ראשון לציון נחשבה מאז ומתמיד ל"בירת המוסכים" של אזור המרכז, חוץ מתל אביב כמובן. כיום פועלים בראשון לציון שני ריכוזי מוסכים עיקריים אשר משרתים קהלים של מאות אלפי לקוחות: המרכז הראשון הוא הוותיק יחסית אשר שוכן במזרח העיר והשני הוא המרכז החדש, אשר שוכן במערב ראשון. למעשה, חלק מיצרני הרכב בחרו אפילו לסמן את ראשון לציון מערב כמרכז הפעולה שלהם. מוסך מרכזי ניסאן לדוגמה נמצא במרחק הליכה מקניון הזהב
האם נדרש מוסך מורשה שמתמחה ביצרן רכב
הכל תלוי באופי הרכב ואופי התקלה אשר דורשת תיקון. ישנן תקלות קטנות מאוד שאינן דורשות תיקון של מוסך גדול ומרכזי של יצרן רכב, למשל תיקון של תקר או החלפה של שמן- וישנן תקלות גדולות ומורכבות במנוע ובמערכות האלקטרוניות השונות הדורשות את המומחיות של מוסך מרכזי. בכל מקרה, ישנם כמה סוגים של מוסכים והחשובים שבהם הם מוסכי יבואן, ראה אותו מוסך ניסאן בראשון לציון לדוגמה, אשר מופעלים על ידי יבואן הרכב. ויש מוסכים שהם מורשי משרד התחבורה, כלומר הם מומחים לכל סוגי הרכבים.
מה המשמעות של מוסך מרכזי ביחס למוסך לא מרכזי
מוסך מרכזי הוא מרכז הפעילות של יבואן הרכב, המקום שבו שוכנת בדרך כלל המחלקה הטכנית של יבואן הרכב בה עובדים המומחים לרכבים הספציפיים. במוסך מרכזי ניתן בדרך כלל למצוא מספר גדול של עמדות שירות ושל עמדות עבודה. פעמים רבות השירות שמעניקים במוסך מרכזי הוא שירות ברמה של יצרן הרכב, מה שמתחיל בחדר ההמתנה ומסתיים בתהליך מסירת הרכב. למשל, בראשון לציון יש מוסך מרכזי ניסאן ויש גם מוסך מורשה ניסאן. ההבדל: המוסך המורשה עדיין מומחה לטיפול בניסאן עם כל ההסמכות, אבל הוא לא המרכזי.
מוסך מרכזי או מוסך משני?
האם איכות הטיפול שנותנים במוסך מרכזי פחות טובה או יותר טובה? לא בהכרח. המכונאים שבמוסך המרכזי מקבלים את אותן הכשרות שמקבלים המכונאים שעובדים במוסך המורשה הרגיל של יצרן הרכב. לפעמים במוסך מורשה של יצרן הרכב היחס הוא יותר משפחתי וידידותי, במיוחד כאשר מדובר בלקוחות חוזרים. למעשה, במוסך מרכזי של יבואן רכב לעתים תחלופת העובדים גבוהה יותר מחד- אבל רמת ההכשרה של העובדים גבוהה מאידך.
האם ניתן להתמקח במוסך?
התשובה היא שכן, ניתן להתמקח במוסך אבל אצל יבואן הרכב במוסך המורשה הסיכוי להוציא הנחה רצינית אינו גבוה: יבואן הרכב מספק למוסך חלקי חילוף מקוריים, המוסך עובד על מתח רווחים קבוע והתוצאה היא שלא ניתן לתת בחלק מהמקרים הנחות. מה שכן, אפשר לבוא מעט לטובת הלקוח ולהעניק לו הנחות קטנות. חשוב לדעת שכל מוסך בישראל, גם מוסך מרכזי וגם מוסך לא מרכזי חייב להציג בפני הלקוח את מחיריהם של כל חלקי החילוף באתר אינטרנט מקוון. המוסך מציג באתר גם חלקי חילוף מקוריים, כלומר כאלה של יצרן הרכב וגם חלקי חילוף תחליפיים, כלומר חלקי חילוף שהספקים של יצרן הרכב מייצרים. מדובר לעתים באותם חלקים באריזה שונה ומכיוון שכך, הם זולים יותר ומעט מקלים על הארנק כאשר צריך לעשות חשבון.