרבה הם מבינים כי לא צפויה הסתערות בזמן הקרוב. "אנשים עברו תקופה מאתגרת עם המון חששות לפרנסה שלהם, גם אם בהתחלה הם יבואו לא בטוח שהם ימהרו לבזבז כסף על בילויים".
3 צפייה בגלריה
ניסים זיו. 'בר מרוק'
ניסים זיו. 'בר מרוק'
ניסים זיו. 'בר מרוק'
(צילום: קובי קואנקס)
ביום רביעי חזרו הפאבים והמסעדות לעבודה מלאה ולאחר חודשים של שקט תעשייתי יכלו המסעדנים ואנשי חיי הלילה לחזור לפעילות. אין ספק כי קהל היעד שלהם צמא לבילויים, אך למרות זאת הם מבינים את האתגרים שמציב עידן הפוסט־קורונה, שהשאיר טראומה גדולה בכל הנוגע לתקציב בילויים.

"בר מרוק"

לחם מרוקאי ותוספות
"ברור שיש הרבה חששות, בגלל זה חזרנו לעבודה עם כוח אדם מצומצם כי אנחנו לא יודעים מה יקרה", אומר השף ניסים זיו שפתח את הפאב־מסעדה "בר מרוק", ברחוב סוקולוב בחולון, 47 יום בלבד לפני סגירת המשק. "בהתחלה הפרגון היה מדהים, תוך זמן קצר כבר היו לנו לקוחות קבועים, אבל כשסגרו אותנו זה היה כמו שוק. בגיל 35 עם שלושה ילדים, השקעתי חסכונות של 15 שנה במקום הזה. זאת היתה אמורה להיות הגשמת חלום עבורי וזה הפך לסיוט. יש לי המון ותק בתחום אז מיד עברנו למשלוחים".
איך התאמתם את עצמכם למצב החדש?
"במקור היו לי שני תפריטים, בצהריים אוכל מבושל בסגנון אמא שמתאים לאנשים עובדים ומבוגרים ובערב מנות מהטאבון על הבר עם אלכוהול איכותי ומחירים נגישים שכיוונו לקהל צעיר שמחפש לבלות בחולון. בזמן שאת האוכל המבושל העברנו בקלות למשלוחים, תפריט הערב היה בעייתי כי חלק משמעותי ממנו זאת האווירה. לכן הכנסנו מנה חדשה לכבוד הקורונה, 'מנת באפה', וזאת מנה שאני המצאתי - לחם מרוקאי עם קולקציית תוספות מפתיעה, אסאדו, שיפודים, סביח, מקרוני מרוקאי ועוד. זה תפס ממש יפה ואנחנו ממשיכים עם זה. במקביל כמובן שאנחנו מקפידים על כל ההוראות של משרד הבריאות".

מסעדת "הסורי"

געגועים לפתיליות
משה משעניה, הבעלים של מסעדת "הסורי" ברחוב מצודת בית"ר בבת ים, מאמין כי הלקוחות רק חיכו ליום הפתיחה.
3 צפייה בגלריה
משה משעניה. 'הסורי'
משה משעניה. 'הסורי'
משה משעניה. 'הסורי'
(צילום: קובי קואנקס)
"יש לנו לקוחות ותיקים שאני מאוד מתגעגע אליהם. סבא שלי אברהם פתח את המסעדה הראשונה של הסורי בכרם התימנים לפני 50 שנה, אבי המשיך את דרכו והיום אני עם המסעדה בבת ים שעובדת כבר 15 שנה. גם בקורונה עבדתי קשה, הרבה משלוחים והזמנות אבל זה היה חצי כוח, העבודה האמיתית זה במסעדה מלאה לקוחות. אני רגיל לבשל כמויות הרבה יותר גדולות ולזה אני מחכה".
מאיר יעקב, "מאיו": "לא נשנה שום דבר כי עבור הקהל הוותיק שלי, לשמור על השגרה זה הפינוק הגדול ביותר. אני רק מקווה שלא יסגרו שוב"
אצל הסורי עדיין מבשלים על פתיליות ומגישים מנות אותנטיות כמו חומוס, פול, מסבחה ופלפל, אבל כשמדובר במבנה, הקורונה אילצה את משעניה להתקדם. "עשינו המון שינויים במסעדה, יש דלפק מגודר, ארונות הגשה נפרדים וכיסאות בר גבוהים שמאפשרים לאכול לבד. בעבר היו לי רק שולחנות לארבעה סועדים אבל היום אנחנו מבינים שחייבים לאפשר לאנשים בידוד ואנחנו נערכים בהתאם".
בין בעלי המסעדות והפאבים יש גם את אלו שלא נשמעו להוראות ועבורם יום רביעי בישר על שינוי בהתנהלות. "אני עובד כבר משבוע שעבר", אומר בעל פאב מקומי, "עד עכשיו לא פרסמתי בפייסבוק או באינסטגרם, אבל הקהל הקבוע שלי ידע שאני עובד והגיע. לא ייתכן שחנויות יהיו עמוסות בלקוחות שמחליפים ביניהם נעליים ובגדים שהם מודדים אבל אותנו סגרו לעוד שבועיים, ככה סתם בשביל הכיף. אם אפשר טייק אווי אז אין סיבה שלא יתנו לי לעבוד, עשיתי את זה בשקט ועם קהל מצומצם אז אין ספק שאני שמח לחזור לעניינים ולתת בראש כמו שאנחנו יודעים ואוהבים".

פאב "מאיו"

בירה ושירים באיטלקית
ההוראות עליהן מדבר זיו הן חלק בלתי נפרד מפתיחת העסקים, אך למרות זאת הן לא הועברו באופן אחיד. "אני עדיין מנסה לתכנן את הפתיחה", אומר מאיר יעקב, הבעלים של מועדון "מאיו" ברחוב סוקולוב בחולון כבר 32 שנה, מועדון חברים לתושבים הוותיקים בסביבה.
3 צפייה בגלריה
מאיר יעקב. 'מאיו'
מאיר יעקב. 'מאיו'
מאיר יעקב. 'מאיו'
(צילום: קובי קואנקס)
"בימי הקורונה קיבלנו תמיכה שסייעה לנו והתמודדתי גם עם אתגרים בריאותיים אבל עכשיו אנחנו רוצים לחזור לעניינים. לא נשנה שום דבר כי עבור הקהל הוותיק שלי, לשמור על השגרה זה הפינוק הגדול ביותר. הם רק מחכים לחזור למוזיקה, לשתות בירה יחד ולשיר באיטלקית, זה הכיף שלנו. קשה לי להיערך למה שיהיה בעתיד, אני מקווה שלא יסגרו שוב אבל אין לי דרך להתכונן לקראת זה, רק לקוות לטוב בהמשך הדרך".