תושב חולון בשנות ה־30 לחייו, השתולל לפני כשבועיים בחדר המיון של בית חולים 'וולפסון'. תקיפת האחיות גררה אחריה עימות עם המאבטחים במקום - גם השוטרים שהוזעקו למקום התקשו לרסן את התוקף, שהאירוע הסתיים עם מעצרו.
המקרה הזה הצטרף לשורת אירועים אלימים אחרים שהתרחשה בכל המוסדות הרפואיים בארץ. רק בשבוע שעבר הותקפה קשות עובדת של המרכז הרפואי 'שמואל הרופא' והיא עדיין מאושפזת לאחר שעברה כמה ניתוחים כדי לייצב את מצבה. בבית חולים 'וולפסון' מנסים להתמודד עם המציאות המורכבת בכמה צורות.
בבית החולים וולפסון יצאו האחיות בקמפיין נגד האלימות תחת הכותרת - "תעצרו רגע, אם תפגעו בצוות המטפל, לא יהיה מי שיטפל בכם".
ענת כהן אבואב, יו"ר ועד האחיות ואחות אחראית המחלקה פנימי, סיפרה השבוע: "אצלנו ב'וולפסון' יש שוטר שמוצב באופן קבוע אז לפחות יש לנו מישהו שאפשר לקרוא לו, אבל האלימות היא בכל מקום. זה לא רק כלפי הצוות הסיעודי, אלא כלפי כולם.
"משהו השתבש בחברה שלנו. העומסים במיונים ובמחלקות מוציאים אנשים מדעתם. במקביל אנחנו לא מקבלים תקנים, העומסים לא יורדים, גם צוות האחיות מתעייף, השירות שניתן לחולים רק נהיה איטי יותר ויותר. ומי חוטף? מי שעומד מול החולה.
"אם הוא ממתין שש שעות בחדר מיון, מה את רוצה שהוא יעשה? לפעמים אני מצדיקה אותם, לא את האלימות אבל את הטענות שלהם כלפי המערכת כן".
מה אפשר לעשות? "אנחנו צריכות קודם כל לנסות בעצמנו להרגיע את המטופלים ובני משפחותיהם. תמיד להיות אמפתים ולהתחשב, אבל כל אלימות היא אלימות. אחרי הצעקה יכול להגיע גם סכין, ולכן חשוב שתהיה אפס סובלנות לאלימות".
מהי מטרת הקמפיין? "נמאס לנו. אנשים לא מבינים שאנחנו באנו לשרת אותם ואם הם לא יעזרו לנו לעזור להם, גם זה לא יהיה. אנחנו רוצים לעזור ולטפל, באנו למקצוע הזה מתוך מקום של נתינה, אבל הציבור מתחיל לדחוק אותנו לפינה, וזה לא לטובתו. המראה היא לשני הכיוונים, ואיפה הממשלה? שיתעוררו, תסתכלו על האזרח הפשוט, על הזקנה במסדרון שכבר הפכה לקלישאה. אנחנו מפקירים את השקופים, המבוגרים, החלשים והנכים".
דבר נוסף שכהן אבואב מציעה הוא שתהיה חקיקה חריפה בנושא. "הפתרון הוא קנסות גבוהים נגד העבריינים. אנשים מעיזים להחזיק טלפון באוטו אחרי שקבעו קנס של 1,500 שקל? ממש לא. אותו הדבר צריך להיעשות במערכת הבריאות. לפני כמה שנים בן אדם שהצמיד סכין לרופא קיבל אזהרה וקנס של 200 שקל. זה צחוק, מה זה 200 שקל?".
מנכ"לית המרכז הרפואי, ד"ר ענת אנגל, ציינה כי "בשבוע כזה, חשוב שכל ראשי מערכת הבריאות בישראל יתגייסו כדי לגנות מעשי אלימות מכל סוג. עלינו להמשיך, לשאוף ולפעול על מנת לקיים מערכת בריאות המושתתת על כבוד הדדי והתנהגות ראויה, כדי לאפשר סביבת עבודה בטוחה לצוותים הרפואיים.
"ענישה מוגברת על כל גילוי אלימות ומיצוי הדין הם הדרך להפחית את האלימות. אנו ב'וולפסון' מכשירים את הצוותים שלנו במסגרת סדנאות מיוחדות, כיצד להתמודד עם גילויי אלימות. במקביל, מאבטחינו עוברים הכשרות בנושא, כדי לתת את המענה המיטבי.
"באנו למקצוע הזה מתוך מקום של נתינה, אבל הציבור מתחיל לדחוק אותנו לפינה, וזה לא לטובתו. ואיפה הממשלה? שיתעוררו. אנחנו מפקירים את השקופים, המבוגרים החלשים והנכים"
מבינות ומגנות. מחאת האחיות | צילום באדיבות 'וולפסון'