לרגל פסטיבל השוקולד הבינלאומי ה-4 בעיר נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר) שיתקיים בחול המועד סוכות, פגשנו את אחת השוקולייטריות שישתתפו עם מגוון שוקולדים בפסטיבל. אפרת לוי, עוסקת בעבודה סוציאלית, הגיעה לעולם השוקולד במקרה, היא רק רצתה להכין מתנה שוקולדית לרופאה שלה והתאהבה בשוקולד ומאז, מייצרת שוקולדים ובעלת קליניקה לטיפול רגשי במטבח – טיפול בעזרת הכנת שוקולד ומתכונים בכלל.
איך מתחברים שני העולמות?
בשבילי, שני העולמות הם עולמות של יצירה. בתוך עולם הטיפול, המטופל ואני יוצרים מרחב להתבוננות וחשיבה. מרחב שבו אפשר לבטא קשיים, אתגרים, מרחב בו אפשר לספר את כל מה שאנחנו לא מספרים לאף אחד אחר. המרחב הטיפולי הוא מרחב שנועד ליצור לנו יכולת התבוננות, הבנה ושינוי של הדברים בחיים שלנו שמעכבים אותנו מלחיות כמו שאנחנו רוצים. זה תהליך עדין, אינטימי, של יצירה משותפת שכל הזמן משתנה ומתפתחת. הטיפול הוא מרחב שמזין את הנפש ומתוך כך יכולה להיווצר צמיחה והתפתחות. השוקולד, הוא עולם יצירתי אינסופי. דרך השוקולד אני יכולה להביע את היצירתיות שבי, את היכולת והרצון לחזור ולשחק, להתנסות לטעות, לתקן, להצליח... שוקולד מחבר בין אנשים, תהליך היצירה שלו מאפשר לנו לחוות הנאה, חוויה של מסוגלות והצלחה, הוא מפתח את היצירתיות ואת המשחקיות".
3 צפייה בגלריה
אפרת לוי שוקולייטרית. יח"צ
אפרת לוי שוקולייטרית. יח"צ
אפרת לוי שוקולייטרית. יח"צ
איך הגיעה לתחום השוקולד?
בדיוק לפי שנה הייתי לקראת סיום של תקופה מאתגרת מבחינה בריאותית. רציתי להכין מתנה לרופאה שטיפלה בי, והיה לי חשוב שזה יהיה משהו שאכין לבד, רציתי מתנה אישית. ידעתי שהיא אוהבת שוקולד... וכך, התחלתי ללמוד על עבודה עם שוקולד מסרטונים ביו-טיוב והדרכות באתרים שונים. לאחר כמה חודשים של למידה עצמאית הבנתי שאני רוצה להעמיק את הלמידה ובעיקר לשפר את הטכניקה שלי, והחלטתי להירשם לקורס שוקולטיירים מלא. לפני כחודשיים סיימתי את קורס השוקולטיירים ב":אמיליה - האקדמיה הישראלית לשוקולד" של רונן אפללו, ובקרוב מתחילה קורס מתקדם כדי שאוכל להתחיל ליצור תרכובות שוקולד בעצמי.
מה זה טיפול דרך בישול בכלל?
טיפול דרך בישול הוא טיפול רגשי שמתקיים במטבח. במהלך הפגישות הטיפוליות המטופל ואני בוחרים מתכונים להכין, מתכננים את המפגש בו נבשל, ומבשלים. דרך תהליך הבישול עולות סוגיות שונות שקשורות לנושאים עליהם המטופל רוצה לעבוד - למשל - סף תסכול נמוך וקושי להתמודד עם אכזבה וכישלון (למשל, כשמשהו שבישלנו לא מצליח), או - אימפולסיביות וחוסר שקט (כשהמטופל רוצה לסיים כבר ולא סבלני לקרוא את המתכון ולעבוד לפי הסדר). לפעמים גם פשוט קל יותר לדבר על מה שקשה תוך כדי עשייה, יותר מאשר לשבת פנים אל פנים. כך שהבישול הוא כלי מתווך כדי לאפשר לנושאים עליהם רוצים לעבוד לעלות ולהיות מעובדים. טיפול בבישול זה עולם שלם עם רבדים רבים, עולם שמאפשר לנו גישה לעומקי הנפש ולחוויות ראשוניות של הזנה פיזית ורגשית.
3 צפייה בגלריה
פסטיבל השוקולד ה-4 הבינלאומי בנוף הגליל. צילום: סיון כפיר
פסטיבל השוקולד ה-4 הבינלאומי בנוף הגליל. צילום: סיון כפיר
פסטיבל השוקולד ה-4 הבינלאומי בנוף הגליל. צילום: סיון כפיר
למי הטיפול מתאים?
לכולם, אני עובדת בעיקר עם ילדים ומתבגרים, אבל גם מבוגרים יכולים בהחלט להיתרם מטיפול בבישול.
מה זה שקולד בשבילך?
שוקולד בשבילי זה קסם... ממיסים אותו והוא יכול להיות כל מה שרק ארצה! הוא מחבר בין אנשים, הוא מסקרן, הוא אינסוף אפשרויות.
איזה שוקולד מזכיר לך ילדות
שוקולד שמזכיר לי ילדות זה שוקולד עם ביסקוויט... כשהייתי קטנה, והיינו נוסעים לירושלים לסבא שלי, הדבר הראשון שהיינו הנכדים עושים זה לבדוק את ארון הממתקים שלו... זה היה כמו תיבת אוצר. השוקולד שהכי אהבנו היה "שוקוביס" שכבר לא קיים היום... שכבה של בסקוויט, קרם חלב והכל עטוף בשוקולד חלב. אני זוכרת אותי, את אחותי ואת בני הדודים שלי אוכלים את זה יחד, מתלכלכים ונהנים. אלה זיכרונות שאני אוהבת.
מה זה שוקולד טוב ואיכותי?
שוקולד טוב ואיכותי הוא שוקולד מריר עם תוספות מעניינות. אני גם מאוד אוהבת פרלינים מיוחדים ועכשיו כשאני יודעת כמה עבודה זה להכין אותם אני גם מעריכה כל ביס הרבה יותר.
איזה שוקולד את הכי אוהבת?
משתנה, בגדול אוהבת יותר שוקולד מריר, אבל לפעמים בהחלט נהנית משוקולד חלב טוב ואם הוא עם אגוזים או קרם אגוזים אז זה בכלל נפלא. ואם אני יכולה להתפרע עם השאלה הזאת אז כל צורה של שוקולד מריר שמערבת קרמל מלוח זה מושלם בעיני.
3 צפייה בגלריה
פסטיבל השוקולד ה-4 הבינלאומי בנוף הגליל. צילום: סיון כפיר
פסטיבל השוקולד ה-4 הבינלאומי בנוף הגליל. צילום: סיון כפיר
פסטיבל השוקולד ה-4 הבינלאומי בנוף הגליל. צילום: סיון כפיר
פסטיבל השוקולד הבינלאומי ה- 4 בעיר נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר) יתקיים בימי רביעי-חמישי 17-16.10.19 בין השעות 17:00-11:00. עשרות מיצגים מיוחדים מהארץ ומהעולם ימלאו את שטח הפסטיבל במתחם עיריית נוף הגליל, ואליהם יצטרפו מבחר שוקולייטרים עם מגוון פרלינים ושוקולדים, מופעים, סדנאות, הפעלות והכל על טהרת השוקולד. ערב פתיחה חגיגי יתקיים ביום שלישי 15.10 בין השעות 23:00-19:00. הכניסה חופשית.