כאשר נמנעים מטיפול שורש, עלולים לסבול מכאבי שיניים עזים - הרבה מעבר לאלו של טיפול השורש עצמו. בנוסף, הימנעות מטיפול שורש עלולה להוביל לאובדן שיניים. כמו כן, עלול להיגרם נזק נוסף. מי שדוחה טיפול שורש עלול להיות תלוי בטיפולים מורכבים בהרבה, ואף לנזקים בלתי הפיכים. על מנת לקבל את כל התשובות לשאלות על טיפול שורש, שאלנו את המומחים של מרפאת השיניים ysl dentists.
1 צפייה בגלריה
טיפול שורש
טיפול שורש
טיפול שורש
(צילום: Shutterstock)
באילו מצבים יש לבצע טיפול שורש?
ישנם גורמים רבים שעשויים להצביע על צורך בטיפול שורש. המרכזי שבהם הינו דלקת בלתי הפיכה ואפילו נמק ברקמת מוך השן. הדלקת תיגרם לרוב כתוצאה מהתקדמותו של נגע עששתי מכותרת השן לרקמת המוך שבשן. על מנת להימנע מעששת יש להקפיד על צחצוח שיניים נכון עם מברשת שיניים רכה ושימוש בחוט דנטלי. כמו כן, יש להקפיד על סביבה בסיסית בחלל הפה - שמושגת בעיקר על ידי אכילה של פירות וירקות, זאת על פני סביבה חומצית - בשרים, שתייה מתוקה ועוד.
עששת הינה מחלה זיהומית. המחלה היא תוצאה של חיידקים שנמצאים על השיניים וחיים בהם, ומפרישים חומרים האחראים על הפירוק של השן. תחילה, בשלבים הראשונים, יפרקו החיידקים את השכבות הקשיחות - הדנטין והאמייל. בסופו של דבר, אם לא יבוצע הטיפול הנכון, העששת עלולה להגיע אל מוך השן. מדובר על שכבה רכה, בה כלי דם ועצבים. בשלב הזה, עשוי המטופל לחוש כאבים עזים. הדלקת עצמה עשויה להתפשט לעצם הלסת שתומכת בשורש השן.
טיפול שורש - מה זה בעצם?
בטיפול השורש מסירים ומסלקים באמצעות מספר שלבים רקמה דלקתית או בעלת נמק מתעלות השורש. רקמות אלה עלולות להיות מזוהמות. טיפול זה נועד לטפל או למנוע דלקת בעצם התומכת בשן. מכאן, כשעולה צורך בטיפול שורש יש לבצעו בהקדם האפשרי, כך ניתן למנוע ככל שניתן אי נוחות למטופל.
היערכות לטיפול שורש
ברגע שרופא אבחן אצלכם ישנם שלושה שלבים חשובים עד לטיפול עצמו. הראשון הוא הפחתת כאבים - יש להיוועץ עם רופא בקשר למשככי כאבים או אנטיביוטיקות. צילום - לקראת הטיפול יבוצע צילום אבחנתי ממוקד לשן המטופלת על מנת להבין מהו גודל הנזק, קרבה לרקמות חשובות, פוטנציאל נזק לסביבה ועוד. בדיקות נוספות - בדיקות קליניות נוספות לשן, תגובת השן למגע או קור, וכן בדיקת רקמות החניכיים התומכות בשן, זאת על מנת לשפר את תוצאות הטיפול באמצעות קבלת תמונת מצב מדויקת.
סיכונים ותופעות לוואי בטיפול שורש
אמנם הסיכוי לסיבוכים הוא נמוך, במיוחד כאשר מדובר על האנדודונטית (מומחית לטיפולי שורש) ד"ר לאה יעקובי, אבל הסיכון תמיד קיים וחשוב להכיר את תופעות הלוואי המרכזיות האפשריות:
1. כאב, רגישות בשיניים ונפיחות - לרוב חולפים כעבור מספר ימים בסיוע משככי כאבים. אם לא, יש לעדכן את הצוות הרפואי המטפל.
2. פגיעה עצבית - מקרה נדיר. גם פגיעה עצבית עוברת לרוב כעבור מספר ימים. במקרים נדירים הפגיעה תישאר כל החיים.
3. זיהום או דלקת - סיכון זה קיים בכל הליך פולשני. חיידקים עלולים לפלוש לאזור המטופל, או לרקמות ואיברים שנמצאים בסמוך. ניתן לטפל בזיהום זה באמצעות אנטיביוטיקה.
4. חומרי חיטוי זולגים אל מחוץ לשורש השן - סודיום היפוכלוריט הוא חומר שבולט במהלך הטיפול. חומר זה עלול לדלוף מחוץ לשן, מה שעלול לגרום לכאב מקומי או נפיחות באזורי שונים ברחבי הלסת. הכאב יפחת בהדרגה כעבור ימים ספורים.
טיפול שורש: כיצד מתבצעת ההרדמה?
טיפול שורש מתבצע באחד משני המצבים הבאים:
1. הרדמה מקומית.
2. ללא הרדמה.
מומחי שורש יודעים מתי לבצע כל אחת מהאופציות. ברוב המקרים המוחלט לא יחוש המטופל כאבים או חוסר נוחות במהלך הטיפול.
טיפול שורש: מה קורה בתום הטיפול?
לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה, יש סיכוי לחוש כאבים. ניתן לאלחש אותם באמצעות תרופות שלא נדרש עבורם מרשם (אקמול, אדוויל וכיו"ב), וניתן לקבל מהרופאים מראש מרשמים למשכבי כאבים רציניים יותר.
איך מתחילים טיפול שורש?
זה פשוט - יוצרים קשר עם מרפאת ysl dentists בתל אביב, רחוב תוצרת הארץ 3. טלפון: 03-672-7219, 053-953-8096. ניתן ליצור קשר בטופס יצירת קשר בלינק הבא.
מכאן, המומחים של המרפאה ייעצו לכם.