חודש נובמבר הוא חודש המודעות למחלת הסכרת, מחלה שלרוב מרגישים בה רק כשכבר מאוחר מידי. מקרה דומה חווה תודב עיר חולון, אבי מושון (63) שבמשך שנים עוסק בחברה המתמחה בטיפול במטענים בינלאומיים.
1 צפייה בגלריה
אבי מושון
אבי מושון
אבי מושון
(צילום פרטי)
"החיים שלי היו מאוד לחוצים, תמיד הייתי עסוק", נזכר מושון. "לא היו לי הרגלי אכילה, לא תפריט מאוזן ובוודאי שלא עשיתי ספורט. הפיתויים שהייתי נחשף אליהם במהלך היום יום היו מאוד גדולים, כמו כל אדם אתה נחשף למאכלים שונים בסיטואציות חברתיות ופשוט לא חושב פעמיים, אווירה של חוסר גבולות ושהכל מותר.
קראו גם >>
"מסעדות, מזונות אופנתיים ולא בריאים, לא הקדשתי בכלל מחשבה לנושא. לפני 15 שנה התחלתי להרגיש רע, כל מיני מחושים חדשים ותחושת עייפות כבדה. בדיקות הדם גילו אצלי רמות סוכר גבוהות שדרשו ממני נטילת תרופות ואני לתומי המשכתי בחיי כרגיל, הייתי לוקח תרופות אבל המשכתי בשגרה של מזונות לא בריאים, בלי תפריט או תוכנית".
לאחר תקופה קצרה שוב הרגיש מושון שגופו בוגד בו. "המחשבה שהתרופה תפתור את הבעיה עבורך ואתה יכול להמשיך כרגיל היתה טעות, המצב שלי החריף ורק בזכות רופאת משפחה אכפתית הבנתי שאני בסכנה.
"היא דרשה ממני לפנות למכון סכרת ולעמוד בקריטריונים ודרישות מחמירות, עד אז אף אחד לא הסביר לי מה צריך לעשות כדי באמת לשמור על עצמי, חשבתי שהתרופה זה כמו כדור פלא, לוקחים והכל נעלם. האכפתיות של הרופאה העירה אותי, כשהבנתי כמה זה בהול תפסתי את עצמי בידיים".
מושון ויתר על קמחים, פירות ועל מרבית הפחממות, החל לעקוב אחרי רמת הסוכר בגופו, מצבו התייצב והוא ירד 10 קילו, אך הוא עדיין נאלץ להסתובב עם מכשיר לניטור סוכר ולהיות תלוי בתרופות "זה מחיר מאוד כבד, כשאוכלים דברים פחות טעימים אז פחות שמחים, אני כל הזמן נלחם בזה.
"חבל לי שאני יודע שאת המצב הזה אפשר למנוע, אם אדם שיש לו סוכר גבוה יקפיד על ניטור ומעקב כבר בשלב הראשון, הוא לא צריך להגיע למצב כזה. אני מוציא מאות שקלים על תרופות, זה נטל עלי ועל מערכת הבריאות בארץ.
"בימים אלה ועדת הבריאות דנה בסל התרופות וההחלטה להכניס מכשירי ניטור לחולי סכרת 2 (סכרת בה הלבלב מוציא כמויות קטנות של אינסולין אך עדיין פעיל) נמצאת על הפרק, עבור אנשים עם רמת סוכר גבוה זה מכשיר מציל חיים, הניטור המתמיד מסייע לך לקבל החלטות טיפוליות מצילות חיים שמלכתחילה ימנעו ממך להיות במצבים מסכני חיים".
לכל העדכונים - חדשות חולון