מחלת היושבנות – מגפת המאה הנוכחית
חשבתם פעם כמה זמן אנחנו מבלים בישיבה? זה מתחיל עם הנסיעה ברכב לעבודה וכמובן בחזרה הביתה (שעות בפקקים!). זה מתעצם במהלך יום שלם שבו רובנו יושבים מול מסך המחשב, בין אם אנו עובדים בהייטק, בבנק או בכל חברה/משרד המאופיינים בעבודה בישיבה, וזה ממשיך בבית בכורסה מול הטלוויזיה עם הטלפון הסלולארי ביד, וחוזר חלילה.
יושבנות היא מחלת המאה הנוכחית. גם אם אף חוקר רפואה לא הגדיר אותה כמחלה של ממש, חוקרים, רופאים ומומחים לפיזיולוגיה מסכימים שישיבה ממושכת מזיקה לגוף ומהווה זרז למחלות. המוסד הישראלי לבטיחות ולגיהות רואה בישיבה הממושכת כגורם סיכון למחלות שונות כמו לב וכלי דם, סוכרת, השמנת יתר, הפרעות מטבוליות ואף סוגי סרטן מסוימים. עפ"י אומדן בינלאומי, כל שעת ישיבה יומית נקשרת לעליית הסיכון לתמותה ב- 2% לערך, כאשר הסיכון גדל בישיבה ממושכת. בנוסף לנזק הנגרם ממחסור בפעילות, תנוחת הישיבה בעבודה טומנת בחובה גם שלל סכנות אורתופדיות. במהלך הישיבה נוצרים עומסים על מפרקי הגב, הדיסקים בין החוליות, השרירים והרצועות – ומכאן הדרך לכאבים, דלקות, פגיעות גב ושרירים קצרה מאוד.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
הישיבה הממושכת פוגעת גם "בגוף" שבו אנו עובדים
מחקרים רבים שנעשים כיום בנושא סביבת עבודה ומנחי ישיבה של עובדים מול מסכים, מצביעים על השפעתה השלילית של הישיבה הממושכת. השפעה זו ניכרת הן בנזקים פיזיולוגיים, הן במורל ירוד של העובדים ואי שביעות רצונם ממקום העבודה, כאשר אלה באים לידי ביטוי בהתנהלותם בעבודה, בפגיעה באיכות העבודה שלהם, בתפוקות שהם מניבים ובתרומתם לארגון. ממחקרים אלה עולה כי ככל שסביבת העבודה היא פחות יושבנית, יותר מותאמת לעובד ומספקת לו תנאים שמטיבים עימו, כך ניכר שיפור בתחלואת עובדים והיעדרויות מהעבודה. התוצאות משתקפות באופן טבעי בעליית היצרנות והרווחיות של הארגון.
אז מה עושים? קודם כל מתוודעים לענף הארגונומיה
הארגונומיה היא מדע אקטואלי המתמקד בקשרים שבין האדם לבין הסביבה בה הוא פועל, מההיבט של הנדסת אנוש. ארגונומיה של סביבת עבודה בוחנת את התנהגות העובד במקום העבודה, את היחסים בינו לבין הסביבה, ואת המטלות שהוא נדרש לבצע כשהוא שוהה בסביבה זו. מטרתה של הארגונומיה ושל העוסקים בה היא ליצור התאמה מיטבית בין העובד לסביבה, לשפר את הסביבה ולהפוך אותה לנוחה ונטולת סיכונים ככל האפשר. את המטרה הזו משיגים דרך חקירה ולמידה של העובד וסביבתו, הבנת צרכיו האישיים בעת שהייתו בה, ותכנון של שינויים אשר נדרשים על מנת ליצור את התנאים הפיזיים והפסיכולוגיים הטובים ביותר עבורו. יישום הארגונומיה בצורה המיטבית בכל ארגון, משרד ומפעל, נעשה באמצעות ייעוץ ארגונומי.
הפתרון נמצא בייעוץ הארגונומי וביישומו בשטח
אם הבנתם עד כמה תנאי עבודה לקויים פוגעים בארגון, ואם הפנמתם את הצורך בעשיית שינוי ארגונומי – אתם בדרך הנכונה. כל שנדרש כעת הוא לשכור את שירותי המומחים בארגונומיה, שיספקו לכם ייעוץ ארגונומי הניתן ליישום בשטח מבלי להכניס את הארגון להוצאות כבדות. היועץ הארגונומי פועל להתאים ולהנגיש את עמדות העבודה לצרכיו של כל עובד, ליכולותיו ולמגבלותיו. בשלב ראשון הוא תר אחר פתרונות קיימים שניתן ליישם בעזרת הציוד המצוי בארגון - שיפור סביבת העבודה כולל ארגון צורת הישיבה, התאמת הציוד והכלים הקיימים ועוד. במקרים בהם עולה צורך חיוני ברכישת ציוד חדש, הארגונום עשוי להמליץ על עכברים ארגונומיים, מקלדות ארגונומיות, שולחנות עמידה, הדומי רגליים, ציוד להגבהת מסכים, תאורה מותאמת, מגיני מסך להקטנת סנוור ועוד.
בנוסף, יועצי ארגונומיה מספקים לעובדים ייעוץ אישי בעמדות העבודה שלהם, הכולל טיפים לישיבה במנחים וגבהים נכונים, הנחיות כיצד להתנהל באופן שיתרום ליעילותם ולבטיחותם, וישפר את הישגיהם ותחושת הסיפוק ושביעות הרצון ממקום העבודה.
ואם מומחיות, אז פרואקטיב
אם אתם מחפשים שירותי ייעוץ ארגונומי מקצועיים ואיכותיים – חברת פרואקטיב היא כתובת מקצועית וייעודית לכך. מומחי פרואקטיב מספקים שירותי ייעוץ ארגונומי לארגונים ועסקים בכל היקף. הצוות המקצועי והמנוסה מגיע עד למשרד, לשטח או לכל מקום נדרש, כדי לראות ולתקן בזמן אמת ליקויים ארגונומיים של עובדים בעמדות העבודה. השירות ניתן הן בראייה כוללת של כל שטחי העבודה בעסק, והן בהתמקדות פרטנית בעמדת העבודה האישית של כל עובדת ועובד.
חברת פרואקטיב מקיימת ימי עיון והכשרה של נאמני ארגונומיה, המוכשרים לתפקד כיועצים פנים ארגוניים, שמסתובבים בשטחי הארגון ומתריעים בזמן אמת על התנהלות ארגונומית לקויה אצל עובדים. זאת במטרה למנוע מצב של נזק עתידי ולהקדים תרופה לפציעות אפשריות.
היתרון הגדול של פרואקטיב משתקף גם ביכולת לשלב את הייעוץ הארגונומי במסגרת אירועי חברה, בריאות וספורט חווייתיים, המופקים עבור הארגונים.