שירותי דפוס אינם תוצר של השנים האחרונות: הדפוס המודרני הומצא כידוע על ידי יוהאן גוטנברג, עוד במאה ה-15, מה שיצר את אחת המהפכות החשובות בתולדות האנושות. אלא שמאז ועד היום, תחום הדפוס ממשיך להתפתח ולהתאים את עצמו לעידן בו אנחנו חיים.
בחינת פעילותם של בתי דפוס בחולון, כמו גם בחלקים אחרים של מדינת ישראל, מאפשרת להבין את המגמות העיקריות, החידושים האחרונים והציפיות לגבי העתיד.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

הגבולות הגיאוגרפיים נעשים מטושטשים

בשנים עברו, כלל השירות של בתי הדפוס היה כרוך בביקור במקום. הלקוח היה מגיע עם החומרים או הרצונות שלו, יושב עם צוות בית הדפוס על העיצוב ומגיע לאסוף את התוצר הסופי כעבור כמה שעות או ימים. כיום התרחיש הזה בהחלט לגיטימי, וגם מומלץ מאוד בהרבה מקרים – תהליך ההפקה בחלק גדול מהמקרים דורש תיאום מלא בין הצדדים. כך למשל הבחירה הטבעית של בעל עסק באזור התעשייה של חולון תהיה לבקר בבית דפוס הנמצא במרחק נגיעה ממנו, מה שיחסוך לו זמן ומאמצים. תושב חולון המחפש מקום להפיק הדפסות לחתונה, דוגמה נוספת, יעדיף לבקר בבית דפוס בעיר המגורים שלו מאותן סיבות בדיוק.
הנקודה המרכזית היא שזהו לא התרחיש האפשרי היחידי, בעיקר בעידן האינטרנט. חשבו למשל על תושב חולון, שבחר את שירותיו של בית דפוס בראשון לציון. הוא יוכל להגיע אליו, כי המרחק בהחלט לא נורא, אולם בחלק גדול מהמקרים ניתן לקצר תהליכים. כך למשל ישנם בתי דפוס שמאפשרים לשלוח אליהם את התמונות, הקבצים או אפילו ההנחיות דרך מערכת ייעודית באתר, דואר אלקטרוני או אפילו הודעת וואטסאפ. את התוצר הסופי, בהמשך לכך, תוכלו לקבל במשלוח עד פתח הבית או העסק. במילים אחרות: תוכלו להיעזר בשירותים של בית דפוס בחולון מבין העשרות הפועלים בעיר, אבל באותה מידה לפנות אל בתי דפוס בראשון לציון, בית דפוס ברמת אפעל וכן הלאה.

השינויים שעומדים בבסיס המהפכה

חשוב לציין שהשינויים האלו מתרחשים כבר שנים, והם נובעים ממכלול סיבות: החל מהשתלטות האינטרנט על חיינו, דרך התפתחויות טכנולוגיות ועד תחרות הגבוהה בתחום בתי הדפוס היוצרת מלחמה על כל לקוח (דרך מצוינת להתבלט היא באמצעות מתן חוויית שירות יוצאת דופן). בתי דפוס הבינו שהם יכולים להרחיב את מעגל הלקוחות שלהם, לשפר את חוויית ההזמנה ולהגדיל את ההכנסות באמצעות האינטרנט.
המגמה הזו התגברה על אחת כמה וכמה בימי הקורונה, בהם בתי דפוס בכל חלק הארץ ראו כיצד הם מתקשים או אפילו לא יכולים כלל לקבל לקוחות. חלק מהם הבינו שכדאי להם להיערך מראש לכל תרחיש, כי לא ידוע מתי נגיף הקורונה יחלוף מעולמינו ומהם הנגיפים האחרים שעלולים להחליף אותו. הצפי הוא שבשנים האחרונות, התבססות של בתי דפוס על האינטרנט רק תהפוך להיות מוחשית יותר.

שינויים בתחומי הפעילות

עולם הדפוס רק הולך ומתרחב משנה לשנה, כשגם כאן אפשר לייחס חלק גדול מכך להתפתחויות טכנולוגיות פורצות דרך. כיום ניתן להדפיס בקלות על גבי שורה ארוכה של חומרים או אפילו מוצרים, מה שהגדיל את ההיצע של מוצרי הדפוס ולמעשה הפך אותו לכמעט בלתי מוגבל. זאת ועוד, בזכות הטכנולוגיה ניתן גם להדפיס כיום באיכות משופרת ובמהירות גבוהה יותר מאי פעם, גם אם מדובר בכמויות גדולות של תוצרים (כפי שאכן נדרש לא פעם).
טכניקות ההדפסה השתדרגו אף הן. בית דפוס חולוני מוביל יכול להציע ללקוח את האפשרות לבחור בין דפוס דיגיטל, דפוס משי, דפוס אופסט וכן הלאה. תמונת השירותים אינה מסתכמת רק בדפוס, כאשר בין הדפוס עשוי לספק במקביל שירותי עיצוב גרפי, כריכה וגימור, למינציה ועוד. במקרים רבים, ביקור בבית דפוס המשמש על תקן One Stop Shop עשוי להקל עליכם ולהוזיל עבורכם את העלויות.